בדרך למעלה

פורסם בעיתון "העיר-the marker "

“צמיחה עסקית”- מטפורה השגורה בפי רובנו, שואבת את כוחה מקווי דמיון לא מעטים בין תחום החקלאות והגינון לבין עולם העסקים. השקיה בלתי מספקת, מופרזת או לא בעיתה של שתיל תגרום לקמילתו, כפי שהשקעה בלתי מחושבת בעסק עשויה להובילו לפשיטת רגל. האנלוגיה תקפה גם באשר למציאת דשן (מקור מימון) מתאים, התחשבות במזג האוויר (מצב השוק), אומדן נכון של איכות הקרקע (הפוטנציאל הטמון במוצר או השרות שהעסק מספק) ומתוך כל אלו, חישוב נכון של סיכויי הצמח (העסק) לגדול או לשרוד. במה נבדלים בעלי עסקים קטנים החוששים לגדול, או שניסיונם להתרחב מסתיים בהתרסקות, מאלו ההופכים חברה, חנות או מפעל אלמוניים לרשת משגשגת?” ללא היסוס

 

ב-1999 הקימו מירב לוי ובת דודתה רויטל כהן חנות צנועה למדי בכיכר המדינה בתל אביב, אשר עתידה הייתה להפוך לסניף הראשון ברשת “ללין” לייצור ולממכר סבונים, שמנים, נרות ושאר מוצרי טיפוח. בינואר דאשתקד נרכשו 50% ממניות החברה על ידי חברת “פוקס”, בתמורה ל- 12.8 מיליון שקל. כיום מונה הרשת 29 סניפים ברחבי הארץ וחנויות נוספות בחו”ל. “התחלנו באמת בקטן, בלי שום תכניות”, נזכרת מירב. “למעשה, רק לאחר שהקמנו את הסניף השלישי של “ללין”, בקניון שבעת הכוכבים בהרצליה, הבנו שיש לנו בידיים עסק עם פוטנציאל משמעותי לגדילה”. לדבריה, לפחות עד לשלב זה ניהלו רויטל והיא את החברה שבבעלותן בשאפתנות, תעוזה וספונטאניות שלא הותירו מקום ללבטים או לשיקולים לטווח ארוך. “פשוט קפצנו על כל הזדמנות שנפלה בחלקנו. היינו בטוחות מאד בקונספט שלנו וביכולתנו להפוך למובילות בתחום. לא היו לנו חששות. ככל שאתה רעב יותר אתה מצליח יותר”.

 

עם זאת, ככל שנעשו השתיים ערות להיקף השינוי שעמדה “ללין” לעבור, גברה גם הכרתן במגבלותיהן. “לא הייתה לנו אפשרות לתכנן בעצמנו את התפתחות הרשת. לא ידענו איך ארגון עובד- החל מכישורים בסיסיים כמו הכנת תזרים מזומנים, ועד לצורך להציב מנהלות בכל סניף. לכן שכרנו את שירותיהן של חברות לייעוץ עסקי וארגוני, מה שאפשר לנו לרכוש ידע וכלים חיוניים ובאמצעותם, להפוך את “ללין” לרשת שהיא היום”.

בצעדים מדודים

אם התמורה המואצת שחלה בחנות הסבונים מכיכר המדינה ניתנת לתיאור כנסיקה מטאורית, הרי שקצב התפתחותו של “בית הלוטוס- בית הספר המתקדם לאמנות העיסוי והריפוי”, שהוקם לפני כשנה על ידי בני הזוג אימן וגלית הר-אל, מזכיר יותר חתירה ממושכת במעלה נהר. ההוראה בבית הספר מושתתת על מומחיותו של אימן בשיטות עיסוי שונות, נעשית בקבוצות קטנות תוך מתן דגש על ליווי אישי, ומורכבת ממסלול לקהל הרחב ומסלול לאנשי מקצוע. פרט למרצים אורחים, כולל הסגל נכון לעכשיו את בני הזוג ועובדת אדמיניסטרטיבית אחת.

 

” נגדל בעתיד בקצב איטי תוך שמירה על חיים אישיים ועל איכות מקצועית”, מבטיח אימן. נראה כי מרתיעים אותו ואת זוגתו מלהרחיב את בית הספר אובדן הזמן שיקדישו לבתם ולמשפחתם העתידית, הקושי שבהנחלת הידע למורים חדשים באופן שישמור על האיכות והייחודיות בהן מתגאה העסק כיום, והסיכון הכלכלי הכרוך בגדילה עסקית. “במקור התכוונו גלית ואימן להתחיל בענק: להקים מספר סניפים במקביל ולהתפנות לניהול בלבד”, מספרת מאיה גויכמן- יועצת עסקית העובדת עם בני הזוג. “אני המלצתי להם לנקוט בצעדים מדודים, לבנות תכנית לשנה ולוודא שהעסק עומד ביעדים ומצוי בצמיחה מתמדת. השאיפה היא לצרף בהדרגה לקוחות ומורים חדשים הודות למוניטין ההולך ונבנה, וליוזמות שיווקיות כמו עיסוי במחיר סמלי שיעניקו תלמידים ללקוחות, אשר עשוי לעורר באחרונים רצון ללמוד את רזי המקצוע בעצמם”.

המפתח – תכנון

לדברי הכלכלן אילן גדריך- העומד בראש חברת ביזנס לייעוץ עסקי, הסכנה העיקרית בהפיכה לעסק גדול היא אובדן שליטה ובקרה של הבעלים בפן הפיננסי, התפעולי והמקצועי כאחד. חוסר היכולת להפנים את הצורך בקבלת ייעוץ (עסקי, ארגוני, קמעונאי או אחר) מאיש מקצוע אובייקטיבי, מביא לטעויות המבוססות על חוסר ידע (כגון היקלעות לחובות כתוצאה מהיעדר תכנית עסקית או ניצול ע”י הבנקים) ושיקולים אמוציונליים (דוגמת פיתוח תלות יתר עקב מתן אשראי מופרז ללקוח בודד, או העדפה, מתוך הרגל, להמשיך ולבצע מטלות שגרתיות של בעל עסק קטן על פני יצירת מנגנון ניהולי והאצלת סמכויות).

 

בין העצות שנותן אילן לבעלי עסקים המבקשים לגדול: הכנת תכנית עסקית וניהול תזרים מזומנים; בדיקה תקופתית של העסק שתאפשר ניתוח “און ליין” של המתרחש בו; ניהול משא ומתן מול מספר בנקים במקביל וגיבוש דרישות מפורטות עוד טרם ההתקשרות איתם; ושימוש בתוכנות מחשב מקצועיות המאפשרות בקרה ניהולית ופיננסית.

 

“מילת המפתח היא תכנון”, הוא מדגיש. “ללא כלים מקצועיים אין אפשרות לחזות ולו בקירוב את סיכויי ההצלחה והכישלון, ולהתוות אסטרטגיית פעולה נכונה מול הלקוחות, הספקים, העובדים או הבנקים. מרבית בתי העסק נופלים לבסוף בגלל תלות בלקוח בודד, חוסר הצלחה של העסק או “סגירת הברז” על ידי הבנקים- כאשר בתכנון נכון ניתן להימנע מכל אלו”.

כתב ועורך-ניר רייזלר,העיר the marker

מקור המאמר https://www.mati-holon.org.il/

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה