הערכת שווי אתר אינטרנט

המאמר מאת: רו”ח יורם שיפר

לאחרונה פורסם שזכיינית הטלוויזיה “קשת” , רכשה 25% באתר האינטרנט של פוקס ( טרמינל X) שעדיין לא החל את פעילותו.

למרות שהאתר טרם הרוויח שקל אחד, נקבע כי שווי האתר הזה יהיה לצורך העסקה 200 מיליון ₪.

האם יש בסיס להערכה זו? כיצד מעריכים עסקים שטרם נולדו? או שלא הרוויחו אפילו שקל אחד?

לא אחת נדרשים מעריכי שווי – רואי חשבון או כלכלנים לבצע הערכות שווי של עסקים ולצורך כך קיימות לא מעט שיטות הערכה – החל מהערכת שווי נכסי החברה , עבור דרך הערכה לפי מכפיל רווח היסטורי או השוואה של עסקאות דומות והמשך לפי מכפיל רווח צפוי או היוון תזרים מזומנים צפוי.

כל הערכות השווי הללו מסתמכות על נתונים מספריים וביצועים של העסקים הנבדקים ומעריך השווי עורך תחשיבים שונים שלא אכנס אליהם הואיל ועל כך נכתבו ספרי שלמים.

מה עושים כאשר יש לבצע הערכת שווי של חברת סטארט אפ או של אתר אינטרנט אשר טרם הכניס אגורה שחוקה?

כאן , אין יותר מידי אפשרויות וחייבים לבצע את ההערכה על פי תחזיות והשוואה לעסקים דומים בארץ ובעולם.

שווה לראות כיצד בוצעו הערכות שווי עבור חברות בורסאיות שביצעו השקעה או הנפיקו על סמך הערכות שווי שנערכו לצורך ההנפקה שכן הערכות אלו פורסמו בציבור ולפי הערכות אלו ניתן לקבל השראה להערכות שווי אחרות – גישת ההשוואה.

 

נושאים עיקריים מהכתבה בגלובס

במאמר שפורסם בעיתון גלובס , ע”י אבישי עובדיה שהינו מרצה לחשבונאות, ניתוח דוחות כספיים והערכות שווי בעל טור קבוע בעיתון גלובס , טור שאני טורח לקרוא בד”כ כי הוא כותב על עניינים חשבונאיים משעממיים מזוויות מעניינות ומועילות ואסקור כאן את המאמר שדן בעניין הערכת השווי של עסקת רכישת האתר “טרמינל X” של פוקס כפי שמתואר בפתיח של המאמר הנוכחי.

המאמר מזכיר את עסקת הרכישה של האתר “עדיקא” אשר נרכש ע”י חברת גולף שנתיים קודם לכן במחיר של 40 מיליון ₪.

הרבה גבות הורמו כאשר בוצעה העסקה, 40 מיליון? למה ועל מה? 40 מיליון על אתר מגמגם ולא מרוויח? ללא שום נכס מוחשי?

באותה מידה יכולה היתה להיות לאותה עסקה הערכת שווי של 10 מיליון וגם אז יתכן והיו כאלה שהיו מרימים גבה וחושבים שעסקה יקרה מידי – זו הבעיה כאשר נדרשים לבצע הערכת שווי של אתר אינטרנט לא מרוויח  – יש פנים לכאן ולכאן.

בקרה הזה , נדרשת תחזית והערכה מקצועית של הפוטנציאל הקיים וזו אחת הגדולות של הרוכש.

מצד אחד הערכת שווי שנראית מופרזת ומצד שני הערכת הפוטנציאל העתידי של האתר בראי הפעילות הגלובלית ברשת ותרומתו החזויה לרוכש.

מסתבר , במבט לאחור , שנתיים לאחר הרכישה הזו שזו היתה רכישה מאד מוצלחת עבור גולף שכן שוויו הגיע לערך של 100 מיליון ₪ והוא היווה את אחד ממנועי הצמיח העיקריים של חברת גולף.

מנגד , כאשר חברת “שלנו גרופ” הגישה תשקיף הנפקה לבורסה , היא צירפה הערכת שווי לכל עסקי האינטרנט שלה שהגיעה לסכום של 600 מיליון ש”ח וזאת כאשר החברה היתה שרויה בהפסדי עתק וללא כל תזרים חיובי.

במקרה הזה – ההנפקה לא צלחה , הציבור לא “קנה” את הערכת השווי הזו אולם ניתן ללמוד לא מעט על נושא הערכות השווי מהמקרה הזה.

בעניין הרכישה של האתר “טרמינל X” ע”י זכיינית הטלוויזיה קשת – אמנם מחיר העיסקה משקף ערך של 200 מיליון ש”ח לעסקה אבל לא בטוח שזה השווי הנכון וההוגן לרוכשים פוטנציאליים אחרים.

למה? כי צריכים להסתכל גם מאחורי הקלעים, לבדוק מהם תנאי העסקה ולהבין שלא כל הנוצץ הוא זהב.

במקרה הזה, “קשת” משלמת בזמן פרסום – מה עלות זמן הפרסום ל”קשת”? את זה רק קשת יודעת שכן יש מחיר מחירון לפרסום ויש מחירי עלות אלטרנטיבית.

 

במה הדברים אמורים?

נניח שמחיר המחירון של זמן הפרסום הוא 50 מיליון – יש לקשת רווח על מחיר המחירון, זה פן אחד אבל מה אם הזמן הזה הוא זמן מת שאין עליו רוכשים? זה בדיוק כמו לרכוש כרטיס טיסה בדקה ה 90 – העלות האלטרנטיבית היא לא לקבל שקל על המושב הריק מול מכירתו במחיר של 25% מהמחירון.

לכן, לא ניתן להקיש מהמקרה הזה ששווי האתר הוא אכן  200 מיליון לקונה מן השורה והמסקנה היא שתמיד כדאי לקרוא בין השורות ולהסתכל גם מאחורי המספרי במקרים כאלה ולהבין מה מטרת הרכישה ואיך היא נראית בעיני הרוכש.

זה מביא אותי להיזכר בבדיחה המספרת על ראיון קבלה למנהל חשבונות בו נשאלה השאלה “כמה זה 1+1?”

זה שהתקבל ענה למראיין – כמה אתה רוצה שזה יהיה?

 

 

המאמר מאת רו"ח יורם שיפר

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". רו"ח יורם שיפר הינו יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2 , invoice4u ועוד כמה וכמה מערכות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה. הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים, נשוי, אב ל 3 ילדים ובסך הכול ממש שמח בחלקו.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה