שיחה על חריגות בחשבון הבנק ודרכים להתמודד איתן , ערוץ 10

תמלול הסרטון

 

רואה החשבון יורם שיפר התארח בתוכנית “שורדות בבית” עם נעמה קסרי ומירית וקנין באייטם שעסק בחריגה בתקציב האשראי ובדרכי התמודדות ונשאל שאלות שעוברות בראש ללא מעט אנשים שנמצאים בחריגות ובמינוסים תקופים וממושכים. 

האם רוב הישראלים במינוס? היתה השאלה הראשונה והמסקרנת ששיפר נשאל והתשובה היתה “אני חושב שחלק נכבד מהישאלים במינוס. אנחנו אפילו הנחלנו את השיטה הזאת לחוץ לארץ”.

“למה אנחנו נכנסים למינוס?” שאלו נעמה ומירית ושיפר ענה כי ישנן כל כך הרבה הוצאות ולאנשים קשה לעמוד בהן. ההוצאות לרוב עוברות את ההכנסות. מעבר לכך, הוא טוען כ אנשים אוהבים לקנות ולצרוך. תרבות הקניה והקניונים גם תורמים לדבר לא מעט. “היום יוצאים לטייל ולבלות בקניון. מה עושים בקניון? קונים. הם דואגים שנקנה, אבל אף אחד לא דואג שההכנסה שלנו תהיה בהתאם”.

שיפר ממשיך ואומר ש”החריגה מתבטאת בזה שההוצאות שלנו עוברות את ההכנסות. הבנקים באים לקראתנו” הוא מוסיף גרשיים עם האצבעות לצורך המחשה של האינטרס שעומד מאחורי מסגרות האשראי וההלוואות שניתנות על ידי הבנקים. הוא מתאר איך הבנקים מושכים את הלקוחות כך שמתחיל להיווצר גלגל שהולך וחוזר על עצמו ומתעצם עד שאנחנו יכולים למצוא את עצמנו במצב שהדרך לצאת ממנו היא מאוד קשה.

מה הם הסעיפים העיקריים שגורמים לנו להיכנס למינוסים? שואלת קסרי ושיפר עונה כי לא היה מצמצם את זה לסעיפים עיקריים מאחר שיש אינסוף של גורמים וסעיפים כאלה. “כל אחד קונה ורוצה דברים אחרים”, הוא אומר. “תקציב משפחה מורכב מעשרות רבות של סעיפי הוצאות וכמה סעיפים קטנים של הכנסות”. 

אז מה עושים ואיך יוצאים מהלופ? שיפר מספר על תוכנת מעקב אחר ההוצאות המשפחתיות שיכולה לסייע: “אנחנו בנינו תוכנה חינמית שנקראת “תזרימית” שנמצאת ברשת האינטרנט, שכל אחד יכול להיכנס ולהשתמש בה. התוכנה עוזרת לנו לנהל תקציב משפחה, בזה שהיא נותנת לנו את האפשרות לעקוב אחרי כל ההוצאות שלנו, לרשום אותן עם הכנה מוקדמת. צריכים לראות מה סעיפי ההוצאות, לקבוע איזושהי מסגרת תקציבית, לרשום את כל ההוצאות באופן עקבי ואז מכניסים כל סעיף וסעיף לתוכנה. התוכנה מסכמת ומאפשרת לנו מדי חודש, מדי שבוע, לעקוב ולראות איפה אנחנו חורגים ואיפה לא”. 

נעמה שסוקרת את התכנה משתוממת למראה הסעיפים המרובים ושיפר מבהיר שכל הסעיפים הכתובים בתוכנה הינם המלצות ואינם חובה, אפשר להוסיף ואפשר לגרוע. לדבריו: “יש כאן כל כך הרבה סעיפים של בזבוזים שמכניסים אותנו לחריגות, למינוסים ובדיוק פה אנחנו צריכים לראות איך לצאת מהמינוס”. 

“התוכנה הזו יכולה לעזור לנו לדעת יותר איפה אנחנו חיים?” שואלת קסרי. “כן” עונה שיפר, “כי היא נותנת לך פעם אחת את האפשרות לראות מה קורה”. לפי שיפר אנשים לא יושבים ובודקים איפה הבעיה ובכמה היא מסתכמת וברגע שרואים את זה מול העיניים מדובר כבר בחצי פתרון.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה