פתיחת תיק במס הכנסה

המאמר מאת: רו”ח זיו כרסנטי

כל אדם המעוניין להקים עסק חדש המניב הכנסות או לעסוק במשלח יד כעצמאי, חייב לעדכן בכתב את פקיד השומה באזור שבו מתנהל העסק. את ההודעה לפקיד השומה יש למסור לא יאוחר מיום פתיחת העסק או התחלת העיסוק במשלח היד, בהתאם לתחילת הפעילות שמניבה הכנסות פירותיות. יש למסור בהודעה לפקיד השומה פרטים כגון: שם פרטי + משפחה, תעודת זהות, כתובת מגורים, מהות העיסוק, כתובת עדכנית של העסק, טלפון, תאריך הקמת העסק, שם העסק ומספר עוסק שנקבע במע”מ.

חשוב לדעת כי פתיחת התיק במס הכנסה אינה כרוכה בתשלום, אך עדיף לבצע את הרישום ממשרד של רואה חשבון מוסמך, והשירות כרוך בתשלום. המשמעות של פתיחת התיק במס הכנסה היא שמדינת ישראל הופכת לשותף “שקט” שלכם ומרגע תחילת הפעילות העסקית חלים עליכם חובות שונים כמו ניהול ספרי חשבונות כנדרש בתקנות, הגשת דוחות בזמן לרשות המיסים ועוד.

כאשר יחיד פותח עסק חדש עליו למלא ולהגיש טופס פתיחת תיק במס הכנסה עבור עצמאי, בעוד חברה חדשה נדרשת למלא ולהגיש טופס פתיחת תיק תאגיד. באופן כללי, עוסק פטור או עוסק מורשה נדרשים למלא את טופס 5329 – דוח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה, וניתן למלא את הטופס לבד, אף עדיף למלא ולהגיש את הטופס לפתיחת תיק מס הכנסה בעזרת רואה חשבון מנוסה או יועץ מס.

תהליך פתיחת תיק במס הכנסה

לאחר הרישום ופתיחת תיק במע”מ, מקבלים מספר עוסק והפקיד במע”מ קובע את צורת ההתאגדות בהתאם להצהרת הנישום על סוג העיסוק וצפי מחזור ההכנסות השנתי. נישום שמחזור ההכנסות השנתי בעסק צפוי להיות גבוה מ-120,000 ₪, נכון לשנת 2024, או שהוא נמנה על בעלי המקצועות וסוגי העיסוקים בהתאם לסעיף 13 בתקנות מס ערך מוסף – חייב ברישום של עוסק מורשה.

על פי סעיף 135 לפקודת מס הכנסה, הנישום, יחיד או תאגיד, מתבקש למלא טופס 5329 – דוח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה, ויש להחזיר את הדוח למס הכנסה בתוך 120 ימים.

שלבים לפתיחת התיק במס הכנסה

  1. מיד עם תחילת הפעילות בעסק או תחילת העיסוק במשלח היד יש לפתוח את התיק במס הכנסה, כמובן לאחר הרישום במע”מ וקבלת המעמד כעוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע”מ.
  2. יש למלא בכתב את הטופס לפתיחת תיק עצמאי (טופס 5329) מיד לאחר מועד תחילת העיסוק ובהתאם לתחילת הפעילות שמניבה הכנסות פירותיות.
  3. בהודעה לפקיד השומה יש לספק פרטים אישיים ופרטים על העסק.
  4. זוג נשוי רשאי בתנאים מסוימים לבחור את בן או בת הזוג על שמם יתנהל התיק במס הכנסה, אך מומלץ להתייעץ בעניין זה עם רואה חשבון מנוסה.
  5. אם מתכננים להעסיק עובדים בעסק החדש יש למלא בכתב טופס לפתיחת תיק ניכויים, ואת הפרטים לפתיחת תיק ניכויים ממלאים בסעיף הרלוונטי בטופס 5329.
  6. לאחר פתיחת התיק העוסק חייב לנהל ספרי חשבונות ולהגיש דוח שנתי למס הכנסה.

ראוי לציין כי השלבים לפתיחת התיק במס הכנסה זהים עבור עוסק פטור ועוסק מורשה, ויש למלא ולהגיש את הטופס עם המסמכים הנלווים במשרד מס הכנסה אזורי, בהתאם לכתובת העסק, אך ניתן לפתוח את התיק באופן מקוון, עדיף באמצעות מייצג מוסמך כמו רואה חשבון או יועץ מס.

מידע עדכני על טפסים לפתיחת תיק מס הכנסה

לאחר פתיחת התיק והרישום כעוסק במע”מ וקבלת המעמד של העוסק, כלומר רישום כעוסק פטור או כעוסק מורשה, חייבים להירשם ולפתוח תיק גם במס הכנסה ובמוסד לביטוח לאומי.

הטפסים הנדרשים לפתיחת תיק במס הכנסה הינם:

טופס 5329 – לפי סעיף 135 לפקודת מס הכנסה, יחיד שהוא עוסק פטור או עוסק מורשה, חייב למלא ולהגיש טופס 5329 לפתיחת התיק במס הכנסה. כפי שציינו, העוסק יכול למלא את הטופס לבד או להיעזר במייצג כמו רואה חשבון או יועץ מס. חשוב לציין כי אי הגשת הדוח או השמטת פרטים במילוי הטופס היא עבירה חמורה לפי פקודת מס הכנסה. הטופס כולל סעיף ייעודי לפתיחת תיק ניכויים, והעוסק חייב למלא פרטים אם הוא מעסיק עובדים.

טופס 4436 – חברה בע”מ הפותחת עסק חייבת למלא ולהגיש טופס 4436 (פתיחת תיק לתאגיד במס הכנסה ו/או בניכויים) לפקיד השומה במס הכנסה. יש לצרף מסמכים נלווים כמו תעודת התאגדות.

טופס 2542 – בהתאם לצורך, העוסק רשאי להגיש בקשה לקבלת פטור או להקטנת ניכוי מס במקור. אחת מהדרכים לגביית מס הכנסה נעשית באמצעות ניכוי המס במקור מתשלומים המשולמים לעוסק על ידי לקוחות העסק, ויש לקוחות החייבים לנכות מס במקור בהתאם לשיעור הנקבע על ידי פקיד השומה.

יחיד שפותח תיק במס הכנסה בעזרת רואה חשבון נדרש למלא ולהגיש טופס ייפוי כוח לרואה חשבון.

רישום מקוון לפתיחת תיק עוסק במס הכנסה

כדי להקל עליכם בתהליך המקוון לפתיחת תיק עוסק במס הכנסה, הוספנו צילומי מסך של פלטפורמת הרישום באתר של רשות המיסים:

בשלב הראשון יש להירשם באתר של רשות המיסים(רישום לקוח לשירותים דיגיטליים):

רישום לקוח לשירותים דיגיטליים

בשלב השני יש להשלים תהליך פתיחת תיק עוסק במע”מ (טופס 821):

תהליך פתיחת תיק עוסק במע

בשלב השלישי יש למלא ולהגיש טופס 5329 לפתיחת תיק עוסק במס הכנסה:

טופס 5329

פתיחת תיק במס הכנסה – אחריות משפטית ופיננסית

פתיחת תיק עוסק במס הכנסה מאפשרת לנישום להתחיל את הפעילות העסקית בעסק המניב הכנסות. האחריות המשפטית והפיננסית לאחר פתיחת התיק במס הכנסה כוללת את התחומים הבאים:

אחריות לניהול תקין של ספרי החשבונות – ההוראות בפקודת מס הכנסה ובחוק המע”מ מטילות חובה על העוסק לנהל פנקסי חשבונות, מיד עם תחילת הפעילות העסקית, ולפי הכללים שנקבעו על ידי מס הכנסה ובהתאם לסוג העסק או משלח היד. העוסק חייב לרשום כל תקבול בספרי החשבונות של העסק, מיד עם קבלת התשלום (מזומן, שיק, כרטיס אשראי, אפליקציית תשלומים, שיק דחוי או מקדמה על החשבון).

תשלום מקדמות – לאחר רישום העסק במס הכנסה מקבלים פנקס מקדמות, ובאמצעות השוברים העוסק מדווח על מחזור העסקאות שלו בכל 15 לחודש, ועליו לשלם מקדמה על חשבון המס, בהתאם לשיעור המס הנקבע עבורו בפנקס.

הגשת דוח שנתי – מעבר לדיווח השוטף למע”מ, העוסק (פטור או מורשה) חייב להגיש דוח שנתי למס הכנסה (טופס 1301). עסק קטן עם הכנסה שנתית נמוכה מ-60,000 ₪ (נכון ל-2024) יכול להגיש דוח מקוצר במקום הדוח השנתי והמקיף יותר. יש להגיש טופס 137 – דין וחשבון שנתי מקוצר ליחיד בעל עסק קטן.

קנסות על אי ציות להוראות החוק והפקודות – החוק מטיל קנסות על אי ציות להוראות שנקבעו בפקודת מס הכנסה ובחוק מע”מ. עוסק שאינו מגיש בכתב טופס לפתיחת תיק במס הכנסה מבצע עבירה חמורה וצפוי לקנס גבוה, ובמקרים מסוימים יוגש נגדו כתב אישום פלילי. כמו כן, עוסק שאינו מגיש דיווחים בזמן, ובפרט דוח שנתי למס הכנסה, חשוף לקנס כספי ולהגשת כתב אישום פלילי, בגינה הוא צפוי לעונש מאסר עד שנה.

מענה לשאלות נפוצות בנושא פתיחת תיק מס הכנסה

מה הקריטריונים לפתיחת תיק מס הכנסה?

כל אדם פרטי או תאגיד המנהל פעילות עסקית בכל תחום ובכל סדר גודל.

מהן הטעויות הנפוצות שיש להימנע מהן בפתיחת התיק?

כדאי לפתוח תיק במס הכנסה בעזרת גורם מקצועי כמו רואה חשבון או יועץ מס כדי למלא נכון את הטופס ולא להשמיט פרטים. השמטת פרטים ואי מילוי הטופס בזמן לפתיחת תיק עוסק עלולים להביא לקנסות ולאישום פלילי.

מה עדיף – לפתוח תיק במס הכנסה לבד או בעזרת מייצג?

אפשר לפתוח תיק עוסק במס הכנסה לבד וללא עלות, אך עדיף לרשום את העסק באופן מקוון בעזרת מייצג כמו רואה חשבון, מאחר שיש להתייחס לפרמטרים שונים ולמלא נכון את הטפסים, אחרת עלולים להתחיל את הפעילות העסקית עם רגל שמאל מול רשויות המס בארץ.

למידע נוסף, לייעוץ מקצועי ולליווי צמוד לפתיחת תיק במס הכנסה – אנא צרו קשר עם משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’, באמצעות טופס או שליחת הודעה בווטסאפ

המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה