פתיחת עוסק פטור

המאמר מאת: רו”ח זיו כרסנטי

פתיחת תיק עצמאי ברשויות המס, לרבות עוסק פטור, עוברת תמיד דרך שלוש רשויות המס: מס ערך מוסף, מס הכנסה וביטוח לאומי. עצמאיים יכולים לפתוח תיק עוסק פטור (בעבר נקרא עוסק זעיר), עוסק מורשה או חברה בע”מ. השיקולים לפתיחת כל אחד מהתיקים הללו הם שונים, ונבדלים בעיקר בסוג העוסק ובהיקף העסקאות השנתי הצפוי לעסק.

חלק מהעוסקים, בעיקר בעלי מקצועות חופשיים, חייבים על פי תקנות המס בפתיחת תיק עוסק מורשה ולכן ההתלבטות הזו נחסכת מהם, ללא תלות במחזור העסקאות השנתי הצפוי, לדוגמה עורכי דין, אדריכלים, רואי חשבון ומהנדסים. כל השאר יכולים לבחור באם תחום עיסוקם והיקף עסקאותיהם מתאים יותר לתיק עוסק פטור, כלומר עסק עם מחזור עסקאות שנתי נמוך מ-102,292 ₪ נכון לשנת 2022.

במאמר זה נסביר כיצד מתבצע תהליך פתיחת עוסק פטור ובמה עליכם להצטייד לפני הפנייה לרשויות המס, במידה והחלטתם לבצע את התהליך בעצמכם. במערכת הנהלת החשבונות ucan2 תוכלו, תמורת תשלום סמלי, לפטור את עצמכם מהתהליך ולתת לנו לעשות זאת עבורכם. לפרטים נוספים על השירות לחץ כאן.

 

איך פותחים עוסק פטור?

כל אדם רשאי לפתוח עסק במדינת ישראל, וכדי לפתוח עוסק פטור המוגדר ככזה לצורכי מס ערך מוסף, יש לפתוח תיק במע”מ ולהצהיר על מחזור העסקאות השנתי הצפוי. חשוב לציין כי עוסק פטור אינו משלם מע”מ, הוא לא יכול לגבות מע”מ מלקוחותיו, לכן הוא אינו רשאי להזדכות על מע”מ בגין הוצאות שונות. אם העצמאי חרג מתקרת הפטור שנקבעה לאותה שנת מס, עליו לשלם מע”מ בגובה החריגה מהתקרה, ומעמדו ברשות המיסים צפוי להשתנות לעוסק מורשה.

מי שמחזור ההכנסות שלו מהעסק צפוי להיות נמוך מהתקרה שנקבעה בתקנות, כלומר 102,2929 נכון לשנת 2022, רשאי להיות עוסק פטור. הפטור חל על דיווחים חודשיים או דו חודשיים למע”מ, ומכיוון שהעוסק הפטור לא חייב בגביית ובהעברת המע”מ לרשות המיסים בגין העסקאות שלו, הוא לא רשאי לחייב את הלקוחות במע”מ ולכן הוא לא רשאי לקזז מע”מ בגין ההוצאות והרכישות שלו, כלומר אין באפשרותו לקזז  מס תשומות. יחד עם זאת, גם עוסק פטור חייב בתשלומים למס הכנסה ולביטוח לאומי.

כדי לפתוח תיק ברשויות המס ולהפוך לעוסק פטור יש לבקר בשלוש רשויות המס – מע”מ, מס הכנסה, ביטוח לאומי. במע”מ יש למלא טופס 821 – רישום לצורכי מס ערך מוסף, הטופס כולל פרטים על העוסק, פרטים על העסק החדש, מחזור שנתי משוער, הצהרה ועוד. יש לצרף מסמכים שונים בעת פתיחת התיק, רשמית מסמכים מופיעה בהמשך המדריך. בהתאם לסוג העיסוק ומחזור העסקאות השנתי הצפוי ייקבע המעמד והסיווג של העצמאי במע”מ.

לאחר פתיחת התיק במע”מ יש לפתוח תיק במס הכנסה, העוסק הפטור נדרש למלא טופס 5329 – דו”ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה. אם העצמאי מתכנן להעסיק עובדים שכירים בעסק החדש עליו במס הכנסה לפתוח גם תיק ניכויים. התחנה השלישית בדרך להקמת עוסק פטור היא במוסד לביטוח לאומי, יש למלא טופס 6101 – דין וחשבון רב שנתי.

ראוי לציין כי ניתן להגיש את הבקשה לפתיחת תיק עוסק פטור לבד, וכיום ניתן לעשות זאת באמצעות האינטרנט וללא הגעה פיזית למשרדי רשות המיסים. יחד עם זאת, מומלץ לפתוח את התיקים ברשויות המס ולהגיש בקשה מסודרת עם כל המסמכים הנדרשים בעזרת רואה חשבון מוסמך ומייצג. יש מרכיבים שונים המשפיעים על ההחלטה האם להירשם כעוסק פטור או כעוסק מורשה, לכן חשוב להתייעץ עם רואה חשבון מנוסה.

מי לא יכול להיות עוסק פטור?

סעיף 13 לתקנות מס ערך מוסף קובע כי יש בעלי מקצועות ועיסוקים המחייבים רישום כעוסק מורשה, הם אינם יכולים לפתוח עוסק פטור, ללא תלות במחזור העסקאות השנתי:

  • אגרונום, אדריכל, טכנאי, טוען רבני, יועצים שונים, מהנדס, כלכלן, רופא, עורך דין, וטרינר, פסיכולוג, רואה חשבון, שמאי ועוד.
  • נותני שירותים למופעים אומנותיים.
  • בעלי בית ספר לנהיגה.
  • סוחר או מתווך מקרקעין.
  • בעלי גן ילדים או בית ספר.
  • סוחרי ומתווכי רכב.
  • כותבים, עורכים, מתרגמים, קצרנים.
  • הרצאות, הוראה.

 

פתיחת עוסק פטור באופן מקוון

כדי לפתוח עסק קטן יש למלא בקשה לפתיחת תיק עוסק פטור באופן מקוון באתר של רשות המיסים. יש לצרף לבקשה מסמכים כמו צילום תעודת זהות וספח, חוזה שכירות או רכישה (בהתאם לצורך) וכיוצא בזה.
את הבקשה ניתן למלא באופן מקוון, יש אפשרות לשלוח גם באמצעות דואר אלקטרוני. לאחר שליחת הבקשה מקבלים מסרון ומייל, וניתן לבדוק את סטטוס הטיפול בבקשה באמצעות האזור האישי באתר רשות המיסים.

 

שלבים לפתיחת עוסק פטור

פתיחת תיק עוסק פטור במע”מ

התחנה הראשונה לפתיחת עוסק פטור מתחילה במשרד מס ערך מוסף (מע”מ). אם מגישים את הבקשה בצורה ידנית יש להגיע פיזית למשרד מע”מ הקרוב ביותר לכתובת העסק החדש. יש למלא טופס 821, להצהיר מה הצפי של מחזור העסקאות השנתי וחשוב למלא את כל הפרטים בטופס ולצרף את המסמכים הבאים:

  • תעודת זהות וספח.
  • חוזה קניה או רכישה של מקום העסק.
  • אישור הסמכה, בהתאם לסוג העיסוק, אם התחום המקצועי דורש זאת.

פתיחת תיק עוסק פטור במס הכנסה

התחנה השנייה לפתיחת עוסק פטור היא במשרד מס הכנסה. יש למלא טופס 5329 הכולל פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה. מומלץ למלא טופס זה בעזרת איש מקצוע כמו רואה חשבון, יש לטופס השלכות משמעותיות ואין להקל ראש במילוי הפרטים הנדרשים במסמך.

אם העוסק הפטור מתכוון להעסיק עובדים שכירים עליו לפתוח גם תיק ניכויים במס הכנסה. לאחר פתיחת התיק מקבלים בדואר פנקס מקדמות לתשלום מס הכנסה. את הטופס ניתן להגיש באתר המקוון של רשות המיסים או לשלוח בדואר, אפשר לשלוח את הטופס והמסמכים הנדרשים גם באמצעות רואה חשבון מייצג.

המסמכים שיש לצרף לטופס הבקשה:

  • תעודת זהות וספח.
  • חוזה שכירות או רכישה אם רלוונטי.
  • צ’ק מבוטל או אישור על ניהול חשבון בנק.
  • ניתן לצרף טופס 2542 – בקשה לפטור מניכוי מס במקור.

חשוב לדעת כי לאחר הרישום במס הכנסה העצמאי צפוי לקבל דרישה מרשות המיסים למלא טופס הצהרת הון. הטופס נועד לספק לפקיד השומה תמונת מצב על הנכסים וההתחייבויות של העוסק הפטור. טופס הצהרת הון עוסק פטור להורדה – לחץ כאן

פתיחת תיק עוסק פטור במוסד לביטוח לאומי

התחנה השלישית והאחרונה בדרך לפתיחת עוסק פטור היא מילוי והגשת טופס 6101 בביטוח לאומי. אין צורך להגיע פיזית למוסד לביטוח לאומי, ניתן לשלוח את הטופס באופן מקוון באתר של ביטוח לאומי, אפשר גם לשלוח בפקס או להגיע פיזית ולהגיש את הטופס.

לאחר פתיחת התיק במוסד לביטוח לאומי מקבלים פנקס מקדמות בדואר, הסכומים מבוססים על צפי מחזור העסקאות השנתי. אם בסוף השנה מגלים תשלום יתר ניתן לקבל החזר, אחרת יש לשלם את ההפרש.

 

האם כדאי לפתוח עוסק פטור?

עוסק פטור מאפשר לכל אדם, גם לשכירים, לנהל עסק קטן עם מחזור עסקאות שנתי עד לגובה 102,2929 ₪. מאחר ועוסק פטור אינו רשאי לגבות מע”מ מלקוחותיו הוא לא יכול לקזז מע”מ מההוצאות ומהרכישות השוטפות שלו לעסק, לכן אם לצורך הקמת העסק נדרשת השקעה גדולה בציוד ורכוש, כדאי לשקול האם כדאי להקים עוסק פטור או שעדיף עוסק מורשה.

העוסק הפטור לא נדרש בדיווחים חודשיים או דו חודשיים למע”מ, לכן זו צורת ההתאגדות העסקית הזולה והפשוטה ביותר מבחינה חשבונאית. העוסק הפטור חייב בדיווח שנתי למע”מ, בדיווחים ובתשלומים למס הכנסה ולביטוח לאומי. לכן, עוסק פטור זוכה ליתרונות בהשוואה לעוסק מורשה, כמו חיסכון בהוצאות השירות ושכר הטרחה עבור רואה חשבון, אין התעסקות עם גביית מע”מ ודיווחים שוטפים למע”מ, ועליו להפיק רק קבלות.

לפתיחת עוסק פטור יש גם חסרונות בהשוואה לפתיחת תיק עוסק מורשה, החסרונות המרכזיים הם:

  • עוסק פטור לא רשאי לקזז מס תשומות ואין באפשרותו לבקש החזר בגין מע”מ ששולם.
  • תדמית של עסק קטן.
  • מחזור עסקאות מוגבל.

 

פתיחת עוסק פטור בעזרת משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’

משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ הוא מהמשרדים המובילים בישראל לראיית חשבון ולייעוץ מס. המשרד מעניק מעטפת שירותים רחבה לכל העוסקים, לרבות עוסק פטור ועוסק מורשה כמו גם חברות ושותפויות. מומלץ להיעזר בצוות המשרד כדי להחליט על צורת ההתאגדות ולפתוח תיקים ברשויות המס, לבצע תכנון מס, לבחור מערכת איכותית להפקת חשבוניות וקבלות דיגיטליות, מערכת לניהול ספרי חשבונות ולקבל ייצוג בפני רשויות המס הרלוונטיות.

שירותי המשרד לעוסק פטור (או עוסק מורשה):

  • ייעוץ מקצועי לבחירת צורת ההתאגדות העסקית – עוסק פטור, מורשה או חברה בע”מ.
  • פתיחת תיקים ברשויות המס ישירות מהמשרד וללא צורך בהגעה פיזית.
  • ייעוץ והכוונה באופן שוטף כגון: בחירת תוכנה מקוונת להפקת קבלות (או חשבוניות מס במקרה של עוסק מורשה), ניהול ספרים תקני, הוצאות מוכרות עבור העסק, הגשת דוחות שוטפים בזמן, ייצוג בפני רשויות
  • המס, לרבות טיפול במקדמות, ניכוי מס במקור, ביטול קנסות וכו’.
  • הגשת דו”ח שנתי ומילוי הצהרת הון.
  • תכנון מס מותאם אישית.
  • בחירת ותשלומים לביטוח הפנסיוני.

חשוב לדעת כי הצוות המנוסה של משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ מתמחה בין השאר באופטימיזציה של מיסים ובביטוח פנסיוני לעצמאים. ניתן לקבל שירות פרונטלי בטלפון או אונליין (זום), וכל עוסק פטור נהנה מליווי צמוד ומייצוג מקצועי בפני רשויות המס.

 

המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה