תכנון מס

מדריך להתנהלות נכונה מול רשויות המס

המאמר מאת: רו”ח יורם שיפר

תכנון מס הוא תהליך שמטרתו להפחית את תשלומי המס, בדרכים מקובלות וחוקיות. התכנון מהווה חלק בלתי נפרד מהניהול הפיננסי של יחיד או חברה, זו זכות לגיטימית של הנישום על פי שיטת המס בישראל להפחית את חבות המס שלו באופן חוקי ולא מלאכותי.
כדי לתכנן מס נדרש ידע בחוקים ובתקנות המס, יש להכיר את הפסיקות החדשות ביותר במערכת המשפט, להפגין יצירתיות ותחכום, ולנצל את הפרצות בחוק כדי להפחית בצורה חוקית את חבות המס של הנישום (יחיד או חברה בע”מ).

 

מה זה תכנון מס ומהי חשיבותו

באמצעות תכנוני מס ניתן להפחית את חבות המס של יחיד או חברה. תכנון מס בוחנים את כל האפשרויות החוקיות להפחתת חבות המס, ולמעשה זו הדרך להימנעות חוקית ממס. מתכנן המס בודק דרכי פעולה שונות ומשווה את התוצאות כדי לבחור בדרך המשתלמת ביותר מבחינת חבות המס של הנישום.
חשוב לציין כי תכנון מס בוחרים דרך פעולה חוקית להפחתת חבות המס, זו אינה דרך להתחמקות מתשלומי מס בה עוברים על החוקים באופן מודע כדי להפחית את חבות המס. בעזרת מתכנן מס מקצועי ומנוסה ניתן להפחית את נטל המס המוטל על יחיד או חברה, כתוצאה מכך שיעור חבות המס לרשויות פוחת בצורה דרסטית, למשל באמצעות שימוש מושכל במקלטי מס במדינות בהן שיעור המס נמוך בהשוואה לשיעור המס בישראל, וכך הרווח של החברה גדול יותר.

 

מהי מטרת תכנון מס על ידי רואה חשבון

רואה חשבון מנוסה בוחן את דרכי הפעולה השונות והחוקיות שיובילו להפחתת חבות המס ולתוצאות מס משופרות עבור הלקוח, בין אם הלקוח הוא שכיר ובין אם הוא עצמאי מסוג עוסק פטור או מורשה או בעל חברה בע”מ. רואה חשבון מוסמך מציע ליווי לניהול ,תשלומי המס, תפקידו לייעץ ללקוח ולייצג את הנישום מול רשויות המס בישראל, ובמקרים מסוימים מול הגורמים הרלוונטיות בחו”ל.
הליווי הצמוד לתכנון מס על ידי רואה חשבון מבטיח התנהלות תקינה וללא טעויות מול רשויות המס, כך נמנעים מקנסות כבדים ומסנקציות חמורות. התכנון נדרש במצבים שונים בחיי העסק, החל מתהליך הקמת החברה בארץ או בחו”ל, ורואה החשבון אחראי על הגשת הדוחות הכספיים בזמן, תוך התייחסות לסוגיות מס במגוון נושאים, למשל ענייני מיסוי בעסקאות מקרקעין, עסקאות רכש, מיזוג בין חברות, העסקת עובדים ותשלומים לחיסכון הפנסיוני ועוד.
רואה חשבון מכיר היטב את תכנוני המס החייבים בדיווח לרשויות המס על פי התקנות העדכניות ביותר. עליו לשלוט בתקנות המחייבות דיווחים בתחומים כמו מס הכנסה, מע”מ, מיסוי מקרקעין וכו’.
החוק מחייב להגיש דוחות חברה שנתיים, הדוחות חייבים להיות חתומים על ידי רואה חשבון מוסמך. משרד רואי חשבון המתמחה בתכנון מס שולט בחוקי המסים הקיימים בארץ ובמיסוי בינלאומי, המשרד מציע ייעוץ מס הכלול בליווי השוטף ללקוח במהלך כל שנת המס, לכן  רואה החשבון מחשב את חבות המס טרם הגשת הדוחות לרשויות. משרד רואי חשבון מקצועי הבקיא בחוקים ובתקנות המס מסוגל לממש את הטבות המס המגיעות לעסק, ומעבר לכך השירות שהוא מספק ללקוח העסקי נחשב כהוצאה מוכרת לצורכי מס.

 

מהם ההבדלים בין תכנון מס לחברה בע”מ לבין עוסק מורשה

ישנם הבדלים משמעותיים בכמות תכנוני המס שניתן לבצע עבור חברה בע”מ לעומת התכנון שניתן לבצע עבור עוסק מורשה. נטל מס ההכנסה המרבי על רווחיו של עוסק מורשה מגיעים לשיעור של עד כ- 50%, לעומת נטל מס החברות המוטל על רווחי החברה הבלתי מחולקים שעומד על 23% בלבד. לכן, חברה בע”מ משלמת רק כחצי מנטל המס המוטל על עוסק מורשה, כל עוד הרווחים נשארים בחברה ומושקעים בה באמצעות ההון החוזר כדי להרחיב פעילות, להגדיל רכוש ומלאי, להגדיל את אשראי הלקוחות וכיוצא בזה.
אם בעל המניות בחברה מעוניין למשוך רווחים דיבידנד עליו לשלם גם מס דיבידנדים העומד כיום על 30%, במקרים מסוימים המס מגיע 33% מס יסף.

 

תכנון מס בינלאומי – מידע כללי

תכנון מס בינלאומי מחייב ידע וניסיון רב, מתכנן המס חייב להיות בקיא בתחום ועליו להתייחס לשיעורי המס השונים במדינות השונות, להכיר את חוקי המס המקומיים והעדכניים ביותר, לשלוט בתקנות המס בישראל ולהכיר את אמנות המס הקיימות בין המדינות כדי לתכנן מס ללקוח.
חשוב להדגיש כי ייעוץ ותכנון מס בינלאומי על ידי אנשי מקצוע מוסמכים יכול להביא לשיפור משמעותי בשורת הרווח של העסק, וכיום יש ביקוש גבוה לתכנון מס בינלאומי בעיקר על ידי חברות הייטק, חברות סחר בינלאומי ועוד.
מאחר והעולם הפך לכפר גלובלי יש עסקים חובקי עולם המשנעים סחורות ומוצרים מיבשת אחת לאחרת, לכן חלים עליהם דיני מיסים שונים בהתאם לחוקי המדינה בה נעשתה העסקה או בה נמכרה הסחורה. מומחה למיסוי בינלאומי מונע תשלומי כפל מס וחוסך בחבות המס כדי לשפר את שורת הרווח של החברה.

 

אילו חובות יש בתכנון מס מול רשות המסים בישראל

ההוראות הקובעות מהן הפעולות הנחשבות לתכנוני מס החייבים בדיווח נקבעו בפקודת מס הכנסה, בחוק מיסוי מקרקעין ובחוק מע”מ. יש רשימה קבועה וסגורה עליה הוחלט בשנת 2006, ורשות המיסים רשאית לפרסם 50 עמדות החייבות בדיווח. במסגרת תיקון 215 לפקודת מס הכנסה נקבעו התנאים לגילוי מורחב הנדרש מחלק מהנישומים במסגרת הדיווח השנתי שלהם לרשות המיסים.
החוק בישראל מחייב את מתכנן המס להגיש דיווחים בזמן, ואם בוצעה פעולה הכלולה ברשימת ההוראות הקובעות לתכנוני מס, יש לצרף לדוח השנתי טופס 1213 (הודעה על פעולות שהן תכנון חייב בדיווח), ואם לא בוצעה פעולה מחייבת דיווח, מתכנן המס נדרש להצהיר על כך באמצעות טופס 1214 לחברות או טופס 1301 ליחיד.
מתכנן המס בוחן אופציות שונות ופרצות בחוק לצורך הימנעות ממס, הוא מחויב לנורמות האתיות והמשפטיות החלות על תכנון מס, ועליו להימנע מפעולות הנחשבות ברשות המיסים להתחמקות ממס, אחרת הנישום חשוף לעבירה פלילית ולסנקציות קשות.

 

מה התפקיד של רואה חשבון בתכנון מס

רואה חשבון מוסמך המציע תכנון מס לנישומים בוחן את כל הדרכים החוקיות כדי להפחית את חבות המס. הידע שלו בתקינה החשבונאית ובתחומי המס הקיימים מאפשר לו למקסם את הטבות המס, תוך התייחסות לתוכניות עתידיות של החברה, לחוקי מיסוי בינלאומיים, לסוג ומאפייני העסקאות ועוד.

 

סרטוני הסבר על תכנון מס - רו''ח יורם שיפר

המאמר מאת רו"ח יורם שיפר

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". רו"ח יורם שיפר הינו יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2 , invoice4u ועוד כמה וכמה מערכות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה. הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים, נשוי, אב ל 3 ילדים ובסך הכול ממש שמח בחלקו.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה