חברה בע"מ

תיאור תהליך רישום, והסבר על הפן המיסוי והמשפטי

המאמר מאת: רו”ח זיו כרסנטי

כל אדם רשאי לפתוח עוסק מורשה או להקים חברה בע”מ, על מנת להתחיל בפעילות עסקית. להקמת חברה בע”מ יש יתרונות חשובים מאחר שהחברה הינה ישות משפטית נפרדת לבעליה, והתאגדות כחברה מאפשרת לבעלים להפיק רווחים, ליהנות מתדמית של עסק גדול ורציני יותר בעיני הלקוחות, הספקים והמוסדות הפיננסיים וישנם יתרונות נוספים עליהם נרחיב בהמשך המדריך.

מה היתרונות בהליך התאגדות עסקית כחברה בע”מ? איזה סוג חברה ניתן להקים? מה חשוב לדעת על תהליך הקמת חברה בע”מ? מהם השיקולים המשפטיים והפיננסיים להקמת חברה? המומחים של משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ הכינו עבורכם מדריך מקצועי ומקיף בנושא הקמת חברה בערבון מוגבל (בע”מ).

מהי חברה בע”מ?

חברה בע”מ היא ישות משפטית נפרדת לבעליה, שמטרתה לייצר הכנסות ורווחים לבעלים, ובחברה יכול להיות עובד יחיד שהוא גם הבעלים היחידי של החברה. כל אדם כשיר מבחינה משפטית רשאי להקים חברה, כל עוד מטרותיה אינן נוגדות את החוק והיא אינה בלתי מוסרית ואינה נוגדת את תקנת הציבור. חשוב להדגיש כי אין אפשרות לנקוט בהליכים נגד בעלי המניות בחברה או נגד בעלי תפקידים הפועלים בשם החברה, למעט מקרים מסוימים המפורטים בחוק, וזהו יתרון משמעותי על פני התאגדויות עסקיות אחרות כמו עוסק מורשה.

על פי חוק החברות, האחריות של בעלי המניות בחברה בע”מ לגבי חובות החברה מוגבלת לסכום שהם שילמו עבור המניות שהם מחזיקים. חובות החברה לא מיוחסים לבעלי המניות אלא רק לחברה עצמה, למעט מקרים מסוימים, לכן בעלי החברה אינם אחראים לחובותיה, ואם יש לחברה חוב אין אפשרות לעקל נכסים פרטיים של מי מבעלי המניות.

חשוב לדעת כי להקמת חברה חדשה חייבים לפחות בעל מניות אחד, והתקנות קובעות כי בעלי החברה מחזיקים בבעלות עליה באמצעות המניות שמשקפות את החלק היחסי של כל אחד מבעלי החברה ברווחים ובזכויות ההצבעה. כדי להקים חברה יש לבצע רישום אצל רשם החברות, ובעת הרישום יש לשלם אגרה, להכין תקנון בהתאם להוראות שנקבעו בפרק השני בחוק החברות, לצרף הצהרה של דירקטורים ולמנות רואה חשבון מבקר.

מי יכול להקים חברה בע”מ?

על פי סעיף 2 לחוק החברות, כל אדם רשאי לייסד חברה בע”מ (יחיד או תאגיד), כל עוד מטרתה איננה נוגדת את החוק, החברה אינה בלתי מוסרית והיא אינה נוגדת את תקנת הציבור (לדוגמה הימורים, סחר בבני אדם וכו’). לפי סעיף 3 לחוק החברות יחיד רשאי להקים חברה שבה הוא יהיה בעל מניות יחיד.

באופן כללי, אדם אינו רשאי לפתוח חברה אם הוא קטין (מתחת לגיל 18), פושט רגל (למעט במקרה שבית המשפט התיר לו להיות בעל מניות בחברה), או אם הוא הורשע בעבירות מרמה, עבירות כלכליות ועבירות נוספות, הוא בעל חוב גדול בהוצאה לפועל, וגם חברה זרה שאינה רשומה בישראל אינה רשאית לפתוח חברה בישראל.

מסגרת משפטית להקמת חברה

חוק החברות, התשנ”ט-1999, מסדיר את דיני החברות בישראל וקובע את הכללים לייסוד חברה, הוראות למבנה ומינהל החברה, זכויות וחובות של בעלי המניות, זכויות, חובות וסמכויות של דירקטורים בחברה, הנפקת ניירות ערך ועוד.

החלק השני בחוק החברות מסדיר את מעמדו של רשם החברות היושב במשרד המשפטים. רשם החברות הוא הגוף האמון על טיפול ברישום חברות, בדיקת דיווחים שחברות חייבות להגיש, רישום והסרת שעבודים של חברות, פירוק מרצון ועוד. הרשם פועל מכוח הוראות חוק החברות ופקודת החברות (נוסח חדש), התשמ”ג-1983 ומכוח התקנות שהותקנו מכוח שני חוקים אלה.

כדאי לדעת כי חברה ציבורית כפופה בין השאר גם לחוק ניירות ערך, התשכ”ח-1968, הפעילות של חברה ממשלתית הוסדרה בחוק החברות הממשלתיות, ושעבוד נכסי חברות ופירוק חברה הוסדרו בפקודת החברה (נוסח חדש), התשמ”ג-1983.

איך פותחים חברה בע”מ?

רגע לפני הנעת התהליך להקמת חברה בע”מ לצורך ביצוע פעילות עסקית והפקת רווחים, מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון מנוסה כדי לשקול האם כדאי להקים חברה או שמא עדיף לפתוח תיק עוסק מורשה.

באופן כללי כדאי לשקול חברה בע”מ ולא עוסק מורשה במקרים הבאים:

  • צפי למחזור עסקאות שנתי גבוה.
  • צפי לרווחיות גבוהה ורצון להפחית את חבות המס (שיקולי מס).
  • מספר שותפים המתאגדים יחד להקמת החברה המעוניינים בשקיפות מלאה.
  • רצון לשליטה טובה יותר במאזן החברה באמצעות הנהלת חשבונות כפולה (מעל מחזור מסוים חייבים בהנהלת חשבונות כפולה).
  • מיצוב ומיתוג החברה כעסק גדול, איכותי, מקצועי ומצליח.
  • שיקולים משפטיים.
  • הקמת חברה בתחום עיסוק ברמת סיכון גדולה.

תהליך הקמת חברה בע”מ

בהתאם לתיקון 34 לחוק החברות (רישום חברה באופן מקוון) ולתקנות החברות ניתן לבצע רישום חברה באופן מקוון. השלבים העיקריים להקמת חברה בע”מ הינם:

איסוף והכנת מסמכים לרישום חברה

טופס רישום חברה

  • יש למלא טופס לרישום חברה, כיום מבצעים רישום מקוון באתר של רשם החברות.
  • חובה לציין 3 שמות לבחירת שם החברה, בהתאם לתנאים הקבועים בסעיפים 28-25 לחוק החברות.
  • יש להזין נתונים כמו כתובת החברה, טלפון וכו’.
  • בשלב הבא יש לנסח תקנון לחברה הכולל את שם החברה, מטרותיה, הון רשום, בעלי המניות, הגבלת אחריות והתקנון חייב להיות מאומת על ידי עו”ד.
  • הטופס יוגש ע”י בעל מניות או בעלי המניות, ולפחות בעל מניות אחד חייב לחתום על הטופס ויש לצרף תצהיר אימות מעו”ד.

תקנון חברה

חובה לצרף תקנון לבקשה לרישום חברה. התקנון משמש כמעין ספר חוקים לחברה ומהווה מסמך הכולל התחייבות לעמוד בהתחייבויות של החברה כלפי בעלי המניות שלה ולעמוד במטרות שנקבעו והוגדרו מראש. התקנון חייב להכיל את הסעיפים הבאים:

  • שם החברה.
  • פירוט מטרות החברה.
  • מידע בדבר הגבלת האחריות.
  • הון מניות רשום.

בעלי המניות נדרשים לחתום על התקנון ויש לאמת את חתימתם ע”י עו”ד.

בעת מילוי הטופס לרישום חברה יש להקפיד על פרטים מאחר שהם חייבים להיות זהים לפרטים המופיעים בתקנון.

טופס הצהרת דירקטורים ראשונים

  • לפי הוראות חוק החברות יש להגיש טופס 2 (תקנה 1) באופן מקוון בלבד.
  • יש למלא הצהרת דירקטורים ראשונים לפי סעיף 8 לחוק החברות.
  • חשוב למלא את ההצהרה המתאימה (דירקטור יחיד או תאגיד).
  • יש להזין נתונים בטופס כמו שם החברה, פרטים אישיים (או פרטי התאגיד).
  • אין לשכוח לחתום על הטופס.
  • יש לאמת חתימה על ידי עו”ד.

הצהרת בעלי מניות

  • טופס הבקשה לרישום חברה כולל הצהרה של בעלי המניות.
  • אם יש בחברה יותר מבעל מניות אחד, כל אחד מהם חייב לצרף לבקשה את ההצהרה החתומה על ידו.
  • אימות חתימות על ידי עו”ד.

אסמכתא לתשלום אגרת רישום

חשוב לצרף לטופס הבקשה אסמכתא לתשלום אגרת רישום חברה.

פתיחת תיק ברשויות המס – מילוי והגשת טופס 821 משולב עם 821 א’ לרישום החברה במע”מ. יש לצרף צילום תעודת התאגדות, פרוטוקול למינוי מנהלים בחברה בהתאם לאישור של רשם החברות, פרטים של מנהלי החברה, חוזה קנייה או שכירות, אסמכתא לקיום וניהול חשבון בנק על שם החברה.

בצעד הבא יש למלא טופס 4436 לפתיחת תיק במס הכנסה ולצרף לבקשה תעודת התאגדות, תקנון, חוזה שכירות, פרוטוקול מורשי חתימה. אם החברה מתכננת להעסיק עובדים עליה לפתוח גם תיק ניכויים.

יתרונות להקמת חברה בע”מ

אחריות מוגבלת – אחד מהיתרונות המרכזיים לפתיחת חברה בע”מ הוא עקרון הפרדת האישיות המשפטית בין החברה לבעלי המניות בה. בעלי המניות בחברה זוכים להגנה משפטית מפני תביעות בגין חובות שהחברה צברה, ולא ניתן לחייב אותם לשאת באחריות לחובות החברה, למעט מקרים מסוימים כמו שימוש לרעה בעקרון הפרדת האישיות.

שיקולי מס – מס חברות נכון לשנת 2024 עומד על 23% בלבד בהשוואה לעצמאי המשלם מס הכנסה לפי מדרגות המס, בהתאם לגובה הכנסותיו והמס שחל על עוסק יכול להגיע עד ל-50%. כמו כן, יחיד שפותח חברה יחויב בדמי ביטוח לאומי ודמי בריאות בהתאם לגובה המשכורת שלו.

ישות משפטית נפרדת לבעלים – חברה מוגדרת כאישיות משפטית נפרדת לבעליה, ולא ניתן לתבוע את בעלי החברה למעט מקרים מסוימים המפורטים בחוק.

מיתוג ומיצוב – לחברה יש תדמית ומוניטין של עסק גדול, איכותי, אמין ומצליח, לכן מיצוב העסק כחברה מקנה יתרונות בהשוואה לצורות התאגדות אחרות.

חסרונות להקמת חברה בע”מ

עלויות – ההוצאות להקמת חברה בע”מ גבוהות יותר בהשוואה לעלות פתיחת תיק עוסק, מאחר שיש לשלם אגרת רישום לרשם החברות, ובהמשך יש לשלם אגרה שנתית. אגרת רישום חברה, נכון לשנת 2024, הינה 2,944 ₪, אך ניתן לשלם באופן מקוון וליהנות מאגרה מופחתת בגובה 2,412 ₪. כמו כן, בתהליך רישום החברה יש לשלם לעו”ד, ובנוסף מדי שנה החברה חייבת באגרה שנתית לרשם החברות בסך 1,675 ₪ (תשלום מקוון בסך 1,262 ₪). לחברה יש הוצאות נוספות כמו רואה חשבון מבקר, הנהלת חשבונות כפולה ועוד.

מורכבות – ניהול חברה נחשב למורכב יותר בהשוואה לניהול עסק של עצמאי (עוסק מורשה או פטור), וחוק החברות קובע את הגופים שחייבים לפעול בחברה כמו אספה כללית, דירקטוריון, מנכ”ל ועוד. ניהול חברה מורכב יותר גם מבחינה משפטית וחשבונאית. אם אתם שוקלים להקים חברה בע”מ מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי עם משרד רו”ח זיו שיפר ושות’.

פוטנציאל לסכסוכים – בחברה שאינה חברת יחיד יש פוטנציאל גבוה יחסית לסכסוכים ולמחלוקות בין בעלי המניות, וההליך המשפטי לפתרון הסכסוך עשוי להיות מורכב.

שיקולים מעשיים לפתיחת חברה בע”מ

רגע לפני שרושמים את החברה אצל רשם החברות ומתחילים בפעילות העסקית, יש להתייחס נכון למגוון שיקולים מעשיים, ובהם השיקולים הבאים:

היבטים תפעוליים – כל חברה חייבת בתשלום אגרה שנתית לרשם החברות, והחוק מחייב אותה לבצע הנהלת חשבונות כפולה, שעלותה גבוהה יותר בהשוואה לעלות הנהלת חשבונות חד צידית. בנוסף לזאת, יש למנות רואה חשבון מבקר, ואחת לשנה יש להגיש דוח מבוקר לרשם החברות, כלומר עלויות התפעול של חברה יקרות יותר בהשוואה לעלויות של עוסק מורשה. כמו כן, החברה חייבת לציית לכללי הממשל התאגידי, לדוגמה ניהול בשקיפות לטובת המשקיעים.

סגירת חברה בע”מ – ההליך לסגירת ולפירוק חברה עשוי להיות מורכב ויקר יותר בהשוואה לסגירת עסק (עוסק מורשה) או סיום של יחסי שותפות.

כדאיות הקמת חברה בישראל

יחידים ותאגידים רבים שוקלים לפתוח חברה בע”מ כדי לממש יתרונות משפטיים, פיננסיים ועסקיים, ובין היתר לשלם פחות מס. ישנם שיקולים רבים שיש להתייחס אליהם בכובד ראש לפני ההחלטה להקים חברה או לבחור בצורת התאגדות עסקית אחרת. להקמת חברה יש יתרונות רבים ומשמעותיים, במיוחד אחריות מוגבלת, מס בשיעור 23% ותדמית של עסק מצליח וגדול.

לסיכום, במדריך זה הבנו מהי חברה בע”מ ולמי מתאים לפתוח צורת התאגדות מסוג זה. המדריך מפרט את השלבים להקמת חברה חדשה, עלויות להקמת החברה, יתרונות מול חסרונות ועוד. כדי לבחון את כדאיות הקמת החברה יש להתייחס לפרמטרים שונים כמו צפי מחזור ההכנסות השנתי, מיקום פעילות החברה (ישראל או מדינה זרה), משאבים כספיים, היבטי מיסוי (למשל פתיחת חברה בחו”ל או הקמת מקלט מס) ועוד.

המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה