ניהול ספרים לעוסק פטור

המאמר מאת: רו”ח זיו כרסנטי

מדי שנה נפתחים עשרות אלפי עסקים חדשים בישראל, חלקם בצורת התאגדות של עוסק פטור. בעבר, עוסק פטור נקרא עוסק זעיר, וכשמו כן הוא, זהו עסק קטן עם מחזור הכנסות שנתי נמוך. עוסק פטור, בדיוק כמו עוסק מורשה וחברה בע”מ, חייב להקפיד על ניהול ספרים תקני וחוקי, אך רבים מבעלי העסקים הקטנים מוצאים עצמם אבודים אל מול הטפסים והנהלים הרבים שכרוכים בניהול עסק בישראל, וכדי לנווט את דרכם במבוך הבירוקרטי הסבוך ולהפקיד על דרישות רשויות המס מומלץ להיעזר ברואי חשבון מנוסים.

לאחר פתיחת עוסק פטור, לבד או בעזרת מייצג מוסמך, ניתן להפיק קבלות ללקוחות השונים. חשוב לזכור כי עוסק פטור לא רשאי לגבות מע”מ מהלקוחות, כמו כן הוא אינו רשאי על פי תקנות המס לקזז מע”מ בגין רכישת ציוד ומלאי ובגין הוצאות שונות של העסק. עוסק פטור חייב להקפיד על ניהול ספרים, לכן חשוב להבין מה זה בדיוק ואיך מבצעים זאת.

 

מה זה בדיוק ניהול ספרים?

 

לכל עסק בישראל – פטור, מורשה או אפילו חברה בע”מ – יש מחויבות לדווח לרשויות את ההכנסות וההוצאות שלו, לפי דרישות מס הכנסה ומס ערך מוסף. תקנות מס הכנסה (ניהול פנקסי חשבונות) בשילוב תקנות מס ערך מוסף לניהול פנקסי חשבונות קובעות את הכללים לרישום הוצאות חשבוניות ו/או קבלות, כאשר במקרה של עוסק פטור הוא רשאי להפיק רק קבלות.

יש לציין כי עוסק פטור אינו פטור מהחובה לניהול ספרים ומדיווחים למס הכנסה, אלא הם הוא קיבל פטור או הקלה בכתב מפקיד השומה. למעשה, אישור ניהול ספרים הוא אישור מטעם רשות המיסים הניתן לבעלי עסקים עצמאיים ומעיד כי הם מקיימים תיעוד ניהול חשבונות על פי הוראות תקנות המס בישראל.

 

כיצד משיגים אישור ניהול ספרים לעוסק פטור?

 

קודם כל, צריך להגיש בקשה. הגוף המופקד על הנושא, כאמור, היא רשות המיסים. במידה ופתחתם תיק כעוסק פטור הדרך המהירה והנוחה ביותר להוצאת האישור המיוחל היא דרך אתר האינטרנט של רשות המיסים. באתר הרשות ניתן להיכנס למערכת הנפקת אישורים (לאחר תהליך הרשמה זריז), ועל ידי הזנת מספר נתונים אישיים לקבל את האישור היישר למייל. אפשרות נוספת היא לפנות למייצג המוסמך ולבקש ממנו להגיש את הבקשה ולהשיג את האישור הנדרש לעצמאי.

 

ספר תקבולים ותשלומים לעוסק פטור – מה זה והאם זה הכרחי?

 

ספר תקבולים ותשלומים הוא למעשה פנקס חשבונות שעליכם כבעלי עסק עצמאי לתעד את ההוצאות וההכנסות של העסק שלכם באופן שקוף ומלא, ולשלוח דיווח לרשויות המס באופן תדיר. עוסק פטור נדרש ע”פ חוק לנהל את ספריו באופן הפשוט ביותר כאשר הדרישה ממנו היא לנהל שובר קבלה וספר תקבולים ותשלומים. הדרך הנוחה והמקצועית ביותר לניהול ספרי חשבונות עבור עוסק פטור היא באמצעות תוכנת הנהלת חשבונות באינטרנט, ואת הדו”ח השנתי כדאי להגיש בעזרת רואה חשבון מקצועי.

 

ניהול פנקסי חשבונות – יש דבר כזה?

 

כן. כל בעל עסק צריך לנהל פנקסי חשבונות לפי דרישות רשויות המיסים. פנקסי החשבונות כוללים את הרישום של כל קבלה וכל סכום שנגבה מלקוחות העסק וכן לרשום כל שינוי במלאי של העסק. עוסק פטור אינו פטור מחובת ניהול פנקסים למס הכנסה.

ניהול ספרים לעוסק פטור נראה בתחילת הדרך כמו סינית למתקדמים, אך ככל שצוברים ניסיון וותק ונעזרים בעזרה חיצונית השד הבירוקרטי לא נראה כל כך מאיים וכל המכשולים נעלמים עם עבודה יסודית, מוקפדת ומאומצת, וכך גם נמנעים מבעיות מול רשות המיסים.

המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה