רכישת רכב בקנייה או בליסינג - מה עדיף?

המאמר מאת: רו”ח זיו כרסנטי

אחת השאלות שבעלי העסקים שואלים את רואי החשבון שלהם היא האם כדאי לקנות רכב לעסק או שעדיף לבחור בליסינג או בשירות השכרת רכב, ומה עדיף מבחינת הוצאות העסק ומבחינת מיסוי. למעשה, אין תשובה אחת וחד משמעית לשאלה הנפוצה מאחר וישנם הבדלים משמעותיים בסוג העסקה ומאפייניה.
עם זאת, כדאי לדעת כי מבחינת מיסוי אין חשיבות לסוג העסקה שבעל העסק יבחר, וההבדלים זניחים מבחינת מס. כך לדוגמה, אי אפשר לקזז מע”מ מחשבונית בגין השכרת רכב, ומבחינת מס אין הבדל משמעותי לעסק מאחר ואם בוחרים בקנייה או בליסינג יש את נושא הפחת של הרכב, ושאר ההוצאות הן יחסית דומות. לכן, מומלץ להתייעץ עם רואה החשבון של העסק כדי לבחון את האפשרויות השונות לקניית רכב לעסק, ובהתאם לייעוץ קל יותר לקבל החלטה שקולה ועניינית.

 

מגוון אפשרויות לרכישת רכב לעסק

שוק הרכב משתנה ומתפתח כל הזמן, כיום יש לבעלי העסקים מגוון אפשרויות לרכישת רכב חדש או יד 2. בין האפשרויות הנפוצות ביותר לקניית רכב לעסק – קניית רכב חדש מהיבואן הרשמי, קניית רכב יד שנייה עם אפס קילומטרים, ליסינג מימוני או תפעולי, קניית רכב משומש מאדם פרטי או ממגרש ועוד.
יש גם אפשרות לשכור רכב מחברת השכרה כנגד חשבונית מס, לתקופה קצרה או ארוכה, אך בעלי עסקים מעדיפים לקנות רכב ולא לבחור בהשכרה בגלל מגבלת הק”מ, התשלומים הנלווים והתחזוקה של הרכב.

 

ליסינג תפעולי

ליסינג תפעולי הוא פתרון נוח לעסקים רבים, הוא מזכיר במהותו את פתרון השכרת הרכב, ובמסלול הליסינג התפעולי בוחרים רכב טיפוסי וחדש לחלוטין, לתקופה של שלוש עד חמש שנים. בליסינג תפעולי המחיר החודשי כולל את הוצאות הרישוי, הביטוחים, הטיפולים, התיקונים ושירותי הדרך. בתום תקופת הליסינג מחזירים את הרכב לחברה ואפשר לבחור רכב חדש במקומו ולחתום על עסקת ליסינג חדשה לתקופה ממושכת, יש גם אפשרות לקנות את הרכב בעלות מופחתת.
ליסינג תפעולי נוח לחברות רבות מאחר וזהו שירות חוסך זמן ומשאבים, אין צורך לדאוג לטיפולים ולתיקונים ברכבי העסק, וחברת הליסינג דואגת לביטוח, לרישוי שנתי ולטיפולים בזמן.
ליסינג תפעולי מסווג על פי תקנות המס כעיסקת שכירות, והתשלומים החודשיים מוכרים כדמי שכירות. לכן, עסקת ליסינג נחשבת להוצאה מוכרת בעסק מאחר והרכב משמש ליצירת הכנסה, וזו הוצאה המותרת בניכוי.

 

ליסינג מימוני

ליסינג מימוני דומה לקניית רכב חדש, ובמסלול זה בעל העסק יכול לבחור את הרכב המתאים ביותר לצרכי העסק ולקבל מימון ותנאי תשלום נוחים לתקופה של עד 5 שנים. בעסקת ליסינג מימוני העסק מעביר לחברת הליסינג מקדמה יחסית נמוכה ומידי חודש העסק משלם תשלום חודשי יחסית קבוע.
ליסינג מימוני מוכר כעסקת מכר, ועל העסקה חלים דיני המכר הכלליים. התשלום החודשי לחברת הליסינג נחשב כפידיון הלוואה, והוצאות המימון והפחת מוכרות כהוצאה לעסק, כל עוד הרכב משמש למטרת עסקית.
יש לציין כי התשלום החודשי לחברת הליסינג מכסה רק את החזר ההלוואה, אך שאר ההוצאות כמו ביטוח, טיפולים, רישוי שנתי ותיקונים במוסך, חלים על העסק. עסקת ליסינג מימוני מתאימה לעסקים רבים, זו עסקה נוחה לטווח ארוך עד 5 שנים, עם מימון חוץ בנקאי שאינו משפיע על האובליגו. בסוף תקופת הליסינג המימוני, העסק יכול לבחור בין קניית הרכב לבין עסקה חדשה או החזרת הרכב לחברת הליסינג. רוב חברות הליסינג מתחייבות לרכישת הרכב בעסקת טרייד אין לפי המחירון הרשמי, אך חשוב לזכור כי הרכב רשום כיד 2 וערכו בשוק נמוך יותר.

 

קניית רכב

קניית רכב לעסק מחייבת היערכות פיננסית מאחר וסכום הקנייה גבוה, לכן עסקים רבים בוחרים כיום בפתרונות הליסינג. יחד עם זאת, יבואני הרכב מציעים לעסקים תנאי תשלום נוחים, ואפשר לרכוש רכב חדש ברמת אבזור עשירה יותר מאבזור רכבי הליסינג.
קניית רכב לעסק מהווה פתרון מצוין כל עוד העסק יכול לעמוד בתשלום, ולאחר הקנייה עליו לדאוג לתחזוקה, לטיפולים, לביטוח ועוד.
לסיכום, לסוג העסקה אין משמעות גבוהה מבחינת מיסוי, לכן ההחלטה של בעל העסק מבוססת בעיקר על שיקולים כלכליים למימון העסקה. חשוב להתייעץ עם רואה חשבון כדי לבחור בדרך הפעולה המשתלמת ביותר עבור העסק, בהתאם לצרכיו הייחודיים ולמצבו הפיננסי, תוך התייחסות להיבטי מיסוי.

היכנסו למאמרים מקצועיים נוספים בנושא ניהול עסק

 

המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה