הקמה של חברת סטארט אפ

תיאור תהליך הקמה של חברת סטארט אפ

המאמר מאת: רו”ח זיו כרסנטי

הקמת חברת סטארט אפ, הנקראת גם חברת הזנק, הפכה לחלום הישראלי החדש, ולא מעט יזמים בכל הגילים מקימים חברות טכנולוגיה כאשר המטרה של כולם היא לבצע אקזיט מרשים ולהרוויח הרבה מאוד כסף. כיום, היזמים שמקימים סטארט אפ מעוניינים להפוך לחדי קרן, כלומר חברת הזנק שהשווי שלה מוערך ביותר ממיליארד דולר.

בדרך להגשמת חלום האקזיט היזמים בתחום ההייטק עוברים לא מעט תהליכים ואתגרים. בשלב הראשון עליהם לגבש רעיון מקורי וייחודי, זהו תהליך מורכב בפני עצמו מאחר ויש לבדוק פטנטים רשומים, לערוך מחקר שוק מקיף ומעמיק, לבדוק האם יש לרעיון לפיתוח המוצר הטכנולוגי היתכנות כלכלית ושוק גדול עם לקוחות פוטנציאליים ועוד. מה כולל תהליך ההקמה של חברת סטארט אפ? מדוע חייבים לבנות תוכנית עסקית? איך מגייסים משקיעים וכיצד משרד רואי חשבון מוביל יכול לסייע ליזמים? כל זאת ועוד בכתבה שהכנו ליזם המתחיל בהייטק.

 

בחירת רעיון

איך מקימים סטארט אפ? מתחילים בבחירת רעיון טוב למוצר טכנולוגי חדש או לשדרוג מוצר קיים. הרעיון צריך לפתור בעיה קיימת בחיים או לספק פתרון לצורך קיים בתחום מסוים, שאין לו עדיין מענה מתאים. אפשרות נוספת היא לקחת רעיון או פתרון קיים ולשדרג אותו בצורה אופטימלית ומיטבית.

 

בדיקת כדאיות ההשקעה בפיתוח המוצר – בדיקת כדאיות והיתכנות

לאחר הגדרת רעיון מרכזי למענו רוצים להקים סטארט אפ, יש לבדוק האם ההשקעה בפיתוח המוצר הטכנולוגי אכן משתלמת. רעיונות יש בשפע, אך לא כל רעיון מבשיל למיזם טכנולוגי, וחשוב לזכור זאת. יש לבצע בדיקת היתכנות עוד לפני הקמת החברה והשקעה בצוות פיתוח, משרדים, ציוד מחשבים וכו’.

יש לוודא כי הרעיון ישים, מציאותי ומביא לפתרון אמיתי של הבעיה. כמו כן, חשוב לבדוק האם הרעיון יזכה לביקוש בשוק. לכן, כלל הזהב להקמת סטארט אפ מצליח הוא לבצע בדיקת היתכנות של הפרויקט, תוך התייחסות נכונה לשני היבטים עיקריים – כדאיות מבחינה טכנולוגית ומהיבט הביצוע והיתכנות כלכלית של המוצר אותו רוצים לפתח.

היזמים חייבים לחקור לעומק את התחום, לבדוק שאין רעיונות דומים או מקבילים, לבדוק מאגרי פטנטים, לנטר ולנתח מגמות בשוק, לבחון חידושים טכנולוגיים בתחום הרלוונטי למוצר וכמובן יש לוודא כדאיות כלכלית להשקעה בפיתוח המוצר או השירות. המוצר של הסטארט אפ חייב להציע פתרון לבעיה מסוימת אך עליו לתת גם ערך מוסף ללקוחות.

לאחר מקצה בדיקות ראשוני הכולל בין היתר מחקרי שוק, סטטיסטיקות ובדיקת מתחרים, מגיע השלב לבניית תוכנית עסקית כדי לקבוע מטרות ברורות לפיתוח העסקי, לאפיין את המוצר או השירות, לבדוק עלויות פיתוח והוצאות נוספות, להגדיר אסטרטגיה שיווקית ולהכין תזרים מזומנים עם יעדי מכירות ופוטנציאל רווח. תהליך בניית תוכנית עסקית עשוי להימשך בין חודשיים לשלושה חודשים, לרוב היזמים אין את הידע הנדרש לבניית התוכנית, לכן בשלב זה מומלץ לערב יועץ עסקי מנוסה המתמחה בין היתר בתכנון ובבניית תוכניות עסקיות לחברות הזנק.

 

תוכנית עסקית לסטארט אפ

התוכנית העסקית מהווה חלק מרכזי ומשמעותי בתהליך ההקמה של חברת סטארט אפ חדשה. התוכנית העסקית כוללת פרקים שונים ומתחילה עם סקירה קצרה, חזון, פירוט כללי של הרעיון, לרבות צורך במוצר או בשירות, ויש לתאר גם דרכים לפתרון הבעיה בעזרת המוצר הטכנולוגי או השירות אותו רוצים לפתח.

תוכנית עסקים לסטארט אפ כוללת בין השאר את הפרקים והפרמטרים הבאים:

מחקר שוק ומתחרים – יש להציג נתוני אמת מבוססים ורשמיים על סמך מחקרי שוק ומאגרי מידע אובייקטיביים. בפרק זה יש להציג מתחרים קיימים בשוק ולהבליט את הערך המוסף של הסטארט אפ אותו מקימים.

תכנון עסקי ואסטרטגי – פרק חשוב בכל תוכנית עסקי העוסק ביעדי החברה. התוכנית העסקית חייבת להציג בפירוט את המודל העסקי והתכנון האסטרטגי, לכן יש להתייחס לפרמטרים שונים ומגוונים כגון: שיווק, תמחור, עלויות תפעול ופיתוח, ערוצי הפצה, רווחיות, החזר השקעה (ROI), פוטנציאל מכירות וכדומה.

מודל פיננסי – לכל חברת סטארט אפ חייב להיות צידוק כלכלי, יש להציג בתוכנית העסקית את המודל הפיננסי של החברה אותה מקימים, כולל תזרים מזומנים, צפי הכנסות מול הוצאות ועלויות שונות, תחזית רווח הפסד לפי רבעון או שנים, פוטנציאל רווח ממכירת המוצר או מרכישת מנוי ועוד.

גיוס משקיעים – הצלחת הסטארט אפ תלויה לא מעט בגיוס נכון של משקיעים. יש מגוון אפשרויות לגיוס משקיעים, למשל קרנות הון סיכון, חממה טכנולוגית, המדען הראשי, משקיעים פרטיים בעלי הון (אנג’לים), שותפים פוטנציאליים שיכולים להזרים כסף למיזם ועוד. גיוס כספים ומשקיעים הוא עולם מורכב העומד בפני עצמו, יש חשיבות רבה לבחירת סוג המשקיעים והזמן בו מגייסים כספים למיזם הטכנולוגי. ניתן לגייס משקיעים בשלב ה-PRE SEED, אב טיפוס או בשלב התחלת המיזם.

מודל שיווק – התוכנית העסקית כוללת פרק העוסק באסטרטגיית השיווק של המוצר או השירות.

 

כיצד משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ יכול לעזור ליזמים?

משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ נחשב לאחד מהמובילים בתחום, צוות המשרד מעניק מעטפת שירותים רחבה ליזמים הנמצאים בשלבים השונים של הקמת סטארט אפ. בעזרת הצוות המנוסה הכולל רואי חשבון, יועצי מס, מנהלי חשבונות ומומחים נוספים היזם זוכה לשירותים חשובים וקריטיים עבורו כמו בניית תוכנית עסקית, בדיקת היתכנות, גיוס משקיעים, תכנון מס ועוד. צוות המשרד מלווה את היזמים לכל אורך הדרך ומעניק להם שירותים שוטפים כמו הנהלת חשבונות, ראיית חשבון, תכנון מס, הגשת דוחות לרשויות המס, חשבות שכר ועוד.

 

היכנסו למאמרים נוספים

המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה