פתיחת עוסק פטור

ככלל, פתיחת תיק עצמאי ברשויות המס, עוברת תמיד דרך שלוש רשויות המס: מס ערך מוסף, מס הכנסה וביטוח לאומי. עצמאיים פותחים תיק עוסק זעיר, עוסק מורשה או עוסק פטור. השיקולים לפתיחת כל אחד מהתיקים הללו הם קצת אחרים, ונבדלים בעיקר בסוג העוסק ובהיקף העסקאות השנתי הצפוי לעסק.

 

חלק מהעוסקים, בעיקר בעלי מקצועות חופשיים, ממילא חייבים בפתיחת תיק עוסק מורשה ולכן ההתלבטות הזו נחסכת מהם. כל השאר יכולים לבחור באם תחום עיסוקם והיקף עסקאותיהם מתאים יותר לתיק עוסק זעיר או עוסק פטור.

 

במאמר זה נסביר כיצד מתבצע תהליך פתיחת עוסק פטור ובמה עליכם להצטייד לפני הפנייה לרשויות המס, במידה והחלטתם לבצע את התהליך בעצמכם (במערכת הנהלת החשבונות ucan2 תוכלו, תמורת תשלום סימלי, לפטור את עצמכם מהתהליך ולתת לנו לעשות זאת עבורכם. לפרטים נוספים על השירות לחץ כאן).

 

נתחיל בתחנה הראשונה שיש להגיע אליה בפתיחת עוסק פטור – מס ערך מוסף

עוסק פטור מוגדר ככזה בעיקר לצתוכי מס ערך מוסף. הוא אינו משלם מע"מ ולכן גם אינו מזדכה על מע"מ, אלא אם כן חרג מתקרת הפטור שהוגדרה לאותה שנה, ואז ישלם ויזדכה על המע"מ רק בגובה החריגה מהתקרה.

 

טופס פתיחת עוסק פטור (או עוסק מורשה) ברשות מס ערך מוסף, נקרא טופס 821. יש למלא את כל הפרטים בטופס, כולל מחזור היקף העסקאות הצפוי לעסק. תקרת הפטור לעוסק פטור משתנה מדי שנה, גם אם לא בהפרשים גדולים, ויש להתעדכן בה לפני פתיחת עוסק פטור. עוסק פטור אינו חייב למלא את פרטי חשבון הבנק בטופס. בנוסף לטופס 821, עליכם להצטייד בפנייה למע"מ בדברים הבאים:

  • צ'ק מבוטל
  • תעודת זהות
  • הסכם שכירות של העסק במידה ויש, או מסמך בעלות על העסק

 

התחנה השנייה של תהליך פתיחת עוסק פטור היא רשות מס הכנסה

עם תחילת פעילות העסק יש להודיע למס הכנסה על הפעילות העסקית. הטופס שיש למלא נקרא טופס 5329 וגם פה יש להצטייד בתעודת זהות, הסכם שכירות או בעלות וגם בקשה לפטור מניכוי מס במקור – טופס 2542. במידה ובכוונתך להעסיק עובדים, עליך לפתוח גם תיק ניכויים במס הכנסה. לשם פתיחת עוסק פטור במס הכנסה ניתן למלא את הטפסים הדרושים ולשלוח את כל המסמכים בפקס (למע"מ חייבים להגיע). כשהתיק ייפתח, תקבלו על כך הודעה בדואר על פי הכתובת שמסרתם.

 

התחנה השלישית והאחרונה של פתיחת עוסק פטור היא רשות הביטוח הלאומי

גם לביטוח לאומי ניתן לשלוח פקס כדי לפתוח תיק עוסק פטור, ואין חובת הגעה למשרדים. פתיחת התיק תייצר עבורכם אוטומטית פנקס מקדמות, המבוססות על הערכתך למחזור העסקאות כפי שמילאת בטופס. בסוף השנה ביטוח לאומי יבדוק באם חרגת מהערכתך או שהערכתך הייתה גבוהה מדי, ובהתאם לזאת תקבל החזר או תשלם את ההפרש.