החזר מס לידועים בציבור

המאמר מאת: רו”ח זיו כרסנטי

בני זוג שאינם נשואים אך מנהלים מערכת יחסים זוגית ומקיימים קשר זוגי בדומה לזוגות נשואים נחשבים לידועים בציבור. בני זוג יכולים לבחור במעמד של ידועים בציבור מסיבות שונות, מרצון או בגלל שהם פסולי חיתון בישראל, ומעמד זה מקנה להם חלק גדול מהזכויות המגיעות לזוגות הנשואים. כדאי לדעת כי בחוק הישראלי אין הגדרה מדויקת של זוגות ידועים בציבור, ובנוסף אם בני הזוג נישאו בנישואים אזרחיים בחו”ל ונרשמו במרשם האוכלוסין, הם נחשבים כזוג נשוי לכל דבר והם לא יכולים לקבל הכרה כבני זוג ידועים בציבור.

מאחר שהנישואין במדינת ישראל הם על פי ההלכה היהודית, כלומר נישואין כדת משה וישראל דרך מוסד הרבנות, יש לא מעט זוגות שאינם מעוניינים לעבור דרך הרבנות ולהינשא בארץ, ובנוסף יש לא מעט פסולי חיתון שאינם רשאים להינשא על פי חוקי המדינה והדין הדתי. כך לדוגמה, הזוגות הבאים אינם יכולים להינשא על פי הדין הדתי בישראל:

  • זוגות חד מיניים (זוגות מאותו מין).
  • חסרי דת.
  • זוגות מעורבים בהם אחד מבני הזוג יהודי והשני לא.
  • נישואין של כהן וגרושה.
  • ממזרים.
  • פסולי חיתון נוספים לפי קביעת בית הדין הרבני.

מהם זוגות ידועים בציבור בהיבט של החוק

חשוב לציין כי ההגדרה של ידועים בציבור אינה מופיעה בחוק, אך יש התייחסות למושג במספר חוקים, ביניהם חוק הנכים, חוק הביטוח הלאומי, חוק השמות, חוק סיוע למשפחות שבראשן עומד הורה עצמאי, חוק משפחות חיילים שנספו במערכה ובחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה).

בפועל, המדינה מגדירה בני זוג כידועים בציבור על מנת להחיל עליהם זכויות וחובות כפי שהמדינה מעניקה לזוגות הנשואים, וזאת מכיוון שיש לא מעט בני זוג שאינם מעוניינים או אינם רשאים להינשא על חוקי הדין דתי וחוקי המדינה. לכן, הסטטוס של ידועים בציבור משמש את הזוגות שאינם רשאים להינשא בישראל, למשל זוגות חד מיניים, וכן בני זוג שאינם מעוניינים להינשא דרך הרבנות וכדת משה וישראל.

כדאי לדעת כי בני זוג אשר נרשמים במוסד לביטוח לאומי כידועים בציבור או שהם מחזיקים בתעודת תצהיר על כך שהם ידועים בציבור, אינם צריכים ברוב המקרים להוכיח את הסטטוס שלהם, ואם אין להם תעודה כזו, השאלה האם הם באמת ידועים בציבור תוכרע בהתאם לנסיבות חיי בני הזוג.

לצורך ההגדרה של בני הזוג כידועים בציבור יש מספר תנאים החייבים להתקיים, ובהם:

  • בני הזוג מקיימים קשר זוגי בעל אופי מחייב. בעבר הייתה דרישה כי בני הזוג יקיימו קשר זוגי מחייב למשך זמן מסוים כדי לקבל את ההכרה כידועים בציבור, אך כיום ניתן לקבל הכרה זו גם לאחר זמן קצר.
  • יש סממנים של חיי זוגיות משותפים, כלומר בני הזוג מוכרים כזוג לכל דבר על ידי המשפחות והחברים שלהם, הם מבלים את רוב הזמן ביחד, הם עורכים תוכניות משותפות לעתיד וכיוצא בזה.
  • בעבר הייתה דרישה לניהול משק בית משותף, כיום בני הזוג יכולים לגור גם בדירות נפרדות ולקבל את ההכרה כידועים בציבור.

בנוסף לזאת, חשוב לציין כי סעיף 37 לפקודת מס הכנסה מגדיר בני זוג כידועים בציבור כזוג שמערכת היחסים ביניהם דומה ליחסים של זוג נשוי, למעט נושא החותמת הרשמית המאשרת מבחינה משפטית כי בני הזוג נשואים. סעיף 37 לפקודת מס הכנסה מסדיר את נושא נקודות הזיכוי לצורך קבלת החזרי מס עבור זוגות הנחשבים כידועים בציבור, מאחר שברשות המסים מודעים לכך שיש זוגות הנתקלים בקשיים להינשא, וחשוב לזכור כי אין אפשרות לנישואין אזרחיים במדינת ישראל אלא רק מתוקף הדין הדתי. לכן, ברשות המסים מצאו שני פתרונות לזוגות שלא רשאים להינשא על פי חוקי המדינה:

  • בני הזוג נישאו בנישואין אזרחיים במדינה זרה, ולאחר הרישום במרשם האוכלוסין המדינה מכירה בהם כזג נשוי.
  • הגדרת מוסד הידועים בציבור אשר מקנה לזוגות החיים יחד ללא נישואין חלק נרחב מהזכויות המוענקות לזוגות נשואים.

אילו זכויות מגיעות לידועים בציבור

לזוגות ידועים בציבור מגיעות זכויות רבות במגוון תחומים, ויש להם גם מספר הטבות ייחודיות המוענקות להם מכוח החוק וגם מכוח פקודת מס הכנסה. המישורים העיקריים של הזכויות המגיעות לידועים בציבור הם:

זכויות כלכליות – לזוגות ידועים בציבור יש חלק נרחב מהזכויות הכלכליות המגיעות לזוגות נשואים.
זכויות בענייני הורות – המעמד של ילדים אשר נולדו לזוגות ידועים בציבור שווה וזהה לחלוטין למעמד הילדים שנולדו להורים נשואים.
זכויות בירושה – הזכויות של ידועים בציבור לרשת זה את זה זהות לחלוטין לזכות הקיימת של זוגות נשואים, כל עוד כל אחד מבני הזוג הידועים בציבור לא היה נשוי לאדם אחר בעת הפטירה, וכמובן בתנאי שאין צוואה שבה נקבע אחרת.
זכויות הקשורות במקרה של פרידה מבן/בת הזוג – זכויות שוות לזכויות של זוגות נשואים בכל הנוגע לדמי מזונות ומשמורת על הילדים, למעט מזונות אישה. בעת חלוקת רכוש אם בני הזוג הידועים בציבור מחליטים להיפרד חלה חזקת השיתוף.
זכויות בהתדיינות משפטית – זכויות הידועים בציבור זהות לזכויות בהתדיינות משפטית של זוגות נשואים.

ראוי לציין כי זוגות נשואים מגישים דו”ח הכנסות משותף (תא משפחתי) לעומת ידועים בציבור הנדרשים להגיש דו”ח בנפרד, לכן מדרגות המס הנקבעות עבור כל אחד מבני הזוג הן נמוכות יותר וכך החבות למס הכנסה נמוכה יותר. כמו כן, ידועים בציבור זכאים לקבל פטור ממס שבח במכירת בית פעמיים בתוך ארבע שנים, לעומת זוגות נשואים הזכאים לפטור זה אחת ל-4 שנים בלבד.

בנוסף לזאת, ידועים בציבור, כמו גם זוגות נשואים, זכאים לקבל הטבת מס מכוח היותם הורים לילדים, כאשר שווי נקודת זכות אחת הינו 235 ₪ לחודש, נכון לשנת 2023, ובחישוב שנתי ההטבה מגיעה לסכום של 2,820 ₪.

תהליך בקשת החזר מס לידועים בציבור

זוגות ידועים בציבור המעוניינים לקבל החזרי מס נדרשים לקבל הכרה כידועים בציבור, על כן עליהם למלא טופס 631 (הצהרה על שיתוף נכסים). את הטופס שולחים לביטוח לאומי, לסניף הקרוב לכתובת המגורים של בני הזוג. כמו כן, בני הזוג חייבים לעדכן את רשויות המס במעמדם ובמצבם המשפחתי, לכן עליהם למלא טופס 101 וטוס 103 (דו”ח שנתי). בני הזוג חייבים לעדכן גם את המעסיק שלהם כאשר נולדו להם ילדים, ולאחר ההכרה במעמדם כידועים בציבור הם יכולים להגיש בקשה להחזר מס באמצעות מילוי והגשת טופס 135.

כדאי לדעת כי ניתן להגיש בקשה להחזר מס עד 6 שנים אחורה. רבים מהזוגות הידועים בציבור אינם מודעים לזכויות שלהם ולאפשרות לקבל החזר מס נוסף, לדוגמה במקרה שיש לאחד מבני הזוג ילדים נוספים מנישואין קודמים. כדי לממש את הזכאות ולקבל החזר מס המגיעים על פי חוק לזוגות המוכרים כידועים בציבור כדאי לפנות לאנשי המקצוע המנוסים המתמחים בנושאים אלו, בעיקר רואה חשבון או יועץ מס.

מדוע כדאי לפנות לגורם מקצועי בהגשת בקשה להחזר מס

ידועים בציבור יכולים להגיש בקשה להחזר מס באופן עצמאי, באפשרותם להגיע למשרד מס הכנסה ולהגיש לפקיד השומה את הטפסים והמסמכים הרלוונטיים שיש לצרף לטופס. יחד עם זאת, מומלץ לפנות למשרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ על מנת להגיש את הטפסים והמסמכים באופן נכון וללא צורך להתמודד עם רשות המסים, וללא טעויות רישום העלולות לעכב את התהליך.

היכנסו למאמרים מקצועיים נוספים

המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה