איך עושים תיאום מס?

צריכים לעשות תיאום מס? מדוע כדאי לעשות תיאום מס בעזרת מייצג כמו רואה חשבון או יועץ מס? לפניכם מדריך מקיף ועדכני לתיאום מס בשנת 2021.
שיעור מה ההכנסה נקבע על פי סך ההכנסות במהלך שנת המס, ומאחר ומס ההכנסה בישראל מנוכה במקור, המעסיקים מחשבים את המס שיש לשלם ומורידים את הסכום משכר העובדים. לעיתים המעסיק מנכה שיעור מס גבוה יותר ממה שהעובד צריך לשלם בפועל, וכדי לקבל החזר מס יש לבצע תיאום מס.
לאחר תום שנת המס אין אפשרות לערוך תיאום מס אלא אם שיעור המס שנוכה משכר העובד היה גבוה מהסכום שעליו לשלם על פי החוק, ואז הוא רשאי להגיש בקשה להחזר מס עד 6 שנים מתום שנת המס.

 

אוכלוסיית יעד לתיאום מס

כדאי לבצע תיאום מס אם עומדים באחד או יותר מהתנאים המקדימים הבאים:

  • שכיר המועסק ביותר ממקום עבודה אחד.
  • שכיר שהחליף מקום עבודה במהלך שנת המס.
  • גמלאי המקבל שכר ממקום עבודתו בנוסף לקצבת פנסיה.
  • שכיר או עצמאי בעל מספר מקורות הכנסה שונים החייבים בתשלום מס.

ראוי לציין כי עצמאי שיש לו מספר מקורות הכנסה מלבד הכנסותיו מהעסק, רשאי לבצע תיאום מס עבור ההכנסות שאינן מהעסק בלבד. לכן עובד עצמאי המקבל שכר ממקום עבודה נוסף מעבר להכנסתו מהעסק יכול לעשות תיאום מס רק עבור הכנסותיו כשכיר. עבור ההכנסה מהעסק, העצמאי יכול לבקש הקלות ממס הכנסה כמו הקטנת תשלום מקדמות מס, הקטנת גובה ניכוי המס במקור ועוד.

 

מסמכים נדרשים לתיאום מס

המסמכים הנדרשים הם:

  • תלוש שכר או קצבה מכל המעסיקים, אם אין תלושי שכר צריך לבקש מהמעסיק את מספר תיק הניכויים שלו וסכום השכר הצפוי.
  • אישור על הכנסות נוספות במהלך שנת המס, למשל דמי אבטלה, דמי לידה, שכר מרצים וכו'.
  • אישור זכאות כמו תעודה נכה, תעודת עולה או תושב חוזר, קבלה על תרומה, אישור זכאות לתואר אקדמי וכו'.
  • גמלאים נדרשים לצרף לבקשה לתיאום מס טופס 161.
  • אישורים על הטבות מס אחרות, אם יש.

 

איך עושים תיאום מס?

יש ארבע דרכים לבצע תיאום מס, ולכל שיטה יש חסרונות ויתרונות:

  • תיאום מס על ידי המעסיק – הדרך הפשוטה ביותר לתיאום מס לא מחייב היא על ידי המעסיק, בהתאם לצורך ניתן מאוחר יותר לבצע תיאום מס גם בשיטות אחרות. המעסיק מבצע תיאום מס באמצעות טופס 101, והחסרונות לדרך זו הם טעויות במילוי הטופס ואי דיוק בפרטים שנמסרו על ידי המעסיק, ורק המעסיק הראשי יכול להתחשב בנקודות הזיכוי המגיעות לעובד. המעסיק יכול לסרב לבקשת העובד לערוך עבורו תיאום מס.
  • תיאום מס אצל פקיד השומה – יש למלא טופס 116, לצרף את המסמכים הנדרשים והאישורים הרלוונטיים, ולהגיש את התיק לפקיד השומה, ניתן לשלוח את התיק בדואר. החסרונות הם חובת ההגעה ללשכת מס הכנסה, הזמן שנדרש למילוי הטופס ולאיסוף המסמכים, זמן המתנה בתור אצל פקיד השומה.
  • תיאום מס באינטרנט – דרך נוחה ופשוטה יחסית לתיאום מס באתר המקוון של רשות המסים, יש למלא שאלון ארוך, לכן עלולים לטעות במילוי הטופס והנתונים, אך יש מקרים בהם לא ניתן לבצע תיאום מס מקוון, לדוגמה זיכוי בגין נקודות שאינו מופיעות בטופס המקוון, הכנסה שנתית מעל כ-445,000 ₪ ועוד.
  • תיאום מס על ידי מייצג – רואה חשבון או יועץ מס רשאים לבצע תיאום מס עבורכם, עליהם למלא טופס 117, זו דרך יעילה ונוחה הכרוכה בתשלום, אך האישור מתקבל במקום והתיאום מבוצע על ידי מייצג מוסמך ומנוסה, לכן אין חשש מטעויות.

 

טיפים לתיאום מס באינטרנט

  • מומלץ להכין מראש את המסמכים הנדרשים ולדאוג למספר תיק ניכויים של המעסיקים.
  • לצורך זיהוי במערכת יש למלא פרטים כמו מספר רישיון נהיגה, דרכון, ת"ז של אחד מהילדים, תאריך הנפקת תעודת זהות וכו'.
  • מומלץ למלא בשדה ההכנסה החודשית הצפויה סכום גבוה מהצפוי, עדיף לציין 110% מהשכר ברוטו.

היכנסו למאמרים מקצועיים נוספים