המאמר מאת: רו”ח יורם שיפר
טופס 100, המכונה גם בל/100, עבר בשנים האחרונות שינוי קריטי ומשמעותי. מדובר במסמך ליבה במערך השכר בישראל, המהווה ריכוז שנתי של פרטי השכר של שכיר העובד אצל מעסיק מסוים, כולל סכומי השכר החייבים בדמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות וכן את הניכויים שבוצעו בפועל.
מטרתו הראשונית והחשובה ביותר של טופס 100 היא לאפשר לביטוח הלאומי בדיקה ואימות של הניכויים וסכומי השכר המדווחים, ובכך לאפשר לעובד לבצע תיאום דמי ביטוח ואף לדרוש החזרים במקרה של ניכויי יתר. הפיכתו של טופס זה לדיווח חודשי מקוון החל מאוקטובר 2021, שינתה את כללי המשחק ואת הדרך בה המידע זורם ומאוחסן במערכות המחשוב של המוסד לביטוח לאומי.
מהו טופס 100 ולמי הוא מיועד?
הטופס כאמור משמש כפירוט שנתי של השכר והניכויים (דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות) של עובד שכיר. מטרתו העיקרית של טופס 100 הייתה לאפשר לעובד לבחון את הניכויים שבוצעו משכרו עבור דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות במהלך שנת המס, ובכך לאפשר למוסד לביטוח לאומי לבצע תיאום ניכויים ולהשיב כספים שנוכו ביתר שאת.
אולם, החל ממשכורת אוקטובר 2021, הורחבה חובת הדיווח באופן דרמטי וכיום כלל המעסיקים במשק (למעט משקי בית) מחויבים לשדר את נתוני השכר והניכויים של כל עובד, המכונים כיום קובץ 100 חודשי, באופן מקוון וישיר למוסד לביטוח לאומי, וזאת בנוסף לדיווח הכללי המוגש בטופס 102. דיווח זה כולל פירוט פרטני של השכר והניכויים של כל עובד בחברה, ומאפשר לכל עובד, על פי זכותו, לבקש מהמעסיק פירוט שכר וניכויים עד שבע שנים לאחור לצורך תיאום דמי ביטוח.
מטרת הטופס:
- עבור הביטוח הלאומי: כלי בקרה ואימות חיוני, המאפשר לבצע התאמה מדויקת בין השכר שדווח בטופס הכללי (טופס 102) לבין הנתונים הפרטניים של כל עובד. הנתונים משמשים לחישוב זכאות עובדים לגמלאות שונות (כגון דמי אבטלה, דמי לידה, דמי פגיעה בעבודה ועוד), ומסייעים בתיקון ניכויי יתר או חסר של דמי ביטוח.
- עבור העובד: הטופס משמש את העובד לצורך בקשת החזרי דמי ביטוח שנוכו ביתר, במיוחד כשעובדים אצל כמה מעסיקים במקביל, או לצורך בירור זכאות לגמלאות.
למי מיועד הטופס (חובת הדיווח):
- מעסיקים: כל מעסיק המשלם שכר לעובדים שכירים, למעט חריגים כגון משק בית.
- משלמי פנסיה מוקדמת: חובת דיווח דומה חלה גם על גופים המשלמים פנסיה מוקדמת.
מה נחוץ לשידור טופס 100?
הדיווח מתבצע כיום באופן ממוחשב ומקוון בלבד, מדי חודש, ואינו נמסר עוד באמצעות מילוי והגשת טופס מודפס ידני. ניתן לשדר את הטופס הייעודי באופן מקוון באתר הביטוח הלאומי, אך מומלץ לשדר אותו ישירות מתוכנת שכר.
- מערכת שכר תומכת: נדרשת מערכת שכר עדכנית התומכת בהפקת קובץ דיווח חודשי בפורמט הנדרש על ידי הביטוח הלאומי, כלומר קובץ 100 חודשי/ייעודי.
- נתוני שכר מלאים: הקובץ כולל את כל נתוני השכר והניכויים של העובד החייבים בדמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות, לפי הכללים המפורטים בהמשך.
- שידור מקוון: השידור נעשה באמצעות ערוצים ממוחשבים כגון ממשק ייצוג לקוחות על ידי מייצגים מוסמכים כמו רואי חשבון ויועצי מס, מערכת B2B למעסיקים גדולים, או באמצעות טעינת קובץ באתר התשלומים של הביטוח הלאומי.
השינוי המהותי: חובת הדיווח החודשי מאז אוקטובר 2021
בעקבות תיקון 219 לחוק הביטוח הלאומי (במסגרת חוק ההסדרים), שהחל את תחולתו על רוב המעסיקים ממשכורת חודש אוקטובר 2021, הוחל במשק חובת דיווח פרטנית, מקוונת וחודשית על כל עובד.
מה נדרש לפי חוק מאז אוקטובר 2021:
- דיווח חודשי פרטני (קובץ 100 חודשי): כל מעסיק (למעט משק בית) חייב לשדר לביטוח הלאומי, מדי חודש, קובץ ממוחשב הכולל פירוט פרטני על כל אחד מהעובדים בחברה.
- מידע מורחב: הדיווח החודשי כולל שדות מידע רבים ומפורטים יותר מאשר אלו שהיו נדרשים בעבר.
- מטרה עיקרית: יצירת מסד נתונים עדכני ומדויק בביטוח הלאומי, המאפשר טיפול מהיר ומדויק יותר בתביעות לגמלאות, כולל תביעה לקבלת דמי אבטלה. הטופס החדש מפחית את הצורך בטופס 100 ייעודי שנדרש בעבר רק לצורך הגשת תביעה.
יתרונות לטופס 100
- הטופס החדש (100) נועד לחסוך בירוקרטיה הן מהמעסיקים והן מהשכירים.
- טופס 100 מונע חובות רטרואקטיביים בקרב העובדים שלא דיווחו על שינוי במצב התעסוקתי שלהם, לדוגמה שכיר שקיבל דמי אבטלה וחזר כבר לעבודה.
- הטופס כולל אפשרות לדרוש הפרשי דמי ביטוח בגין הפער בין השיעור המלא לשיעור המופחת.
- הטופס מקל על העובדים לבצע תיאום ולקבל החזר דמי ביטוח אם יש פער, ובנוסף הטופס הייעודי מקל על השכירים לדרוש דמי אבטלה או גמלאות
- חובת המילוי והשידור המקוון חלה על כלל המעסיקים לכן הטופס החדש מונע תלונות וביקורות מצד העובדים כלפי המעסיקים שלהם שלא דיווחו בזמן.
- הטופס משמש לבדיקת התאמת דיווחי השכר מול הניכויים שבוצעו (אימות נתונים).
- עובדים הזכאים לקצבאות (כמו דמי לידה או אבטלה) צריכים שהמעסיק ישדר את טופס 100 לצורך קבלת התשלום האוטומטי.
מתי יש להשתמש בטופס?
המעסיק נדרש לשדר טופס 100 בעבור המשכורות מהחודש הקודם עד ה-15 לכל חודש. אם המעסיק לא הספיק לשדר את הטופס בזמן, החל מחודש ינואר 2022, המוסד לביטוח לאומי מטיל על המעסיקים עיצומים בגין אי שידור בזמן של הדוח.
חשוב לציין כי מועד השידור הוא עד ה-15 לחודש, בעבור משכורת החודש הקודם. לכן, יש לשדר את הטופס הכולל דיווח על משכורת חודש אוקטובר עד ה-15 בחודש נובמבר. המעסיק חייב למסור לעובד העתק של טופס 100 המרכז את הנתונים השנתיים לבקשתו, עד 7 שנים אחורה, לצורך תיאום דמי ביטוח. בתוך כך, בפועל, טופס 106 השנתי של מס הכנסה (הכולל גם את נתוני הניכויים לביטוח לאומי) הוא לרוב המסמך הנדרש בפועל לתיאום והחזרים.
מבנה ושדות טופס 100 (הדיווח החודשי המקוון)
הדיווח המקוון החודשי הוא קובץ נתונים מובנה המופק ממערכת השכר. הוא מורכב מ-4 חלקים:
- פרטי המעסיק: שם המעסיק, פרטי תיק ניכויים.
- פרטי העובד: שם משפחה + פרטי, ת"ז.
- פירוט שכר וניכויים: פירוט לפי חודשים של נתוני השכר החודשי, ניכוי דמי ביטוח לאומי, ניכוי ביטוח בריאות, סה"כ ניכויים, אחוז משרה, בסיס שכר ופירוט הבסיס.
- הצהרה: הצהרת המעסיק כולל חתימה וחותמת.
לסיכום, טופס 100 הפך מכלי שנדרש בעת הגשת תביעה, למנגנון דיווח חודשי, מקוון ומפורט. עבור המעסיקים והמייצגים, הדבר יצר חובת הקפדה חודשית על דיווח מדויק ומלא. עבור העובדים והביטוח הלאומי, הוא הבטיח זמינות גבוהה ומהירה יותר של נתונים, שמשפרת את תהליכי מימוש הזכויות ואת אכיפת חוקי הביטוח הלאומי.
להורדת טופס 100 ולמילוי הפירוט השנתי של השכר וניכויי דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח בריאות לעובד – לחץ כאן
היכנסו למאמרים מקצועיים נוספים