מע"מ בשיעור אפס

המאמר מאת: רו"ח יורם שיפר

מס ערך מוסף (מע"מ) בישראל הוא מס עקיף המוטל ככלל על רוב העסקאות המתבצעות במשק (מכירת נכס, מתן שירות או יבוא סחורה), בשיעור אחיד הקבוע בחוק. סכום המע"מ מחושב בשיעור קבוע ממחיר העסקה (או מחיר הסחורה), ועד 21/12/2024 שיעור המע"מ בישראל עמד על 17%, והחל מיום 1/1/2025 הוא עומד על 18% ממחיר הרכישה או השירות.

עם זאת, חוק מע"מ מכיר במספר מצבים מיוחדים שנועדו לעידוד פעילות עסקית מסוימת, ובראשם עומד המושג מע"מ בשיעור אפס. זהו מצב מיוחד שבו שיעור המס על העסקה עומד על 0%, אך העסקה עדיין נחשבת לעסקה חייבת במע"מ, ומשכך העוסק רשאי ויכול לנכות את התשומה בעסקה.

מהו מע"מ בשיעור אפס?

מע"מ בשיעור אפס הוא סיווג ייעודי המעניק הטבת מס משמעותית, מאחר שהוא מגדיר עסקה כחייבת במע"מ, אך שיעור המס שיוטל עליה יהיה אפס אחוז. כלומר, העוסק יכול לנכות מס תשומות גם אם הוא אינו משלם מע"מ בגין העסקה. מצב זה שונה מפטור ממע"מ שבו העסקה פטורה ממע"מ אך העוסק אינו יכול לנכות ולקזז את המע"מ שהוא שילם על הוצאות ותשומות ששימשו אותו לביצוע העסקה.

חשוב לדעת כי סעיף 30 לחוק מע"מ קובע את המקרים שבהם עוסק יכול להוציא חשבונית בחיוב מע"מ אפס, לדוגמה שירותים מסוימים לתיירים כמו לינה, השכרת רכב ואשפוז, שירותים מסוימים לתושבי חוץ ומכירת טובין מסוימים על פי קביעת שר האוצר.

היתרון הכלכלי המובהק של מע"מ בשיעור אפס הוא בכך שהוא משלב את הטוב משני העולמות עבור העוסק:

  1. פטור מגבייה: העוסק אינו גובה מע"מ כלל מהלקוח על העסקה, מה שהופך את המוצר או השירות לזול יותר ללקוח או שהוא מגדיל את שולי הרווח של העוסק.
  2. זכות לניכוי תשומות: העוסק זכאי לנכות את מע"מ התשומות – כלומר, את המע"מ ששילם על ההוצאות והרכישות ששימשו אותו באופן ישיר לביצוע אותה עסקה.

דוגמה להמחשה: עסק ישראלי המייצר ומשווק מכשור אלקטרוני, ומייצא את המכשור ללקוח בגרמניה. על מכירת המכשור ללקוח בגרמניה יחול מע"מ בשיעור אפס. עם זאת, אותו עסק יוכל לדרוש בחזרה את המע"מ ששילם בישראל על רכישת חומרי הגלם, שירותי ייעוץ, שכירת המפעל או כל תשומות אחרות ששימשו אותו בייצור המכשור המיוצא.

מע"מ בשיעור אפס לעומת עסקה פטורה ממע"מ

הבנת ההבדל בין מע"מ בשיעור אפס לבין עסקה פטורה היא קריטית לניהול פיננסי של העסק ולתכנון מס נכון.

  • עסקה פטורה ממע"מ: עסקה שנקבעה בחוק כלא חייבת במע"מ כלל, בהתאם לקבוע בסעיפים 37-31 לחוק מס ערך מוסף. בעסקה כזו, העוסק אינו גובה מע"מ מהלקוח (כמו שנהוג במע"מ בשיעור אפס), והוא אינו רשאי לנכות את מע"מ התשומות ששילם בגין הוצאות ששימשו לביצוע אותה עסקה. המשמעות היא שהמע"מ על התשומות הופך לעלות ישירה עבור העסק.
  • ההבדל המרכזי: הזכות לניכוי מס תשומות – זוהי ליבת ההטבה במע"מ בשיעור אפס, והיא אינה קיימת בעסקה פטורה ממע"מ.

טבלת השוואה:

מאפיין

עסקה במע"מ בשיעור אפס

עסקה פטורה ממע"מ

חיוב הלקוח במע"מ

0%

לא קיים

זכות לניכוי מע"מ תשומות

אפשרית (היתרון הכלכלי)

לא אפשרית, המע"מ הופך לעלות

דוגמה נפוצה

השכרת דירת מגורים למגורים

יצוא סחורות ושירותים

באילו מקרים חל מע"מ בשיעור אפס?

רשימת העסקאות הזכאיות לשיעור מע"מ אפס היא רשימה סגורה המפורטת בעיקר בסעיף 30 לחוק מע"מ ובצווים ובתקנות שבאו בעקבותיו. יש להדגיש כי רק עמידה מלאה בכל התנאים הקבועים בחוק מאפשרת את יישום ההטבה.

להלן פירוט העסקאות העיקריות:

  • יצוא טובין (סחורות): סעיף 30(א)(1) קובע כי מכירת סחורות מישראל ללקוחות מחו"ל, בתנאי שהסחורה הוצאה מגבולות המדינה והעברת הבעלות הוכחה כדין באמצעות רשימוני יצוא מתאימים, למעט יצוא יהלומים שאינם סינתטיים.
  • מתן שירותים לתושב חוץ (יצוא שירותים): סעיף 30(א)(5) הוא נושא מרכזי ומורכב, עליו נרחיב בהמשך. זו הטבה נפוצה בקרב חברות הייטק, יועצים ונותני שירות, ויש לעמוד ב-3 תנאים מרכזיים שנקבעו על ידי רשות המיסים.
  • שירותי תיירות: סעיף 30(א)(8)קובע כי בגין מתן שירותים שונים לתיירים הנכנסים לישראל (כגון לינה, השכרת רכב, טיסות פנים) – יחול מע"מ בשיעור אפס. כלומר יש עסקאות של שירותי תיירות שבהן התייר לא יחויב בתשלום מע"מ.
  • מכירת נכסים בלתי מוחשיים לתושב חוץ: לדוגמה, מכירת קניין רוחני כגון: פטנטים או זכויות יוצרים, או מכירת ידע שפותח בישראל לחברות זרות.
  • מכירת נכסי מקרקעין מסוימים: החוק מעניק מע"מ בשיעור אפס גם בעסקאות מקרקעין מסוימות, לרוב ככלי לעידוד או ויסות. למשל, הטבה זו חלה על מכירת חלק מבניין שאושר כבניין המיועד להשכרה ושימש לתכלית זו במשך תקופה קבועה שקדמה למכירה. מקרים אלו מאפשרים לעוסק למכור את הנכס ללא מע"מ ולשמר את הזכות לקיזוז התשומות שלו, וכדאי לבחון נושא זה מבעוד מועד. כמו כן, ההטבה חלה גם במקרה של מכירת נכס לרבות רכוש קבוע לחברה בתמורה למניות בלבד, כל עוד לאחר המכירה העוסק או העוסקים מחזיקים ב-90% לפחות מכוח ההצבעה באותה חברה.
  • הובלת מטענים: הובלת מטענים בדרך האוויר או הים מישראל ואליה, כולל הובלת מטענים מישראל או אליה ממדינה גובלת.
  • מכירת זכות לנסיעת חוץ: מכירת הזכות לנסיעה לחו"ל, לרבות כרטיסי טיסה לחו"ל.
  • מכירת יהלומים מלוטשים: מכירות בין עוסקים יהלומנים.
  • מכירת פירות וירקות: מכירת פירות וירקות לפי קביעת שר האוצר, כל עוד לא נעשה בהם עיבוד כמו ניקוי ובירור, אריזה, הבחלה, אחסון וקירור.

מתן שירותים לתושב חוץ

זוהי אחת ההטבות המבוקשות והנפוצות ביותר עבור חברות טכנולוגיה, יועצים ונותני שירותים. על מנת להחיל מע"מ בשיעור אפס על שירות, יש לעמוד בשלושה תנאים מצטברים וחשוב לדעת כי המבחנים נבחנים בקפידה על ידי רשויות המס:

  1. זהות מקבל השירות: השירות ניתן למי שמוגדר כתושב חוץ על פי חוק.
  2. מיקום מקבל השירות: תושב החוץ קיבל את השירות בעודו שוהה מחוץ לישראל. כלומר, אם הוא שהה בישראל כשקיבל את תוצר השירות, ההטבה עלולה להישלל.
  3. מהות השירות: השירות אינו נוגע לנכסים או לעניינים ספציפיים המפורטים בחוק, כגון שירות שכלל מתן שירות בפועל גם לתושב ישראל בישראל, או שירות הקשור למקרקעין בישראל.

חשוב לציין כי מימוש הטבה זו דורש מהעוסקים להקפיד על ניסוח ברור של ההסכם עם הלקוח הזר, כאשר ההסכם חייב לציין במפורש כי מקום מתן וקבלת השירות הוא מחוץ לישראל. כמו כן, רשות המיסים בוחנת מי הנהנה הסופי מהשירות. אם השירות ניתן לחברה זרה, אך בפועל כל תכליתו לשרת גורם ישראלי מקומי – ההטבה עלולה להישלל.

שירותי תיירות

הטבת המע"מ בשיעור אפס בתחום התיירות נועדה לעודד את התיירות הנכנסת. היא חלה על מגוון שירותים, כגון:

  • שירותי לינה בבתי מלון או בתי הארחה.
  • השכרת רכב לתייר.
  • הסעות סיור ומורי דרך.
  • טיסות פנים בישראל לתייר.

כדי לממש את ההטבה, העוסק חייב לוודא ולהוכיח שהשירות ניתן בפועל לתייר, על פי הגדרתו בחוק, כלומר מי שנכנס לישראל באשרת ביקור מתאימה. על העוסק מוטלת החובה לתעד זאת על גבי החשבונית או במסמכים הנלווים, לרוב באמצעות ציון מספר הדרכון וסוג האשרה של התייר. ללא תיעוד מלא, לא ניתן להוכיח את הזכאות למע"מ בשיעור אפס.

דיווח והתנהלות מול רשויות המס

עסקאות בשיעור מע"מ אפס אינן נכללות בשדה עסקאות חייבות בדוח התקופתי למע"מ (טופס 835), אלא מדווחות בנפרד בשדה המיועד לעסקאות בשיעור אפס. דיווח נכון מבטיח שהעוסק יוכל להמשיך לקזז את מע"מ התשומות כרגיל.

במקרים של מע"מ בשיעור אפס, חשיבות התיעוד היא קריטית. בעת ביקורת, על העוסק להוכיח מעל לכל ספק סביר כי התקיימו כל התנאים המצטברים לקבלת ההטבה. לכן, יש לשמור בקפדנות את כל המסמכים הרלוונטיים, כולל:

  • הסכמים חתומים עם לקוחות זרים.
  • רשימוני יצוא (עבור יצוא טובין).
  • צילומי דרכון ואשרות של תיירים.
  • הוכחת תשלום שבוצע מחו"ל (העברות בנקאיות).

איך משרד זיו שיפר ושות' יכול לעזור?

השימוש בהטבת מע"מ בשיעור אפס הוא כלי פיננסי עוצמתי, אך הוא טומן בחובו סיכון משמעותי. טעות ביישום, או חוסר בתיעוד מתאים, עלולים להוביל לדרישה רטרואקטיבית מצד רשויות מע"מ לשלם את מלוא המע"מ, בשיעור מלא, בתוספת קנסות והפרשי הצמדה.

אנחנו, במשרד זיו שיפר ושות' ממליצים בחום לפנות אלינו לייעוץ מקצועי עוד בשלב ההתקשרות עם הלקוח הזר או התייר. אנו נבטיח שתהליך התיעוד, הוצאת החשבוניות והדיווח יעמדו בדרישות החוק במלואן. צרו איתנו קשר עוד היום למידע נוסף ולייעוץ מקצועי.

המאמר מאת רו"ח יורם שיפר

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". רו"ח יורם שיפר הינו יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2 , invoice4u ועוד כמה וכמה מערכות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה. הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים, נשוי, אב ל 3 ילדים ובסך הכול ממש שמח בחלקו.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה טלפון ישיר: 073-2520000
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1 טלפון ישיר: 03-6390000
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה טלפון ישיר: 04-6725446

    דברו איתנו