סגירת תיק מס הכנסה

המאמר מאת: רו”ח זיו כרסנטי

עצמאי המעוניין לסגור את העסק שלו או שהוא נאלץ מסיבה זו או אחרת להפסיק את פעילות בית העסק, נדרש לעדכן את רשויות המס ועליו לסגור תיק במס הכנסה. מעבר לסגירת התיק במס הכנסה, העצמאי חייב לעדכן את שאר רשויות המס, כלומר מע”מ וביטוח לאומי. ברוב המקרים ההחלטה לסגור את העסק אינה פשוטה ומלווה ברגשות מעורבים, ויש להקפיד על סגירת התיקים ברשויות המס במועד ובדרך נכונה כדי שלא להסתבך עם רשות המיסים.

ראוי לציין כי התהליך לסגירת עוסק פטור זהה להליך הנדרש לסגירת תיקים ברשויות המס על ידי עוסק מורשה. יש לפנות ל-3 רשויות המס, כלומר יש לסגור תיק עצמאי במע”מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. באופן כללי התהליך לסגירת התיק במס הכנסה ובשאר רשויות המס אינו מורכב, יחד עם זאת יש פעולות שחייבים לבצע לפני מילוי הטפסים ועדכון רשויות המס. לכן, רצוי לפנות לרואה חשבון מנוסה ומומלץ על מנת להגיש בקשה לסגירת תיק מס הכנסה ולסגירת התיקים גם במע”מ ובביטוח לאומי.

 

תהליך סגירת תיק במע”מ

במקרה שהעוסק (פטור או מורשה) מעוניין לסגור את העסק שהקים, עליו לפנות למשרד מע”מ אזורי בתוך 15 ימים מרגע הפסקת הפעילות העסקית. טופס סגירת תיק מע”מ העוסק נדרש לבצע את הפעולות הבאות:

  • מילוי טופס 18 “הודעה על סגירת עסק/הצהרה”. במקרה של סגירת שותפות כל אחד מהשותפים חייב למלא באופן נפרד את הטופס. יש לצרף תעודת עוסק לטופס 18 אם התעודה נמצאת ברשות העצמאי.
  • מכירת מלאי, ציוד ונכסים השייכים לבית העסק אותו סוגרים. יש להוציא חשבוניות מס ולשלם מע”מ בגין מכירת המלאי, הנכסים והציוד ויש לפרט את הערך הכספי של המלאי, הציוד והנכסים.
  • על פי סעיף 75 לחוק מס ערך מוסך יש לשמור על מסמכי הנה”ח במשך 7 שנים.
  • דיווח על חשבוניות המס הריקות שנותרו אצל העצמאי, כולל מספרים סידוריים של החשבוניות.
  • הסדרת חובות פתוחים.
  • צילום דו”ח תקופתי אחרון.
  • אם העסק העסיק עובדים שכירים עליו להודיע על הפסקת עבודתם לרשויות המס השונות.

 

תהליך סגירת תיק במס הכנסה

  • הודעת לפקיד השומה על סגירת העסק הקיים תוך 90 ימים ממועד הפסקת הפעילות העסקית.
  • תשלום המקדמות בהתאם לפעילות הנישום, טופס ביטול דרישת מקדמות 2216/א.
  • מילוי והגשת טופס 2550 (דרישת פרטים בדבר הפסקת פעילות עסק/משלח יד/ניכויים) – סגירת תיק עצמאי במס הכנסה.
  • הגשת דוח שנתי עבור שנת המס שבה הייתה פעילות עסקית, גם אם העסק עבד מספר חודשים בלבד במהלך השנה.

חשוב לציין כי אם לא מודיעים לפקיד השומה על סגירת העסק, רשות המיסים ממשיכה להגדיר את העצמאי כחייב בדיווח ובתשלום למס הכנסה. אי הגשת הדוח השנתי במועד וללא קבלת אישור מפקיד השומה תביא לקנסות, ובנוסף על כך פקיד השומה עלול להגיש כתב אישום נגד הנישום מאחר וזו עבירה חמודה שדינה שנת מאסר ו/או קנס.

במקביל לתהליך סגירת תיק מס הכנסה יש לעדכן גורמים רלוונטיים נוספים כגון: חברת חשמל, חברות תקשורת, חברת הביטוח והרשות המקומית.

 

תהליך סגירת תיק בביטוח לאומי

  • מילוי והגשת טופס 6101 (דין וחשבון רב שנתי) לסניף הקרוב של המוסד לביטוח לאומי, בהתאם למקום המגורים. הטופס נועד לעדכן את ביטוח לאומי לגבי שינוי הסטטוס. את הטופס מגישים למחלקת הביטוח והגבייה בביטוח לאומי.
  • סגירת תיק ניכויים אם יש באמצעות מילוי טופס 699 – הודעת מעסיק על סגירת תיק.

בתהליך זה יש לרשום את תאריך סגירת העסק וחשוב לצרף להודעה אישורים ומסמכים המעידים על שינוי הסטטוס כמו סגירת תיק במס הכנסה, סגירת תיק במע”מ, חוזה המעיד על מכירת העסק, סיום חוזה שכירת לבית העסק וכיוצא בזה. לאחר סגירת תיק עצמאי במוסד לביטוח לאומי, קובעים את המעמד החדש של הנישום ומתקנים את החשבון בהתאם לשינוי.

 

כיצד משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ יכולים לעזור?

משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ מדורג במקום ה-33 בין משרדי רואי החשבון המובילים והגדולים בישראל. צוות המשרד כולל מעל 65 רואי חשבון מוסמכים ומנוסים, יועצי מס, מנהלי חשבונות ועוד, המועסקים בשלושה סניפים –תל אביב, חיפה וטבריה.

צוות המומחים של משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ מתמחה בין השאר בפתיחת ובסגירת חיקים ברשויות המס, בייעוץ פיננסי ועסקי, בתכנוני מס ועוד. הצוות המנוסה מלווה את העצמאי לכל אורך הדרך, גם בשלב סגירת התיקים, ומבצע את סגירת התיק במקצועיות וברגישות.

המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה