אישור ניהול חשבון

המאמר מאת: רו”ח זיו כרסנטי

לכל עסק יש חשבון בבנק, בין אם חשבון עובר ושב רגיל המשמש גם לצרכים הפרטיים ובין אם חשבון בנק עסקי. מדי פעם העצמאים נדרשים להוציא ולהציג מסמך שנקרא “אישור ניהול חשבון”, זהו אישור הנדרש למס הכנסה כאשר העצמאים (או שכירים) מגישים טופס בקשה לקבלת החזר מס. המסמך מאפשר למס הכנסה לאמת את פרטי חשבון הבנק של העצמאי או היחיד ולדעת לאיזה חשבון בנק להעביר את ההחזר הכספי.

מה זה אישור ניהול חשבון?

אישור ניהול חשבון בנק הוא מסמך המופק על ידי הבנק שבו מתנהל חשבון העובר ושב. את האישור משיגים באמצעות אתר האינטרנט או האפליקציה של הבנק בו מתנהל החשבון. הבנק מפיק את המסמך בתוך שניות ספורות, זהו שירות ללא כל עלות וכל מי שיש לו חשבון בנק זכאי לקבלו.

חשוב לציין כי עצמאים רבים חוששים מההתנהלות מול מס הכנסה לכן הם נמנעים מהגשת בקשה להחזר מס. בעזרת רואה חשבון מנוסה ניתן לבצע תכנון מס אופטימלי וכמובן לגיטימי, וכך העצמאי, גם פרילנסר או בעל עסק קטן, יכול לקבל החזר כספי משמעותי ממס הכנסה.

לכל העצמאים יש חובות וזכויות מול רשויות המס, וכל עוד העצמאי מקפיד על תשלומים ודיווחים כנדרש בהוראות ובתקנות, מומלץ עבורו לבדוק האם יש הוצאות המוכרות עבורו לצורכי מס, וכך הוא יכול לממש ולמצות את זכויותיו. לדוגמה, נניח ופרילנסר עובד מביתו, במקרה זה מס הכנסה מכיר בחלק מהוצאות הבית כמו חשבון חשמל, אינטרנט, ארנונה, ועד בית וכדומה, והפרילנסר זכאי לקבל הכרה בכ-20% עד 25% מהוצאות אלו ולהגיש בגינן בקשה להחזר מס.

איך מוציאים אישור ניהול חשבון?

הדרך הפשוטה והמהירה ביותר להוציא אישור ניהול חשבון היא לגלוש לאתר של הבנק שבו מתנהל חשבון הבנק של העצמאי, ולאחר הזדהות במערכת וכניסה לאזור האישי ניתן למצוא את האופציה להפקת המסמך.

אפשרות נוספת היא להיכנס לאפליקציה של הבנק אשר מותקנת בטלפון הנייד ולרוב תחת תפריט הגדרות או תפריט מסמכים ואישורים ניתן למצוא את הכפתור להפקת המסמך.

פרילנסרים ועצמאים המעוניינים להגיש בקשה להחזר מס ולהתנהל נכון ובעזרת המומחים מול מס הכנסה מוזמנים לקרוא את המדריך שהכנו בנושא איך לקבל החזר מס באופן חוקי וללא סיכונים. (יש ללחוץ על הקישור).

אילו פרטים כולל אישור ניהול חשבון?

כדאי לדעת כי אישור ניהול חשבון בנק הוא מסמך דיגיטלי בפורמט PDF, ובלחיצת כפתור וללא עלות ניתן להוריד אותו למחשב או לסמארטפון. האישור לניהול החשבון כולל את הפרטים הבאים:

  • מספר חשבון
  • תאריך הפקת האישור
  • שם המוטב (שם בעל החשבון)
  • סמל של הבנק (מספר)
  • סניף הבנק
  • מספר חשבון
  • מספק תעודת זהות של בעל החשבון (או מספר דרכון)
  • תאריך פתיחת חשבון הבנק
  • מספר זה”ב (IBAN)

המערכת הממוחשבת של הבנק מפיקה את האישור על ניהול החשבון בבנק בצורה אוטומטית ומיד, לכן אין צורך להגיע לסניף הבנק או למלא טופס כזה או אחר. האישור כולל הצהרה של הבנק על אמיתות המידע וניהול החשבון בבנק, זהו אישור שכל עצמאי חייב להכיר, בעיקר אם ברצונו להגיש בקשה להחזר מס.

מה זה קוד IBAN?

IBAN (מספר זה”ב – זיכוי העברות יומניות בזמן אמת) הוא תקן בי”ל לזיהוי חשבונות בנק, לפי תקן ISO 13616, ומשתמשים במספר ייחודי זה לצורך עיבוד אוטומטי בעסקאות STP.השימוש בקוד IBAN נועד להבטיח את נכונות הנתונים וזיהוי הבנק בעת העברת כספים בין חשבונות בנק.

הקוד הייחודי מורכב ממספר חשבון הבנק, מספר סניף, זיהוי של הבנק והמדינה שבה מתנהל החשבון. קוד IBAN בישראל מורכב מ-23 תווים, כולל ספרת ביקרות. כדאי לדעת כי מספר התווים בקוד הייעודי משתנה ממדינה אחת למדינה אחרת.

מתי נדרש מעצמאים להפיק אישור ניהול חשבון?

עצמאים יכולים לממש זכויות שונות המגיעות להם במס הכנסה, בין היתר באפשרותם להגיש בקשה לקבלת החזר מס. אם העצמאי חושד שהוא שילם יותר מס ממה שהיה עליו לשלם בפועל – באפשרותו למלא טופס בקשה להחזר מס, לצרף את המסמכים הנדרשים, ובהם כמובן אישור ניהול חשבון מהבנק.

סיבות עיקריות להפקת אישור ניהול חשבון:

  • בקשה להחזר מס – רשות המסים דורשת ממגיש הבקשה לצרף אישורים כמו אישור ניהול חשבון.
  • מספר IBAN – האישור מאפשר לדעת מהו מספר ה-IBAN.
  • סליקת אשראי – אם מעוניינים להטמיע מערכת סליקת אשראי בעסק יש להציג את האישור.

המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה