זקיפת שווי הטבה בגין ימי גיבוש לעובדים

המאמר מאת: רו”ח יורם שיפר

כלל ידוע הוא שכל הטבה הניתנת לעובד – חייבת במס בידיו וחובה על המעסיק לנכות מהעובד את המס ולחייב אותו גם בדמי ביטוח לאומי כמו כל הכנסה אחרת – כלומר לבצע לעובד זקיפת שווי בגין ההטבה .

חשוב לציין כי רבים מהמעסיקים בישראל, כולל בעלי עסקים קטנים וחברות גדולות ומובילות, כל אלו ועוד מקיימים אירועי גיבוש לעובדים שלהם. לאירועי הגיבוש יש מטרה מרכזית והיא ליצור גיבוש איכותי בין העובדים, לשפר את תחושת השייכות של העובדים לחברה המעסיקה אותם, לחזק את הנאמנות שלהם כלפי המעסיק, לשמר עובדים ולהפוך את החברה לארגון אטרקטיבי שכדאי לעבוד בו.

בתוך כך, עלות הפקת אירועי הגיבוש לעובדי העסק או החברה עשויה להגיע להוצאה גדולה וכבדה עבור המעסיק, ולא פעם לבטח גם אתם שמעתם על אירועי גיבוש בחברות הייטק מובילות שעלותם הגיעה למיליוני שקלים. לכן, עולות שאלות מבחינת היבטי המיסוי כתוצאה מהפקת ועריכת ימי גיבוש לעובדי החברה, וחשוב להבין האם יש אפשרות לנכות את הוצאות יום הגיבוש כהוצאה מוכרת או האם יש לזקוף שווי הטבה בגין אירוע הגיבוש לעובדי החברה.

כאמור, הכלל בנושא זה הוא שרוב ההנאה מאירועי הגיבוש הינה של העובד על כן יש לחייבו במס, אך אם רוב ההנאה הינה של המעסיק (מעביד) ניתן להכיר בהוצאה. מכאן, עולה הסוגיה המרכזית האם טובת המעביד עולה על טובת העובד ולכן אין צורך לזקוף את שווי ההטבה לעובדים. בשנים האחרונות בית הדין לעבודה הוציא מספר פסקי דין הנוגעים לסוגיה זו, ובנוסף רשות המיסים פרסמה את חוזר מס הכנסה גיבוש עובדים כדי לחדד את הנהלים ולהציג את עמדתה בנושא זה.

תנאים שבו אירוע לא יצריך זקיפת שוויי לעובדים – עמדת מס הכנסה

הסוגיה לגבי דינו של אירוע גיבוש שעורך ומממן המעביד לעניין זקיפה שווי הטבה לעובדים נדונה לא פעם בבית הדין לענייני עבודה. כך לדוגמה, בית הדין לעבודה דן בתיק ב”ל 101-11-20 (שקל ושות’ נגד המוסד לביטוח לאומי) ובתיק ע”א 7722/21 (איתוראן ספורט קריית שמונה נגד פקידה שומה חיפה) והשופטים חידדו את הכללים הנוגעים למיסוי אירועי גיבוש לעובדים.

ב-9 באפריל 2018 פרסמה רשות המיסים חוזר המשקף את עמדתה לגבי זקיפת שווי הטבה בגין ימי גיבוש לעובדים, ועל פי עמדת רשות המיסים במקרה שבו מתקיימים כל התנאים הבאים – יש לראות באירוע הגיבוש כאירוע שבו טובת המעסיק גוברת על טובת העובד על כן אין צורך לזקוף את שווי ההטבה לעובדים. התנאים שנקבעו הם:

  • צורכי העבודה מצדיקים את עריכת אירוע הגיבוש לעובדי החברה, למשל מקומות עבודה המעסיקים מספר רב של עובדים, מקום עבודה המחייב עבודת צוות וכו’.
  • המעסיק מחליט על עריכת אירוע הגיבוש ומזמין אליו את העובדים הרלוונטיים.
  • אירוע הגיבוש נחשב כיום עבודה והמעסיק משלם לעובדיו שכר מלא בגינו.
  • עובדי העסק או החברה אינם רשאים להזמין את בני הזוג שלהם לאירוע הגיבוש או לחלק ממנו, וזאת בהתאם להגדרת אדם קרוב לפי סעיף 76(ד) לפקודת מס הכנסה.
  • אירוע הגיבוש התקיים רק במהלך שבוע העבודה. אם האירוע התקיים בחלקו בסוף שבוע או בחופשה ההוראה היא לזקוף שווי מלא על הפעילות כולה.
  • לוח זמני הפעילות באירוע הגיבוש נקבע ואושר על ידי המעסיק.
  • אירוע הגיבוש התקיים בישראל.
  • מטרת אירוע הגיבוש הייתה לשיפור העבודה כמו גם לשיפור הממשקים בין העובדים, והפעילות כללה פעילות העשרה ו/או הרצאה מקצועית.

דגשים חשובים נוספים

  • על המעסיק לשמור מסמכים מאמתים לקיום הכללים לעיל.
  • העלויות בהן עמד המעסיק הינן סבירות ביחס לפעילות ומטרתה. לעניין זה, עלויות העומדות בהוראות תכ”מ, הינן עלויות סבירות (נכון להיום (2023) – 400 ש”ח לפעילות של יום שלם ללא לינה או 700 ש”ח ליום לפעילות הכוללת לינה).
  • בכל מקרה שאינו עומד בכללים אלו, יש לזקוף שווי הטבה.

אגב, אם המעסיק לא עומד בתנאים שנקבעו לפי חוזר מס הכנסה גיבוש עובדים – המעסיק נדרש לזקוף את שווי ההטבה לעובדים. כמו כן, חשוב להבהיר כי מגבלת התקרה שנקבעה לפי עמדת מס הכנסה אינה מהווה הוראת חוק, כלומר אין לה סימוכין ממקור חוקי לכן יש הרואים בהוראה של מס הכנסה כהחלטה שרירותית ויש להתייחס לכך בהתאם ולהבין כי זו עמדת רשות המיסים.

לסיכום, כדי להבין האם צריך לזקוף שווי הטבה בגין ימי גיבוש לעובדים והאם יש אפשרות לנכות הוצאה בגין עריכת אירועי גיבוש – יש להתייחס למבחנים שנקבעו בפסיקה, ובכל מקרה יש לבחון מי הנהנה העיקרי. זו סוגיה מורכבת המשתנה ממקרה למקרה לכן חשוב ליצור קשר ולהתייעץ עם משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’.

המאמר מאת רו"ח יורם שיפר

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". רו"ח יורם שיפר הינו יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2 , invoice4u ועוד כמה וכמה מערכות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה. הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים, נשוי, אב ל 3 ילדים ובסך הכול ממש שמח בחלקו.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה