תשלום מקדמות ביטוח לאומי

המאמר מאת: רו”ח זיו כרסנטי

כל תושב ישראל מעל גיל 18 חייב על פי חוק בתשלום דמי ביטוח לאומי. תשלום דמי ביטוח לאומי מקנים זכות לקבלת קצבאות מהמוסד, וחלק מדמי הביטוח משולמים עבור דמי בריאות המבטיחים כיסוי רפואי וסוציאלי באמצעות המוסד לביטוח לאומי.
יש הבדל בתשלום דמי ביטוח לאומי בין עצמאי לבין שכיר. המעסיקים מפרישים כסף לביטוח לאומי עבוד העובדים שלהם, בעוד עצמאי נדרש לפתוח תיק בביטוח לאומי ולשלם את דמי הביטוח בעצמו. חישוב התשלום למוסד לביטוח לאומי מבוסס על ההכנסות החייבות של העצמאי, כלומר הכנסות פחות הוצאות בעסק, ודמי הביטוח מתבססים על נתוני הדוח השנתי שהעצמאי מגיש לפקיד השומה במס הכנסה. אם העצמאי הקים עסק חדש ועדיין לא הגיש דוח שנתי, החישוב של דמי הביטוח מבוסס על הערכה.

 

אופן תשלום מקדמות למוסד לביטוח לאומי

כאמור, תשלום לביטוח לאומי מקנה זכויות שונות לעצמאי, דמי הביטוח מקנים ביטוח סוציאלי והם כוללים תשלום בגין דמי בריאות. הסכום שיש לשלם לביטוח לאומי מחולק לתשלומים חודשיים לפי ההכנסה החייבת של כל עצמאי, ויש לשלם את דמי הביטוח שנקבעו אחת לחודש, התשלומים החודשיים הם למעשה המקדמות.
כדאי לדעת כי במהלך השנה ניתן בעזרת רואה חשבון לקבל תמונה רחבה ומדויקת יותר על מצב העסק ושיעור ההכנסות של העצמאי. אם העצמאי מגלה כי הכנסותיו צמחו במהלך השנה הוא יכול בעזרת רואה החשבון המייצג אותו בפני רשויות המס להגדיל את תשלומי המקדמות כדי להימנע ממצב שבו עליו לשלם סכום גבוה וחד פעמי לביטוח לאומי לאחר הגשת הדוח השנתי.

אם העצמאי מגלה במהלך השנה כי המקדמות אותן הוא מעביר לביטוח לאומי גבוהות ומכבידות עליו, באפשרותו בעזרת רואה חשבון מייצג להקטין את המקדמות. יש לציין כי אם העצמאי שילם דמי ביטוח לאומי ביתר הוא יכול לקבל החזרים על ההפרשים. אם הוא שילם פחות ממה שעליו לשלם – העצמאי יאלץ להשלים את תשלום המקדמות לאחר החישוב שמתבצע מיד לאחר הגשת דוח שנתי לעוסק פטור או מורשה למס הכנסה.

 

חישוב דמי ביטוח לאומי

 

  • בגין הכנסה חודשית עד 6,331 ₪ העצמאי ישלם 2.87% דמי ביטוח ו-3.1% דמי בריאות.
  • בגין הכנסה חודשית גבוהה מ-6,331 ₪ לחודש העצמאי ישלם 12.83% דמי ביטוח ו-5% דמי בריאות.

הנתונים מעודכנים לתאריך 1 בינואר 2021.

טבלת דמי ביטוח לעצמאים נכון ל-2021

שיעור מופחת

 שיעור מלא

עד 60% מהשכר הממוצע

מעל 60% מהשכר הממוצע

תשלום דמי ביטוח לאומי

2.87%

12.83%

תשלום דמי בריאות

3.1%

5%

סה"כ

5.97%

17.83%

 

כדאי לדעת כי תשלום לביטוח לאומי מוכר לצרכי מס, לפי חישוב של 52% מהתשלום.

מומלץ לבחון בעזרת רואה חשבון מוסמך את תשלומי המקדמות לביטוח לאומי לפחות פעמיים בשנה. כאשר מבצעים בדיקה במהלך שנת המס לגבי גובה המקדמות נמנעים מתשלום הפרשים בסוף השנה.
אם לעצמאי יש מקורות הכנסה נוספים מעבר להכנסותיו מהעסק, החישוב של דמי הביטוח נקבעים בהתאם לסוגי העיסוק וגובה ההכנסה מכל עיסוק.

 

אופן התשלום למוסד לביטוח לאומי

 

עצמאי יכול לשלם ביטוח לאומי באמצעי התשלום הבאים:

 

  • הוראת קבע בבנק – הדרך הנוחה והבטוחה לתשלום המקדמות היא באמצעות הוראה לחיוב חשבון הבנק של העצמאי, יש למלא טופס מתאים ולשלוח אותו לסניף הבנק, אפשר גם באתר האינטרנט של הבנק.
  • הוראת קבע בכרטיס אשראי – עצמאים רבים בוחרים באמצעי זה בגלל הנוחות, יש למלא טופס הנקרא “הוראה חיוב חשבון באמצעות כרטיס אשראי” ולשלוח אותו למחלקת הביטוח והגבייה בסניף הקרוב.
  • תשלום במזומן או בכרטיס אשראי – ניתן לשלם דמי ביטוח לאומי במזומן או בכרטיס אשראי בהתאם לדף התשלומים הנשלח לעצמאי. את התשלום במזומן יש לבצע בבנק הדואר, והתשלום באמצעות כרטיס אשראי אפשרי בערוצים הבאים: אתר התשלומים באינטרנט, באזור האישי באתר של המוסד לביטוח לאומי, מוקד תשלומים טלפוני.

 

מעטפת שירותים וייעוץ מקצועי של משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’

משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ הוקם לפני למעלה מ-25 שנה, על פי הדירוג של דן אנד ברדסטריט המשרד מדורג במקום 34 בדירוג הארצי ובמקום ה-3 בצפון (נכון לשנת 2020). למשרד יש שלושה סניפים – תל אביב, חיפה וטבריה, וצוות המשרד מציע מעטפת שירותים רחבה לכל הלקוחות, כולל ייעוץ פנסיוני, תכנוני מס, ייצוג מול רשויות המס וביטוח לאומי, ראיית חשבון, הנהלת חשבונות ושירותים מקוונים.

היכנסו למאמרים מקצועיים נוספים בתחום מס הכנסה וביטוח לאומי

 

המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה