טופס בקשה לייפוי כוח במס הכנסה

המאמר מאת: רו”ח יורם שיפר

רוב העצמאים והשכירים שיש להם תיק במס הכנסה אינם מעוניינים להתמודד עם הביורוקרטיה המורכבת והמתישה של רשויות המס בארץ. עם זאת, כל הנישומים חייבים להגיש דיווחים שונים לרשויות המס, לכן כדאי לדעת כי יש אפשרות לתת ייפוי כוח במס הכנסה למייצג מנוסה כמו רואה חשבון, יועץ מס או עורך דין, וכך המייצג רשאי לבצע פעולות שונות מטעם הנישום בעזרת המחשב שלו שמקושר ישירות למערכת המחשוב של רשות המיסים.

חשוב להדגיש כי ייפוי כוח הוא מסמך משפטי מחייב המהווה מתן הרשאה למיופה הכוח לבצע פעולה כלשהי בשם מייפה הכוח, וזאת כלפי צד שלישי. יש סוגים שונים של ייפוי כוח, ורוב האנשים מכירים את ייפוי הכוח שנותנים לעורכי דין ולנוטריונים, אך יש גם ייפוי כוח מס הכנסה שמטרתו לאפשר למייצג לבצע פעולות שונות מטעם מייפה הכוח, כלומר מטעם הנישום שאינו מעוניין להתמודד עם הביורוקרטיה, לעשות טעויות בדיווחים וכדומה.

כדי להעניק את ההרשאה למייצג כמו רואה חשבון או יועץ מס – הנישום נדרש למלא ולהגיש טופס ייצוג מס הכנסה ( להורדה טופס 2279 5א’), ולאחר בדיקה מהירה וקצרה מקבלים אישור ייצוג מס הכנסה והמייצג יכול לבצע פעולות עבור מייפה הכוח.

מתי הנישום צריך טופס ייצוג ברשויות המס?

כאמור, כל נישום ברשות המיסים רשאי למלא טופס בקשה למתן ייפוי כוח ברשות המיסים, וניתן ליפות את כוחו של מייצג כמו רואה חשבון, יועץ מס או עורך דין. מעבר לייפויי הכוח לעורכי דין ולנוטריונים, הנישום יכול לבחור מייצג שיבצע עבורו פעולות שונות במערכת המחשוב של רשות המיסים, וכדי לאפשר זאת עליו למלא ולהגיש טופס 2279 5א’.

כדאי לדעת כי מתן ייפוי כוח במס הכנסה מאפשר למייצג מטעם הנישום לבצע פעולות שונות, לדוגמה פתיחת תיק ברשות המיסים להקמת עסק חדש, הגשת דיווחים שוטפים למע”מ, מילוי והגשת דוחות למס הכנסה ובהם כמובן הדוח השנתי בסוף שנת המס, מילוי והגשת הצהרת הון, תשלומים למס הכנסה (המייצג יכול בין השאר לבצע פעולות המחייבות תשלום מחשבון הבנק של הנישום), תיאום מס, טיפול בהחזרי מס ועוד.

לאחר קבלת אישור ייצוג מס הכנסה, המייצג, בדרך כלל רואה חשבון או יועץ מס, יכול לבצע פעולות שונות מטעם מייפה הכוח, כלומר מטעם הנישום.

מבנה הטופס ואיך למלא אותו?

טופס 2279 5א/ מהווה בקשה לרישום ייצוג ראשי ומתן ייפוי כוח. הטופס כולל שני חלקים עיקריים, החלק הראשון מהווה הצהרה של מייפה הכוח ויש למלא פרטים אישיים של המייפה ולהוסיף את שמו של המייצג, כולל סוג המייצג ומספר. החלק השני נועד לרישום ייצוג ראשי ויש להוסיף את שם הנישום, שם העוסק, מספר התיק ברשות המיסים, מספר תיק ניכויים בהתאם לצורך ויש לחתום על המסמך.

כדאי לדעת כי האישור לייצוג ברשות המיסים מוגבל בזמן, בעבר היה נהוג להעניק אישור לייפוי כוח לתקופה ארוכה של חמש שנים אך כיום ניתן לקבל אישור התקף לשנתיים בלבד.

מה קורה אחרי מילוי והגשת הטופס?

את הטופס ממלאים ושולחים באופן מקוון באתר רשות המיסים, יש לפעול בהתאם להנחיות המופיעות ביישום, וניתן גם להוריד למחשב את הטופס. מייצג המקושר למערכת המחשוב של רשות המיסים יכול למלא ולשלוח את הטופס מהמחשב שלו, כמובן לאחר חתימה של מייפה הכוח, ויש אפשרות להגיש את הטופס במשרד אזורי של רשות המיסים.

הטופס מתקבל ביחידה ייעודית של רשות המיסים ועובר בדיקה קפדנית. תוך זמן קצר מקבלים אישור ייצוג מס הכנסה והמייצג רשאי לבצע פעולות מטעם הנישום/מייפה הכוח.

יודגש כי ייפוי כוח לרשות המיסים מאפשר לבעלי עסקים להתמקד בנושאי הליבה של העסק שלכם ולהימנע מכל הביורוקרטיה המורכבת של רשויות המס. ייפוי הכוח חוסך זמן ומשאבים, והנישום זוכה לשירות איכותי ויעיל יותר מטעם המייצג.

משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ יכול לשמש כמייצג ראשי שלכם מול רשויות המס ולבצע פעולות שונות עבורכם, על ידי צוות מיומן ומנוסה, תוך ליווי מקצועי צמוד לכל אורך הדרך. למשרד רו”ח זיו שיפר ושות’ יש מספר מייצג ברשות המיסים, ואתם מוזמנים לפנות למשרד כדי לקבל שירות מקצועי ומיטבי.

המאמר מאת רו"ח יורם שיפר

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". רו"ח יורם שיפר הינו יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2 , invoice4u ועוד כמה וכמה מערכות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה. הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים, נשוי, אב ל 3 ילדים ובסך הכול ממש שמח בחלקו.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה