טופס 100

המאמר מאת: רו”ח יורם שיפר

תקנות הביטוח הלאומי (הוראות מיוחדות לתשלום דמי ביטוח) מחייבות את כלל המעסיקים במשק להגיש למוסד לביטוח לאומי דין וחשבון בדבר השכר המשולם לעובדים שלהם, וכל מעסיק נדרש בתשלום דמי הביטוח בעד עובדיו. עד לאחרונה, המעסיק נדרש בדיווח על השכר לעובדיו באמצעות מילוי והגשת טופס 102, זהו דיווח חודשי הנדרש על ידי מעסיקים ובעלי שליטה. החל מחודש אוקטובר 2021 הוחלט בביטוח לאומי לחייב את המעסיקים השונים לשדר גם טופס 100 בנוסף לטופס 102, הטופס החדש כולל פירוט חודשי בגין כל עובד, והטופס כולל פרטים רבים על העובד.

חשוב לדעת כי טופס 102 הכיל מידע פרטני הנוגע רק למעסיקים קטנים, כלומר מעסיק של עד 9 עובדים וכן על בעלי שליטה בחברות מעטים. טופס 102 כלל בגב את השדות הנדרשים למילוי ידני לכן לא פעם נפלו טעויות בדיווחים שהוגשו. תיקון 219 לחוק הביטוח הלאומי נועד להקל על המעסיקים והשכירים במשק, מטרתו לחסוך ביורוקרטיה ולמנוע מקרים מתסכלים שהיו מנת חלקם של מרבית המעסיקים ושל העובדים עצמם. הטופס החדש, כלומר טופס 100, נועד לבדיקת הניכויים אשר נוכו משכר העובד לצורך תשלום דמי ביטוח במהלך שנת המס ולצורך החזרת ניכויים יתרים על ידי המוסד לביטוח לאומי.

למעשה, הצורך בטופס החדש והמפורט יותר (טופס בל-100) החל בתקופת הקורונה כאשר רבים מהשכירים בארץ יצאו לחל”ת והגיע להם דמי אבטלה. כאשר הממשלה החליטה לשלם דמי אבטלה לחלק ניכר מהשכירים באוכלוסייה הכללית התגלה כי אין למוסדות המדינה מידע עדכני על השכר החודשי של כלל העובדים במשק, לכן המדינה יחד עם המוסד לביטוח לאומי התקשו בתשלום מיידי של דמי האבטלה.

מהו טופס 100?

החל ממשכורות אוקטובר 2021 המעסיקים, למעט במשק בית, חייבים לשדר טופס 100 חודשי באופן מקוון למוסד לביטוח לאומי, הדיווח הוא פרטני לכל עובד ויש להגישו על כלל העובדים בחברה, וזאת בנוסף לחובת הגשת ושידור טופס 102.

התיקון לחוק קובע כי המעסיקים חייבים לשדר את הטופס החדש עד ה-15 לכל חודש בעבור המשכורות ששולמו לכלל העובדים בחברה בעבור החודש הקודם. טופס 100 הוא פירוט חודשי ושנתי של שכר העובד, הטופס כולל מידע מפורט כמו סכום הניכוי משכר העובד לדמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות.

במוסד לביטוח לאומי סיימו לפתח טופס 100 דיגיטלי, הטופס החדש מחליף את טופס 100 המודפס. למעשה, הטופס החדש מאפשר לשכירים לבצע בקלות ובנוחות תיאום ניכויי ביטוח לאומי ולקבל החזרים כספיים המגיעים להם על פי חוק.

בהתאם לתיקון חוק ביטוח לאומי המעסיקים חייבים למלא את הטופס הדיגיטלי ולשדר אותו באמצעות המערכת החדשה באתר הביטוח הלאומי.

הדרישה והצורך בשידור טופס 100?

כפי שציינו בתחילת הכתבה, עם פרוץ משבר הקורונה, רשויות המדינה גילו כי אין להם בסיס נתונים עדכני הכולל מידע מקיף ופרטני על משכורות העובדים ומקבלי הפנסיה בארץ. למעשה רק בביטוח לאומי החזיקו מידע חלקי על המשכורות החודשיות של ציבור השכירים במשק ועל מקבלי הפנסיה, לכן הוחלט לתקן את החוק בחודש נובמבר 2000 ובמסגרת התיקון לחוק הביטוח הלאומי (תיקון 219) הוחלט לחייב את כלל המעסיקים לשדר את טופס 100 באופן מקוון, כאמור בנוסף לחבות השידור של טופס 102.

התיקון לחוק הביטוח הלאומי נעשה במסגרת תיקון עקיף בחוק התוכנית לסיוע כלכלי בתקופת משבר הקורונה, וזאת כדי לאפשר לביטוח לאומי לשלם ביעילות דמי אבטלה לשכירים וכדי לסייע לתושבי המדינה בתקופת המשבר.

עד התיקון לחוק, בביטוח לאומי אספו מידע על משכורות העובדים והפנסיה של הגמלאים באמצעות המידע החלקי הקיים בטופס 102 ובטופס 126. יש לציין כי טופס 102 כולל מידע חלקי כמו סך המשכורת שהמעסיק שילם בעבור עובדיו, הטופס כולל שדה המציג גם את סכום דמי הביטוח הלאומי וסכום דמי ביטוח הבריאות שהמעסיק שילם באותו חודש.

יתרונות לטופס 100

  • הטופס החדש (100) נועד לחסוך בירוקרטיה הן מהמעסיקים והן מהשכירים.
  • טופס 100 מונע חובות רטרואקטיביים בקרב העובדים שלא דיווחו על שינוי במצב התעסוקתי שלהם, לדוגמה שכיר שקיבל דמי אבטלה וחזר כבר לעבודה.
  • הטופס כולל אפשרות לדרוש הפרשי דמי ביטוח בגין הפער בין השיעור המלא לשיעור המופחת.
  • הטופס מקל על העובדים לבצע תיאום ולקבל החזר דמי ביטוח אם יש פער, ובנוסף הטופס הייעודי מקל על השכירים לדרוש דמי אבטלה או גמלאות
  • חובת המילוי והשידור המקוון חלה על כלל המעסיקים לכן הטופס החדש מונע תלונות וביקורות מצד העובדים כלפי המעסיקים שלהם שלא דיווחו בזמן.

מתי יש להשתמש בטופס?

יש לשדר טופס 100 בעבור המשכורות מהחודש הקודם עד ה-15 לכל חודש. אם המעסיק לא הספיק לשדר את הטופס בזמן, החל בחודש ינואר 2022 המוסד לביטוח לאומי מטיל עיצומים על המעסיק בגין אי שידור בזמן של הדוח.

הסבר על מבנה ושדות הטופס

טופס 100 כולל מידע רב על העובדים של המעסיק. המבנה כולל את הפירוט והשדות הבאים:

  • פרטי העובד (שדות כמו ת”ז, שם, תאריך לידה וכו’).
  • תאריך תחילת עבודה.
  • מאפייני המשכורת.
  • סוג העיסוק.
  • מאפייני השכר.
  • היקף משרה.
  • מחלות וחופשות.
  • ניכויים לדמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות.

להורדת טופס 100 ולמילוי הפירוט השנתי של השכר וניכויי דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח בריאות לעובד – לחץ כאן

היכנסו למאמרים מקצועיים נוספים

המאמר מאת רו"ח יורם שיפר

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". רו"ח יורם שיפר הינו יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2 , invoice4u ועוד כמה וכמה מערכות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה. הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים, נשוי, אב ל 3 ילדים ובסך הכול ממש שמח בחלקו.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה