מי לא יכול להיות עוסק פטור

מאת: רו”ח זיו כרסנטי

עוסק פטור הוא עצמאי שמחזור העסקאות השנתי שלו לא עולה על הסכום הקבוע לאותה שנה בהוראות חוק המע”מ, בשנת 2024 הסכום הוא 120,000 ₪. כדי לפתוח תיק עוסק פטור העצמאי אינו יכול להיות נמנה על העיסוקים המפורטים בתקנה 13 לתקנות מס ערך מוסף (רישום). תקנה 13 לתקנות המע”מ קובעת אילו עיסוקים מחייבים פתיחת תיק עוסק מורשה, ובכתבה זו נרחיב על בעלי המקצועות והעיסוקים שאינם יכולים להיות עוסק פטור.

רשימה של בעלי מקצועות ועיסוקים שאינם יכולים להיות עוסק פטור

עוסק הנמנה על אחד מבעלי המקצועות והעיסוקים הבאים יכול להירשם רק כעוסק מורשה, גם אם מחזור העסקאות השנתי שלו נמוך מהתקרה שנקבעה למעמד של עוסק פטור:

  • בעל מקצוע חופשי – אגרונום, אדריכל, הנדסאי, חוקר פרטי, טוען רבני, טכנאי, טכנאי שיניים, יועץ לארגון, יועץ לניהול, יועץ מדעי, יועץ מס, כלכלן, מהנדס, מודד, מנהל חשבונות, מתורגמן, עורך דין, רואה חשבון או שמאי, בעל מעבדה כימית או רפואית, רופא, לרבות פסיכולוג, פיזיותרפיסט, רופא וטרינר, רופא שיניים או מרפא שיניים.
  • בעל בית ספר לנהיגה – על פי רישיון שניתן לפי סעיף 15 לפקודת התעבורה.
  • בעל בית ספר – כולל גן ילדים.
  • נותני שירותים המנויים בתקנה 6א לתקנות מס ערך מוסף – מופע אמנותי, כולל הנחיה ובניית תפאורות, הכנת מבחנים כולל בדיקה ופיקוח, הרצאה, הוראה, הדרכה, תרגול, השתתפות במופע לא אמנותי, כתבנות, קצרנות, כתיבה, עריכה, פישור וחברות בוועדות שהוקמו ע”פ דין.
  • סוחר מקרקעין – לרבות מתווך מקרקעין.
  • סוחר רכב – כולל מתווך רכב.
  • חברה רשומה לפי פקודת החברות.
  • אגודה שיתופית הרשומה כדין.

הערה: לפי חוזר מע”מ נותני שירותים הנמנים על סוגי השירותים המפורטים בתקנה 6א שאין להם הכנסות ממשכורת או שעיקר ההכנסה שלהם אינו ממשכורת או גמלה, יכולים להירשם כעוסק פטור.

כמו כן, חשוב לדעת כי במסגרת רפורמת “עוסק זעיר” שאושרה על ידי ועדת הכספים של הכנסת בשנת 2023, החל משנת 2024 עוסק שהמחזור השנתי שלו נמוך מ-120,000 ש:ח יהיה זכאי לנכות מהכנסותיו הוצאות של 30% מהמחזור, וזאת במקום לדרוש ניכוי הוצאות בפועל. בתוך כך, הרפורמה קובעת כי עוסק פטור נחשב לצורך מע”מ והוא נחשב כעוסק זעיר לצורך מס הכנסה.

לקריאה מעמיקה בנושא עוסק פטור – אנא לחצו על הקישור

חשיבות רואה חשבון לעוסק מורשה

פתיחת תיק עוסק במע”מ היא החלטה מרגשת אך יש חובות שחייבים להכיר על מנת להתנהל נכון מול רשויות המס וגורמים רלוונטיים אחרים, לכן מומלץ להיעזר ברואה חשבון בפתיחת התיק ובחירת הסיווג המתאים, וגם בהמשך כדי להגיש דוחות בזמן. כאשר פותחים תיק במע”מ חשוב מאוד לסווג נכון את הענף וסוג הפעילות העסקית, מאחר שיש לכך השפעה על קביעת המעמד במס ערך מוסף. יש בעלי מקצועות ועיסוקים שיכולים להיות מסווגים רק כעוסק מורשה, למשל עורכי דין, רואי חשבון, רופאים ואדריכלים, וחשוב לזכור כי על כל עוסק הפותח תיק ברשות המיסים חלות הוראות שונות ובהן הוראות ניהול ספרים לפי הדרישות של מס הכנסה ומס ערך מוסף.

עוסק מורשה הוא עצמאי בעל מחזור עסקאות שנתי גבוה מ-120,000 ש”ח נכון לשנת 2024, או שהוא נמנה על אחד מבעלי המקצועות והעיסוקים שאינם מאפשרים לו להירשם כעוסק פטור. עוסק מורשה חייב לגבות מס ערך מוסף על כל עסקה ולהעביר את סכום הגבייה לרשות המיסים. העוסק המורשה, להבדיל מעוסק פטור, יכול לקזז מהמע”מ שעליו להעביר לרשות המיסים את מס התשומות שהוא שילם על הוצאות ורכישות שוטפות לעסק שלו, לכן הוא חייב להגיש דיווחים שונים לרשויות המס ויש לו זכויות וחובות גם בתחום הביטוח הפיננסי.

בהתאם למחזור העסקאות העוסק המורשה חייב להקפיד על הנהלת חשבונות חד צידית או כפולה, ועליו לנהל ספרי חשבונות נוספים כמו ספר הזמנות, ספר לקוחות, ספר עסקאות, ספר הכנסות, ספר רכב וכו’, בהתאם לסוג העסק שלו.

לרואה חשבון יש חשיבות רבה כאשר פותחים תיק ברשות המיסים ומבצעים רישום במע”מ, מאחר שהוא יכול לסייע בבחירת הסיווג ולטפל ברישום ממשרדו, ובנוסף הוא יעניק הסברים מפורטים לגבי הוראות ניהול ספרים החלות על העוסק, בהתאם לסוג העיסוק צורת ההתאגדות.

למידע נוסף ולפתיחת תיק עוסק פטור או עוסק מורשה – אנא צרו קשר עם משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’.

המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה