שלושה שלבים עיקריים לניהול תזרים מזומנים

המאמר מאת: רו”ח יורם שיפר

ניהול תזרים מזומנים בעסק , מאפשר לבעל העסק לקבל מידע אמיתי ועדכני על זרם התקבולים והתשלומים של העסק בטווח הקרוב והרחוק. כאשר לחברה יש תזרים נכון, החברה יכולה לקבל החלטות עסקיות בכל נקודת זמן.

 

תכנון התזרים נעשה בשלושה שלבים עיקריים

 

  • תכנון וקביעת התשלומים הידועים – חלקם ודאיים וחלקם משוערים
    א. תשלומים ודאיים: שיקים לספקים, החזרי הלוואות וכו’.
    ב. תשלומים משוערים: הוראות קבע ידועות, תקציב למשכורת, מסודות וכו’.

 

  • תכנון התקבולים הצפויים
    א. תקבולים ידועים: שיקים דחויים, זיכויים מכרטיסי אשראי וכו’.
    ב. צפי גבייה: חשבוניות פתוחות, עבודות בתהליך, צפי מכירות וכו’.

 

חשוב לדעת – תכנון התקבולים הצפויים ובמיוחד צפי הגביה הינו חלק מהותי ויסודי בתכנון וניהול תזרים מזומנים, בלעדיו אין לכלי הניהול שום ערך. אין צורך להירתע מלקבוע צפי מכירות ויעדי גביה, יש צורך לנהל אותם ביום יום ולהשתדל לעמוד בהם. אם במהלך השוטף נדע כי לא נוכל לעמוד ביעדים שקבענו מכל סיבה שהיא, נקטין או נדחה אותם, כאשר מהלך זה ישפיע על החלק השלישי:

 

  • קביעת יעד היתרה בבנק, ונגזרת מכך תקציב שיקים מותר

רק אחרי שבנינו את שני החלקים הקודמים וכתוצאה מכך נגזר צפי יתרת הבנק שלנו, נוכל לקבוע לעצמו מהו תקציב השקים המותר – אילו סכומים עוד “מותר” לנו להוציא לחודש מסוים מעבר לשקים שכבר רשמנו (אותם אלו אשר הכנסנו בסעיף 1).

 

כמובן שתקציב זה אינו יוכל להיות גדול יותר מהפער בין צפי התקבולים והתשלומים שרשמנו (סעיף 2 פחות סעיף 1), כיוון שאז נייצר גירעון – הגדלת המינוס.
בעסק מרוויח, אין שום סיבה שתקציב השקים שנקבע לא יספיק לכיסוי כל ההתחייבויות – לספקים, מוסדות, שכר וכו’. מטרתנו היא להתאים בין התקבולים לבין התשלומים בעסק בצורה יותר מושכלת.

 

לקבלת ייעוץ בנושא תזרים מזומנים שיתן לך כלים לקבלת החלטות עסקיות טובות יותר מאת
רואה חשבון מומחה ובעל ניסיון התקשרו עכשיו 073-2520000

המאמר מאת רו"ח יורם שיפר

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". רו"ח יורם שיפר הינו יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2 , invoice4u ועוד כמה וכמה מערכות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה. הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים, נשוי, אב ל 3 ילדים ובסך הכול ממש שמח בחלקו.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה