פתיחת חשבון עסקי

המאמר מאת: רו”ח יורם שיפר

הקמה של עסק מלווה בלא מעט מטלות שצריך לבצע. בין שלל הפעולות, יש פעולה חשובה שצריך לסמן עליה וי והיא פתיחת חשבון בנק לעסק דרכו תתנהל כל הפעילות הכספית של העסק.

 

האם לפתוח חשבון נפרד לעסק או לנהל חשבון מעורב?

אחת ההתלבטויות השכיחות בעת פתיחת חשבון עסקי, בעיקר אצל עוסקים פטורים, היא האם לפתוח חשבון בנק נפרד לעסק או לנהל את צורכי העסק תחת חשבון הבנק הפרטי הקיים מזה כבר ודרכו מתנהלים בשוטף. ההחלטה צריכה להיות תלויה בכל מיני גורמים כגון, מחזור ההכנסות הצפוי והאם נפח העסקאות והתנועות בחשבון צפוים להיות משמעותים כדי להצדיק את ההפרדה. לדוגמא, אם מדובר במורה פרטי, שבנוסף לעבודתו כשכיר, מעניק פעמיים בשבוע שיעורים פרטיים, אזי מדובר בהיקף נמוך של הכנסות שאינו מצדיק פתיחת חשבון נפרד.

כדי לעשות סדר ולגבש החלטה הבא ונסקור את היתרונות בחשבון עסקי נפרד וחשבון מעורב:

 

יתרונות בפתיחת חשבון בנק עסקי

היתרונות המובהקים בפתיחת חשבון בנק נפרד הם בראש ובראשונה סדר וארגון וקלות המעקב על מצב העסק, דבר שמאוד חשוב בהתנהלות העסקית שלכם.
על פי סעיף 19 להוראות ניהול ספרים, רק חברה בע”מ מחויבת לפתוח חשבון בנק עסקי כך שלעוסק פטור ועוסק מורשה אין חובה לפתוח חשבון נפרד. אם תשאלו אותנו בזיו שיפר, ההמלצה שלנו הינה לפתוח חשבון בנק נפרד לעסק, גם אם אתם עדיין בתחילת דרככם, חשבון בנק נפרד לעסק יתן לכם תמונה מלאה, רחבה וארוכת טווח על ההוצאות והכנסות הכוללות של העסק בצורה קלה, נהירה ופשוטה.
כאשר אין הפרדה כזו, כלומר, התזרים הפרטי והעסקי מתנהלים תחת חשבון אחד, ועל מנת לדעת למשל מהי שורת הרווח החודשית שלכם תצטרכו לייצר את ההפרדה בין הוצאות והכנסות משק הבית והוצאות העסק, כמו משכורות, ציוד ותשלום לספקים, בצורה ידנית ועצמאית. רק לאחר שתבררו בין ההוצאות הפרטיות לעסקיות תוכלו להסיק מסקנות על מצב העסק. לעומת זאת, במקרה ויש חשבון בנק נפרד, יספיק לכם מבט מהיר כדי להבין מה המצב ולגבש תוכנית פעולה ליתר החודש ולבאים אחריו.

כפועל יוצא, יתרון נוסף הוא חיסכון בזמן וקלות התפעול- לא תצטרכו להתעסק עם רשימות אקסל אימתניות בהן תעקבו אחרי התזרים העסקי בכל חודש ולבצע מעקב וחישובים, כי כל הפעילויות והתנועות שיש בחשבון העסקי יהיו קשורות לעסק. על אותו משקל, כמו שלכם יהיה פשוט לעקוב, גם לאנשי מקצוע שמלווים אתכם, רואי/ות חשבון או יועצי/ות מס, יהיה נוח. זאת מאחר והם יוכלו לקבל על ידכם הרשאה לצפייה בלבד, דרכה יוכלו לוודא, למשל, שלא החסרתם בדיווח שום הוצאה מוכרת למס הכנסה.
ואם כבר דיברנו על הוצאות מוכרות, יתרון נוסף הוא שפתיחת חשבון עסקי יאפשר לכם לנהל מעקב גם אחר הוצאות מוכרות למס בצורה טובה יותר. הוצאה מוכרת היא הוצאה של העסק, שיש בה כדי לתרום לייצור הכנסה ולעבודה התקינה והשוטפת של העסק, ואפשר לקזז אותה מהכנסות העסק ועל ידי כך להקטין את חבות המס, שלא לדבר על זה שהוצאות ניהול החשבון מהוות הוצאה מוכרת כשלעצמה ואפילו במקרים מסויימים גם הוצאות הריבית.

 

מהם היתרונות בחשבון בנק ‘מעורב’ (פרטי ועסקי יחד)?

ניהול התזרים העסקי תחת חשבון הבנק הפרטי כולל בחובו מספר יתרונות גם כן. אחד מהם, הוא חיסכון בעמלות. העמלות שנגבות מחשבונות בנק עסקיים הם גבוהות יותר מאשר בחשבונות פרטיים. בנוסף, כשהכל מתנהל תחת קורת גג אחת לא תצטרכו לעקוב אחרי שני חשבונות נפרדים או יותר וישנם אנשים שיעדיפו את האופציה הזו כנוחה יותר לתפעול עבורם.

עוד יתרון הוא, כאשר הבנק מכיר אותך משנים עברו והחשבון הפרטי שלך מתנהל בצורה תקינה עם דירוג אשראי גבוה, סביר להניח שבחשבון זה תוכלו לקבל תנאים טובים יותר בכל הקשור להלוואות ותוכלו להתמקח ולנהל משא ומתן על עמלות בתור לקוחות אמינים ווותיקים. זאת בניגוד למקרה שבו תפתחו חשבון נפרד, שהוא כמו דף חלק ונקי, ללא היסטוריה ויכולת החזר מוכחת ועל אחת כמה וכמה אם גם לא צפויה להיות בו פעילות ענפה, שתראה לבנק שמדובר בחשבון “בריא”.

 

האם כדאי לפתוח חשבון בנק עסקי בבנק שבו נמצא החשבון הפרטי שלי

ההמלצה היא לפתיחת חשבון עסקי בבנק שונה מזה שבו מתנהל החשבון הפרטי. הסיבה טמונה בכך שהבנקים לא אוהבים לקחת סיכונים, כאשר הם חשים שיש כאלו. לדוגמא, בבואו להחליט האם לאשר לכם את ההלוואה שביקשתם, הבנק לוקח בחשבון את המצב הכולל בשני החשבונות שלכם-העסקי והפרטי גם יחד. ואם בחשבון הפרטי קיימות הלוואות, כמו ברבים מן המקרים, יתכן והבנק לא יאשר את הבקשה מאחר והסיכון מולכם עולה. בנוסף, זו הזדמנות לעשות סקר שוק ולבחור את הבנק שיעניק לכם את התנאים הטובים והמתאימים ביותר לצרכים העסקיים שלכם. בדיקות שכדאי לעשות לפני שמחליטים:

  1. האם לבנק יש התמחות מסוימת שמתאימה לעסק שלכם- ישנם בנקים שמתמחים בעסקים קטנים ויש שמתמחים בהיי טק או סחר חוץ.
  2. מיקום גיאוגרפי- בידקו היכן ממוקמים סניפי הבנק והאם נמצאים בקרבה אליכם.
  3. שירותים דיגיטליים- האם הבנק מציע התנהלות נוחה וקלה בערוצים דיגיטלים כמו אתר ואפליקציה יעודית ואילו מן הפעולות ניתן לבצע דרכם.
  4. תנאי ניהול החשבון- השוו בין מחירי השירותים ונהלו משא ומתן. בידקו מהם דמי הניהול החודשיים וכן את עלות הפעילויות בערוצים ישירים ודרך פקיד. אם יש לכם צורך בהלוואה למימון העסק בררו מהן תנאי הריבית וההחזר החודשי וכמובן האם ישנן הטבות.
  5. הכירו את הבנקאי- בסופו של יום, עם כל הכבוד לתהליכי הדיגיטציה, עובדים גם מול אנשים ולכן כדאי שהדמות שתספק לכם מענה אישי תהיה דמות מקצועית, בעלת ניסיון, שתירצו לעבוד איתה ושתיתן לכם מענה מיטיב לצורכי העסק.

 

תוכנית עסקית – בדרך לגייס אשראי מהבנק, מכינים תוכנית עסקית

עסקים שונים מתאפיינים בצרכים שונים. בבואכם לפתוח חשבון עסקי אתם צריכים לבחור באלטרנטיבה שתספק לכם את צורכי העסק ועל מנת לעמוד על הצרכים של העסק יש להתבסס על התוכנית העסקית.
הרבה פעמים הקמה של עסק או מיזם חדש מגיעים בליווי אופטימיות, התרגשות והתלהבות. כל אלה מבורכים, כל עוד הם פוגשים את המציאות ומגיעים עם תוכנית. התוכנית העסקית נועדה בראש ובראשונה לבחון כדאיות, להבין האם העסק הוא כלכלי ולהפוך את החזון לתוכנית סדורה עם יעדים ומטרות.

תוכנית טובה היא כזו שתכסה את כל התרחישים הצפויים ואת כל האפיקים הפיננסים, היא תספק תחזית של ההכנסות וההוצאות הצפויות בעסק בכל חודש, למשך תקופה של שנה או יותר ותגדיר יעדים לטווח הקצר ולטווח הארוך.

בדרך כלל, תוכנית כזו תיפתח בתמצית מנהלים, שמסכמת את כל הסעיפים הבאים לאחריה. המסמך יכיל תיאור של העסק /מיזם, חזון ערכים ומטרות, הסיבות שאתם חוזים הצלחה לעסק, סקירת מבנה ההנהלה, פירוט על המוצר או שירות, תוך הגדרת הצורך שהוא ממלא אצל קהל היעד או בעיה שהוא פותר ומה התועלות והיתרונות שלו אל מול המתחרים. תחת סעיף זה יפורטו גם עליות יצור, פיתוח, מיתוג ושיווק של המוצר/שירות. עוד יפורט על מבנה העסק, קהלי יעד, ניתוח השוק והתחרות וכן תוכנית צמיחה כלכלית. זה המקום גם לפרט על תוכנית השיוק והמכירות המתוכננת לעסק ועל מקורות מימון נדרשים לטובת הקמה, פיתוח והשקעה בעסק, כולל גורמי סיכון.
אותה תוכנית תשמש גם ככלי עבודה פנימי וגם ככלי עזר חשוב מאוד, אותו תציגו, כאשר תצטרכו לגייס מקורות מימון, בין אם מדובר במימון בנקאי או על ידי גיוס משקיעים. שהרי אף משקיע או גוף מימון לא יסכים לממן עסק מבלי לדעת עבור מה הכסף משמש ומתי ואיך יקבלו בחזרה.

 

תהליך קבלת אשראי מהבנק

רוב בעלי העסקים יצטרכו בנקודת זמן זו או אחרת מימון לעסק. עסקים חדשים שאין בידם את ההון הנדרש יזדקקו למימון לצורך הקמה ועסקים וותיקים יותר, יזדקקו לו לצורך הרחבת פעילות, פיתוח תשתיות וצמיחה.

הבנק באופן טבעי ירצה למזער סיכונים ולהבטיח לעצמו רמת סיכון סבירה במתן האשראי. לצורך כך, הוא יבחן את מבקש האשראי, להלן הלקוח, בדגש על האמינות והניסיון שלו בתחום וכן את דירוג האשראי שלו, יכולות ההחזר שלו אל מול התחיבויות שנטל בעבר. כחלק מבחינת יכולות ההחזר של העסק, ידרוש הבנק הצגה של מקורות המימון והביטחונות שלו.

פגישה עם הבנק עלול להיות אירוע מלחיץ וכדאי להגיע לפגישה איתו אחרי שעשיתם עבודת הכנה. הנה כמה טיפים בדרך לקבלת האשראי המיוחל:

  • תחילה, הגישו בקשת אשראי מסודרת ומפורטת, זהו צעד ראשון שיכול להותיר רושם טוב.
  • הגיעו לפגישה עם תשובות לכל השאלות שעשויות להישאל במהלכה. החל ממי המתחרים של העסק ועד שאלות בנוגע לגובה והרכב ההון העצמי שלו.
  • היעזרו בגורם מקצועי כמו יועץ עסקי שדובר את שפת הבנק ושיכול לעזור לכם לתווך את הנתונים הפיננסים הקיימים או הצפויים של העסק.
  • תנו תמונה מלאה ושתפו בכל מידע שיכול להיות רלוונטי כדי ליצור אמון.
  • ניהול סיכונים- היו שקופים עם הבנק, הוכיחו לו שאתם ריאלים ותארו לו את כל הסיכונים הכרוכים בעסקה ומהם הפתרונות שחשבתם עליהם במידה ואחד מהם יתממש.

איך פותחים חשבון בנק עסקי?

בבואכם לפתוח חשבון בנק עסקי, תידרשו להציג מספר מסמכים. להלן רשמת מסמכים מבוקשת:
עוסק מורשה
תעודת זהות +ספח
אישור על רישום של העסק לפי סיווגו
במידה ותירצו לרשום את החשבון על שם העסק ולא על שמכם הפרטי תדרשו להציג גם את אחד המסמכים הבאים שיעידו על שמו: תעודת עוסק מורשה/ תעודת רישיון עסק עם שם העסק שבו מבקשים לעשות שימוש/ אישור מרו”ח או עו”ד שהלקוח אכן מנהל עסקים תחת העסק המדובר.

 

מסמכים נדרשם במידה והעסק הוא חברה ציבורית או פרטית בע”מ-

אישורי עו”ד לפתיחת חשבון עסקי, אישור לבעלי עניין בחשבון ואישור להנפקת כרטיס אשראי לחברה במידת הצורך.
דו”ח מעודכן מרשם החברות
תקנון התאגדות עם חותמת רשם החברות במשרד המשפטים
תעודת רשם התאגדות מרשם החברות במשרד המשפטים
פרוטוקול החלטות החברה לפתיחת חשבון בנק ומינוי מנהלים
פרוטוקול מורשי חתימה/זכויות חתימה

מאמרים נוספים בנושא ניהול עסק

המאמר מאת רו"ח יורם שיפר

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". רו"ח יורם שיפר הינו יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2 , invoice4u ועוד כמה וכמה מערכות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה. הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים, נשוי, אב ל 3 ילדים ובסך הכול ממש שמח בחלקו.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה