תיאום מס רטרואקטיבי

המאמר מאת: רו”ח יורם שיפר

מהו הליך תיאום מס רטרואקטיבי? מה זה בדיוק תיאום מס? האם יש מגבלה על החזרי המס שניתן לקבל? איך מבצעים בפועל תיאום מס? מדוע כדאי לשכירים ולעצמאים להגיש טפסים לתיאום מס באמצעות רואה חשבון מנוסה? המומחים של משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ הכינו עבורכם מדריך ייעודי עבור קבלת החזרי מס רטרואקטיביים.

מהו תיאום מס רטרואקטיבי

הליך תיאום מס מאפשר לשכירים ולעצמאים, בעלי מספר מקורות הכנסה, להתאים את אחוזי המס שעליהם לשלם ולהימנע מתשלום מס עודף במהלך שנת המס. חשוב לציין כי שיטת המיסוי בישראל הינה פרוגרסיבית, כלומר ככל שההכנסה של יחיד גבוהה יותר כך הוא ישלם יותר מס. כתוצאה משיטת המיסוי הנהוגה במדינה, מחשבים את תשלום מס הכנסה לפי שנה קלנדרית (שנת המס), אך בפועל מחייבים את השכירים במס הכנסה באופן חודשי, לכן לא פעם יש מקרים שבהם נוצרים הפרשים לטובת רשות המיסים, כלומר הנישום משלם מס עודף, ובאמצעות תיאום מס הוא יכול לקבל החזרים ממס הכנסה, בהתאם למה שהיה עליו לשלם בפועל.

חשוב לעשות תיאום מס רטרואקטיבי כאשר עובדים בשתי עבודות או יותר, ובמצבים נוספים עליהם נפרט בהמשך המדריך. שכירים מקבלים משכורת מהמעסיק, והמעסיק חייב לנכות מהשכר מס הכנסה (ניכוי במקור), בהתאם לשיטת מדרגות המס ותוך התייחסות לזיכויים ולהטבות המגיעים לעובד. אם לשכיר יש הכנסה ממקורות נוספים, בדרך כלל עבודה בשתי עבודות, עליו לפנות לפקיד השומה כדי לקבוע כמה מס לנכות משכרו על ידי כל אחד מהמעסיקים, ופעולה זו מכונה תיאום מס. אם השכיר לא מבצע את התיאום המעסיק המשני חייב לנכות מהשכר החודשי מס בשיעור מרבי, כלומר 47%.

עצמאי שעובד במקביל למשלח ידו גם כשכיר בשני מקומות עבודה שונים יכול לבצע תיאום מס עבור הכנסותיו כשכיר בלבד, וכעצמאי הוא יכול להיות זכאי להחזרי מס בהתאם לבדיקת הדוח השנתי שעליו להגיש בסוף שנת המס.

האם יש מגבלה להחזר מס?

אפשר לבצע תיאום מס רטרואקטיבית במהלך שנת המס, וחשוב לדעת כי ניתן לקבל החזרים המוגבלים עד ל-6 שנים אחורה. לכן, חשוב להגיש את הבקשה לפקיד השומה במועד כדי שלא לפספס החזרים המגיעים לשכיר או לעצמאי שעובד כשכיר בשתי עבודות במקביל להכנסותיו מהעסק.

מה זה תיאום מס?

חשוב להדגיש כי הפעולה לתיאום מס נועדה להתאים את אחוזי המס הכרוכים במצב של ריבוי הכנסות, ובעזרת הפעולה ניתן להפחית את חבות המס שיש לשלם, לכן אין לבלבל הליך זה עם פעולה לקבלת החזרי מס שנועדה לקבל זיכוי והחזרים על פי חוק.

את תיאום המס חייבים לבצע במהלך שנת המס ולא בסיומה, לכן כדאי להגיש את הבקשה באופן מקוון באתר רשות המיסים או לפנות למייצג מוסמך כמו רואה חשבון. אם ניכו משכר השכיר (או עצמאי שהוא גם שכיר בשני מקומות עבודה) סכום גבוה ממה שעליו לשלם בפועל באפשרותו להגיש בקשה לקבלת החזרי מס עד 6 שנים אחורה, מתום שנת המס הנוכחית.

תיאום המס יתבצע על ידי פקיד השומה במקרים הבאים:

  • יש הכנסות ממספר משלמים.
  • זכאות להקלות במס.

מתי ישנה היתכנות שמס הכנסה יהיה חייב כסף?

בדרך כלל כדאי לעשות תיאום מס רטרואקטיבי כאשר עובדים כשכירים אצל שני מעסיקים או יותר, כולל עצמאי שמעבר להכנסותיו מהעסק עובד כשכיר בשני מקומות עבודה. כמו כן, ישנה היתכנות לקבל החזרים ממס הכנסה בגלל מס עודף במצבים הבאים:

  • לא בוצע תיאום מס בשנת המס הנוכחית.
  • הנישום לא עבד בחלק מחודשי השנה.
  • הנישום עבר בין מקומות עבודה במהלך שנת המס.
  • זכאות לנקודות זיכוי בהתאם לחוק עבור ילדים, משפחה חד הורית, בן או בת זוג ללא הכנסות.

מתי חובה להגיש דיווח?

מומלץ לבצע תיאום מס הכנסה כאשר עובדים בשתי עבודות במקביל, ויש להגיש את הדיווח וטופס הבקשה עד תום שנת המס בגינה מבקשים את התיאום. אם לא מגישים דיווח ובקשה לתיאום מס בגין שתי עבודות, המעסיק המשני חייב לנכות 47% מס, לכן ההכנסה שלו תהיה נמוכה ובמקרה זה כדאי לו להגיש את הבקשה לפני סיום שנת המס.

אם לא מבצעים תיאום מס במהלך שנת המס והעובד (שכיר או עצמאי שהוא עוסק מורשה או עוסק פטור) שילם מס עודף, הוא זכאי לקבל החזרי מס בגין הניכויים שהופרשו משכרו בשני מקומות העבודה, באפשרותו לקבל את החזרי המס באופן רטרואקטיבי, עד 6 שנים אחורה.

איך מתבצע בפועל תיאום מס?

ניתן לבצע תיאום מס באופן מקוון באתר רשות המיסים, באופן עצמאי או בעזרת אנשי מקצוע שהם מייצגים מוסמכים, למשל רואה חשבון או יועץ מס. לצורך עריכת תיאום מס באופן מקוון יש להזדהות במערכת, למלא את השדות הרלוונטיים בטופס הבקשה המקוון, לצרף מסמכים בהתאם לצורך ובסיום מקבלים אישור.

אפשרות נוספת ומומלצת לתיאום מס היא בעזרת מייצג מוסמך כמו רואה חשבון. כדאי לבצע את הפעולה בעזרת רואה חשבון כדי להימנע מטעויות במילוי הטופס, להגיש את כל המסמכים הדרושים ולהימנע מעיכובים מיותרים.

הגשת תיאום מס בעזרת רואה חשבון

בעזרת רואה חשבון ממלאים טופס 116 ומגישים את המסמך יחד עם מסמכים נוספים בהתאם לצורך ישירות מהמחשב של רואה החשבון, ללא צורך להתמודד עם הטופס המקוון והביורוקרטיה. רואה חשבון מתמחה בתיאום מס לשכירים ולעצמאים, וכך שומרים על הזכויות ונמנעים מתשלום מס עודף.

למידע נוסף ולתיאום מס בליווי רואי החשבון המנוסים של משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ – אנא צרו איתנו קשר עוד היום!

המאמר מאת רו"ח יורם שיפר

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". רו"ח יורם שיפר הינו יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2 , invoice4u ועוד כמה וכמה מערכות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה. הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים, נשוי, אב ל 3 ילדים ובסך הכול ממש שמח בחלקו.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה