רווחים כלואים

המאמר מאת: רו”ח יורם שיפר

חוק ההסדרים לשנת 2025 הביא עמו שינויים מהותיים בתחום מיסוי הרווחים הכלואים, חברות ארנק ומס היסף. שינויים אלה עשויים להשפיע באופן משמעותי על תכנוני מס של חברות ועסקים. חוק ההסדרים, או בשמו המלא חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת 2025) (מיסוי רווחים לא מחולקים), התשפ”ה-2024, מוגש מדי שנה לכנסת יחד עם תקציב המדינה, ועדכוני החקיקה צפויים להכניס לקופת המדינה ע-9 מיליארד ₪ בשנת 2025 והכנסה נוספת בטווח הארוך.

הערה חשובה: המידע המוצג במאמר זה הוא לצורך עיון כללי בלבד ואין לראות בו ייעוץ מס. מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון מוסמך לפני קבלת החלטות כלכליות.

מה זה בדיוק רווחים כלואים? כיצד הוראות חוק ההסדרים לשנת 2025 לעידוד השקעות הצפוי להשפיע על שחרור הרווחים הכלואים בחברות? מהם השינויים העיקריים שחלו בשנים האחרונות בנושא משיכת רווחים כלואים במס מוטב? איך  רואה חשבון או יועץ מס יכולים לעזור לכם בהקשר לרווחים הכלואים? כל המידע בכתבה שהכנו עבורכם.

היבטי מס על רווחים כלואים

במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב לשנת 2025), התשפ”ה-2024, ובשל הצורך לגייס מימון עבור הוצאות מלחמת חרבות ברזל, הוחלט להוסיף את סעיף 81 לפקודה ולכפות חלוקת דיבידנד בגין רווחים צבורים בלתי מחולקים. לכן, חברות מעטים, בשליטה של עד 5 בני אדם, שהן בעלות רווחים נצברים בסכום העולה על 750,000 ₪, נדרשות לבחור באחת מתוך שתי החלופות הבאות (בסיום כל שנת מס):

  1. תשלום ריבית (קנס) בשיעור 2% מהרווחים העודפים שצברה החברה, ללא אפשרות קיזוז או ניכוי.
  2. חלוקת דיבידנד בשיעור 6% מהרווחים הנצברים, כאשר ניתן לחלק דיבידנד בשיעור מופחת של 5% מהרווחים הנצברים החברה בשנת 2025, כלומר החברות יוכלו ליהנות משיעור חלוקה מופחת של 5% במקום 6%. החל משנת 2026 שיעור המס יהיה בגובה של 6%.

לפניכם דוגמה לחישוב נטל המס במקרה של בחירת חלופה 1:

נניח ועודפי החברה מניבים רווחים מהשקעות בשיעור 8%, הרי המס עליהם יגיע ל-50%. במקרה זה המס שחל על הרווחים העודפים יחושב בדרך הבאה:

  • 2% בגין חלוקת דיבידנד + 23% מס על הרווח (2% מס חברות מתוך 8% רווחים).
  • אם החברה בוחרת במסלול 2 היא אינה צריכה לשלם את הריבית (קנס) השנתית הנ”ל.

כאמור, בעלי חברות נדרשים להחליט ולבחור את החלופה המתאימה להם ובנוסף הם חייבים לחלק דיבידנדים כבר בשנת 2024. בתוך כך, חברות יכולות לממש שתי הטבות שיחולו רק בשנת 2025:

  • חלוקת דיבידנדים בשיעור מס מופחת של 5%.
  • העברת נכסים מחברות לבעלות פרטית, ללא חיוב במס רכישה ומע”מ.

כמו כן, כדאי לדעת כי החוק החדש מחריג חברות ציבוריות, חברת תעשייתיות וחברות העוסקות ביזמות בנייה. כמו כן, הוחלט להחריג חברות בעלות רווחים מתחת ל-750,000 ₪ לאחר ניכוי הוצאות ונכסים המשמשים את החברה לפעילות, וחברות שנמצאות תחת חוקי עידוד השקעות הון.

מיסוי חברות ארנק

חוק ההתייעלות הכלכלית, התשפ”ה-2024, מתייחס גם למיסוי חברות ארנק. לכן, הוחלט להרחיב את סעיף 62א’ לפקודה. תמצית השינויים בתיקון סעיף 62א’ לפקודה הינם:

  • חברת ארנק של נושא משרה שירותי ניהול – על נושא משרה המעניק שירותי ניהול באמצעות חברת הארנק שבבעלותו המפיק הכנסה מיגיעה אישית יחול מס שולי. החריג לכך, על פי הדין הקודם, היה אם נושא המשרה הוא בעל מניות בחברה מקבלת שירותים בשיעור 10% ומעלה. התיקון החדש קובע כי החריג יחול רק במקרה ששיעור ההחזקה הוא של 25% או יותר.
  • בעל מניות שכיר הנותן שירותים – הדין הקודם קבע כי אם 70% ממחזור ההכנסות של החברה בבעלות נותן השירותים מקורן בשירותים שניתנו לחברה אחת, בתקופה של 30 חודשים מתוך 4 שנים, הרי מדובר בחברת ארנק ויחול מס שולי. התיקון החדש מקצר את התקופה ל-22 חודשים לפחות מתוך תקופה של 3 שנים, ובנוסף בוטל החריג מהדין הקודם של ייחוס בנוגע לשותף בשותפות.

חברות ארנק הן חברות בבעלות בעלי מקצועות חופשיים ונותני שירותים המוגדרים כשכירים ואופי ההתארגנות שלהם הינו כחברה בע”מ. ברשות המיסים מתייחסים לחברות הארנק כאמצעי להקטין את נטל המס המאפשר לבעלי החברה לשלם מס חברות במקום מס לפי דרגות מס אישי בגין הרווחים הבלתי מחולקים.

הגדלת מס יסף

עד השינוי והתיקון בחוק הוטל מס יסף על הכנסות שנובעות ממקורות הוניים בסכום העולה על מדרגת מס היסף הנוכחית (721,560 ₪ נכחן לשנת 2024). כלומר, חל מס יסף בשיעור של 3% על כל הכנסה חייבת מעל לתקרה שנקבעה.

התיקון לחוק שאושר לאחרונה מאפשר להטיל מס יסף נוסף בשיעור של 2%, החל משנת 2025, והמס חל על כל הכנסה שלא צמחה מעבודה או מעסק של היחיד והיא אינה מיגיעה אישית, העולה על התקרה. כלומר, שיער מס היסף עלה לשיעור של 5% במקום 3% כפי שהיה עד השינוי. המס יחול בין היתר על הכנסות מרווחי הון, דיבידנד, שכירות או מכירת מקרקעין.

מבצעים לשחרור הרווחים הכלואים – לפני תיקון החוק בשנת 25

ההגדרה בעבר של רווחים כלואים היא רווחים הפטורים מתשלום מס בהתאם להוראות החוק לעידוד השקעות הון, וזאת על פי נוסח תיקון מס’ 68 לחוק, אשר נצברו עד לתאריך 31.12.2011, והחברה טרם שילמה עליהם מס חברות בהתאם לחוק.

חשוב לציין כי שיעור מס החברות המוטל על חברות בישראל במועד חלוקת הדיבידנד נע בין 10% לעד 25%, וזאת לפי שיעור השקעת החוץ בחברה, בעוד המס המוטל על מקבל הדיבידנד, כלומר מס אפקטיבי כולל, נע בין 5.23% לעד 25.36%. במצב זה, וטרם התיקון לחוק, חברות אשר קיבלו פטור מתשלום מס לפי החוק נמנעו בפועל מחלוקת דיבידנדים כדי שלא לשאת במס בגין החלוקה. מסיבה זו, תקופה ארוכה מאוד כמעט ולא נגבו מיסים בגין ההכנסות הפטורות. טרם התיקון לחוק שיעור המס האפקטיבי המרבי עמד על כ-36%.

ב-6 בינואר 2011 אושר תיקון מס’ 68 לחוק לעידוד השקעות הון, התיקון לחוק שינה באופן משמעותי את הוראות החוק הקיים לאחר ביטול המתווה שהיה נהוג לפני השינוי. מטרת התיקון לחוק הייתה להטיל שיעורי מס קבועים מופחתים על מפעלים מועדפים, בהתאם לאזורי הפיתוח בהם נמצאים המפעלים וללא קשר בשיעור השקעת החוץ החברה. התיקון לחוק אינו מקנה פטור ממס על ההכנסות, לכן חברה המוכרת כתושבת ישראל אשר מקבלת דיבידנד שמקורו ברווחים של מפעל מועדף לא חייבת במס בשל ההכנסה הזו. תיקון מס’ 68 אינו מחייב את החברות לבחור במסלול זה והוא אינו קובע הוראות מעבר הנוגעות לרווחים הצבורים אצל חברות שיבחרו לעבור למסלול הנ”ל.

כדי לעודד את החברות לבצע חלוקת רווחים כלואים, הוחלט לאשר את תיקון 69 לחוק לעידוד השקעות הון, התיקון אושר בנובמבר 2012 והעניק תשלום מס מופחת עבור הכנסות פטורות מכוח החוק שנצברו עד ל-23 בדצמבר 2011.

יש לציין כי החוק לעידוד השקעות הון נועד בין היתר להעניק הטבות לחברות כל עוד הן אינן מחלקות את הרווחים שלהן כדיבידנד, והכספים אינם מועברים לבעלי השליטה או לקרובים שלהם או לתאגידים הנמצאים בשליטתם. אם החברה מחליטה להוציא את הכספים רשות המיסים רואה בהם כדיבידנד ומטילה עליהם מס.

במהלך השנים, התברר כי החברות מנצלות את ההטבה והפטור ממס לכן הן מוותרות על חלוקת דיבידנד לבעלי המניות. כתוצאה מכך, חברות רבות צברו עשרות מיליארדי שקלים והכסף אינו משמש כחלק בפעילות הכלכלית במשק המקומי והוא אינו מחולק לבעלי המניות, לכן אלו כספים הנקראים רווחים כלואים. במקום לחלק רווחים כדיבידנדים החברות העבירו את הרווח שלהם לצדדים קשורים, בדרך כלל כהלוואות לחברת האם, והם ניצלו פרצה חשבונאית ותכנוני מס כדי להימנע מתשלום מס ולהוציא את הכסף הכלוא ללא חבות מס.

לכן, המחוקק שינה את החוק בשנת 2012 במטרה לאפשר לחברות לממש את הרווחים שלהן ולשלם מס חברות בשיעור מופחת, בתמורה להתחייבות להשקיע כמחצית מהרווחים בארץ במשך שנה. במסגרת התיקון לחוק נקבעו הוראות לשנה לפיהן חברה תוכל לשלם מס חברות מופחת על הכנסה שנצברה עד תום שנת המס וטרם שולם עליה מס חברות, ובנוסף נקבע כי אם החברה תפשיר חלק גדול יותר מהכנסתה כך היא תיהנה מהטבת מס גדולה יותר, ושיעור המס לא יפחת מ-6%.

בסיום מבצע שחרור הרווחים הכלואים 2 המדינה גבתה מס בהיקף של 2.9 מיליארד ₪, והופשרו רווחים כלואים בהיקף של כ-35 מיליארד ₪. כדאי לדעת כי סכום הגבייה במבצע האחרון היה גבוה בהרבה מהתחזית של המדינה ששיערה כי תצליח לגבות מס בהיקף של כ-1 מיליארד ₪.

משרד זיו שיפר ושות’ עומד לרשותכם ואנחנו נשמח לסייע ולייעץ לכם בנושא הוראות השעה וההשלכות שלהן על חלוקת דיבידנדים וחבות המס. תכנון מס מקצועי והתייחסות נכונה להיבטי המיסוי הם חלק בלתי נפרד ממעטפת השירותים שלנו.

היכנסו למאמרים מקצועיים נוספים

המאמר מאת רו"ח יורם שיפר

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". רו"ח יורם שיפר הינו יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2 , invoice4u ועוד כמה וכמה מערכות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה. הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים, נשוי, אב ל 3 ילדים ובסך הכול ממש שמח בחלקו.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה