ייעוץ פנסיוני לעצמאים

המאמר מאת: רו”ח זיו כרסנטי

החל מינואר 2017 העצמאים בישראל חייבים להפריש חלק מהכנסתם לטובת חיסכון פנסיוני, המדינה החליטה על חובת ההפרשות לחיסכון הפנסיוני לעצמאים כדי להבטיח את עתידם הכלכלי ואת רמת החיים שלהם לאחר הפרישה מהעבודה. כדי לעודד את העצמאים להפריש לחיסכון הפנסיוני המדינה מציעה הטבות משתלמות לכן ישנם שיקולים שונים ומשמעותיים בעת בחירת אפיקי החיסכון, ומומלץ לפנות לרואה חשבון מוסמך המתמחה בייעוץ פנסיוני לעצמאים.

 

מהו חיסכון פנסיוני?

חיסכון פנסיוני הוא חיסכון לטווח הארוך, זהו אמצעי המאפשר לאדם לחסוך במהלך חייו מספיק כסף כדי לקבל בבוא העת, ולאחר הפרישה מהעבודה, קצבה חודשית ראויה המבטיחה שמירה על רמת החיים. כדי לחסוך לגיל הפנסיה יש להפריש כספים המצטברים לזכותו של העמית, ועצמאים יכולים להפריש סכומים חודשיים, בדיוק כמו אצל שכירים, או להפריש את הכסף לחיסכון הפנסיוני בפעימה אחת, בדרך כלל לקראת סוף שנת המס כד לנצל את הטבות המס שהמדינה מציעה.
ראוי לציין כי לעצמאי אין מעסיק שידאג להפרשות לחיסכון הפנסיוני, לכן האחריות על החיסכון לגיל הפרישה מהעבודה מוטל על כתפי העצמאי ועליו לדאוג לכך. אם העצמאי לא דואג להפרשות לחיסכון הפנסיוני הוא צפוי לקבל קנס.

שיעורי ההפקדה המינימליים כפי שנקבעו תקנות עבור עצמאים הם:

  • הפרשה של 4.45% מההכנסה עבור החלק מהכנסת העצמאי עד לשיעור של חצי מהשכר הממוצע במשק.
  • הפרשה של 12.55% עבור יתרת ההכנסה, ועד לגובה של השכר הממוצע במשק, כלומר 126,612 ש”ח.
  • בגין החלק של ההכנסה מעל השכר הממוצע אין חובה המוטלת על העצמאי להפריש כספים לחיסכון הפנסיוני, אך העצמאי יכול להגדיל את החיסכון שלו לפנסיה והוא רשאי להפריש כספים גם מהחלק הזה של השכר.

 

כיצד לתכנן את העתיד לקראת הפרישה מהעבודה?

ההפרשה לפנסיה מהווה חיסכון לטווח הארוך, וכדי להגיע לגיל הפרישה עם חיסכון הולם מומלץ להתחיל לחסוך בגיל צעיר כדי לחסוך כמה שיותר. החיסכון מושפע מגורמים שונים במהלך חיי עצמאי כמו רמת ההכנסה שלו, גיל, מצב משפחתי ועוד.
כדי לתכנן נכון את העתיד בגיל הפרישה מהעבודה חשוב לקבל ייעוץ מקצועי כדי לקבל החלטות נכונות ולהפריש מספיק כסף לחיסכון. יש להפריש לפחות את המינימום הנדרש בתקנות ובחוק הפנסיה לעצמאים, ואחת לשנה יש לבדוק את מצב החיסכון בהתאם ליעדים הרצויים וכמובן שיש לוודא כי מקבלים את הטבות המס שהמדינה מציעה בגין החיסכון לפנסיה.
בעזרת יועץ פנסיוני מנוסה העצמאי יכול לקבל החלטה על גובה החיסכון ולבחור את המוצרים לחיסכון פנסיוני בהתאם לאילוצים כמו גובה ההכנסה החודשית הרצויה בגיל הפרישה מהעבודה, צורך בכיסוי ביטוחי המשולב בחיסכון לפנסיה, ניצול מיטבי של הטבות המס הניתנות מהמדינה, גובה ההפקדה בהתאם לרמת ההכנסות של העצמאי ויש להתייחס לחובה החוקית להפרשה לפנסיה.

אילו קופות וקרנות יש לחיסכון פנסיוני?

יש מגוון רחב של מסלולים לחיסכון הפנסיוני המיועדים לעצמאים, המוצרים העיקריים שמתאימים לעצמאים הם:

  • קרנות פנסיה המבטיחות קצבה חודשית בגיל הפרישה ובמקרי נכות או מוות.
  • קופות גמל שמטרתן לחסוך כסף לגיל הפרישה מהעבודה.
  • ביטוחי מנהלים המשולבים בביטוח המבטיחים קצבה חודשית בגיל הפרישה מהעבודה או עקב נכות, ופיצוי חד פעמי במקרי מוות.
  • קרנות השתלמות המיועדות לחיסכון אטרקטיבי, ניתן לפדות את הקרן לאחר 6 שנים.

 

מדוע צריך יועץ פנסיוני לעצמאים?

מומלץ לכל עצמאי לקבל ייעוץ פנסיוני על ידי רואה חשבון פנסיוני מוסמך ומנוסה, הייעוץ הפנסיוני מאפשר לעצמאים למפות את הזכויות וההטבות המגיעות להם, להגדיר צרכים כלכליים להווה ולעתיד ולבחור את המוצרים הפנסיוניים ומסלולי ההשקעה המתאימים ביותר לעצמאי בהתאם לרמת ההכנסה המשתנה שלו.

המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה