מיסוי רילוקיישן

המאמר מאת: רו”ח זיו כרסנטי

ישראלים רבים עוברים למדינות שונות בחו”ל בתנאי רילוקיישן, במטרה לשפר את איכות חייהם וכדי לקדם את הקריירה שלהם ולהתקדם מקצועית. המעבר לחו”ל בתנאי רילוקיישן נפוץ במיוחד בקרב עובדים בחברות ההייטק, אך לא רק.

חשוב לזכור כי אנחנו חיים בעידן הגלובליזציה, העולם הפך לכפר אחד גדול, ורילוקיישן למטרות עבודה הפך לתהליך נפוץ בעיקר בקרב עובדים בחברות בינלאומיות ובחברות שיש להן סניפים ביעדים שונים בחו”ל. המעבר לחו”ל כרוך בהתלבטויות רבות כאשר יש משפחה וילדים, ובנוסף חשוב להתייחס להיבטי התושבות והמיסוי כדי לקבל החלטה נכונה, להיערך פיננסית לקראת המעבר ולפעול כחוק .

כל תושב ישראל אשר מחליט לצאת לרילוקיישן בארצות הברית או בכל יעד אחר חייב להסדיר ולטפל בסוגיות רבות ושונות כגון: דיור, מוסדות חינוך לילדים, רכישת רהיטים ומוצרי חשמל, ויזה, אשרת עבודה, תעסוקה לבן או לבת הזוג ועוד. בנוסף לזאת יש להתייחס להיבטי המיסוי מאחר שבישראל נהוגה שיטת המס הפרסונלית, ותושב ישראל שיצא לרילוקיישן חייב לשלם מס הכנסה בארץ, גם אם ההכנסה הייתה בחו”ל וכדי לשמור על זכויותיו בביטוח לאומי עליו לשלם בזמן דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות.

שיטת המיסוי בארץ

כאמור, בישראל נהוגה שיטת המיסוי הפרסונלי, לכן תושב ישראל ברילוקיישן חייב לשלם מס בגין הכנסותיו בחו”ל. ברשות המיסים בוחנים האם סוגיית התושבות ומרכז חייו של התושב, ומתייחסים גם למספר הימים שבו התושב שהה בישראל.

אי דיווח לרשות המיסים על הכנסות שצמחו בחו”ל מהווה עבירה ועלול להביא לנקיטת הליך פלילי משמעותי. אחת מהאפשרויות היא לבצע ניתוק תושבות מביטוח לאומי וממס הכנסה וכך אין צורך בתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות ואין צורך לדווח על ההכנסות שצמחו והופקו בחו”ל. אם מחליטים על ניתוק תושבות יש לשלם מס יציאה בגין נכסיו של התושב במעמד העזיבה.

ראוי לציין כי חוקי המס השתנו בשנים האחרונות והחל משנת 2016 יש להגיש דוח הצהרת תושבות לרשויות המס על מנת להימנע מתשלומי כפל מס, וברשות המיסים בוחנים את המעמד של התושב ואם הוא מוגדר כתושב חוץ האדם אינו נדרש לשלם מס בגין הכנסותיו בחו”ל.

מיסוי רילוקיישן חלקי או מלא

בשיטת המיסוי הפרסונלי הנהוגה בישראל כל תושבי המדינה חייבים לדווח על הכנסותיהם, בין אם ההכנסה הופקה בישראל ובין אם היא הופקה בחו”ל. תושב ישראל שאינו מדווח על הכנסותיו מחו”ל צפוי להליך פלילי. על פי שיטת המיסוי, תושב ישראל בעל הכנסות שהופקו מחוץ למדינת ישראל חייב בשיעור מס רגילים שחלים על תושבי המדינה, אך בחישוב ההכנסה החייבת שהופקה בחו”ל הוא זכאי לנקודות זיכוי מס ולניכוי הוצאות שהייתו בחו”ל.

התרת ההוצאות של נישום תושב ישראל בעל הכנסות מחו”ל חלה בשתי הוראות – כללי מס הכנסה (בעלי הכנסה מעבודה בחו”ל) ובתקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות מסוימות).הכללים חלים על שכיר תושב ישראל שנשלח לעבוד בחו”ל אצל מעסיק ישראלי לתקופה של שמונה חודשים לפחות, ועל עובד תושב ישראל המבצע עבודה בחו”ל עבור מעסיק ישראלי, במשך תקופה העולה על 8 חודשים ברציפות. הכללים חלים גם על שכיר תושב ישראל המועסק על ידי מעסיק ישראלי או על ידי מעסיק תושב חוץ.

רילוקיישן בהיבטי המס

בחישוב המס המוטל על הכנסות מחו”ל מתייחסים לזיכוי המותר של מיסים זרים ששולמו ביעד בו הופקה ההכנסה. הנישום יכול לנכות מההכנסה החייבת הוצאות שונות כפי שנקבע בתקנות ובכללים, לדוגמה ניכוי הוצאות כמו דיור, טיפול רפואי, חינוך לילדים ועוד. יש לצרף אישורים כמו קבלות לאימות ההוצאה לצורך מחיה בחו”ל.

שכיר המבצע תהליך רילוקיישן מלא, כלומר ניתוק תושבות מישראל, חייב לפנות לייעוץ מס מאחר ורשות המיסים לא מכירה בקלות ברילוקיישן מלא המאפשר לשכיר לקבל פטור ממס הכנסה על ההכנסות שהופקו בחו”ל. ב-2016 הוחלט לתקן את פקודת המס ולקבוע חובת דיווח מורחבת על כל מי שיוצא לרילוקיישן לחו”ל. לכן, מי שמתכנן רילוקיישן למספר שנים או שבכוונתו להגר לחו”ל, חייב להתחיל בהכנות הנדרשות לקראת תהליך ניתוק תושבות מישראל לצורכי מס וביטוח לאומי, אחרת הוא חשוף לתשלומי כפל מס ולבעיות מול רשויות המס בישראל.

תקנות מס הכנסה

כל עוד העובד לא ביצע ניתוק תושבות ועל פי בדיקות מס הכנסה הוא נחשב עדיין כתושב מדינת ישראל, חלה עליו חבות המס בישראל. ברשות המיסים בודקים מהו מרכז חייו של האדם ומתייחסים בין היתר למגורי משפחתו, למקום עבודתו המרכזי, למיקום נכסיו, כולל חשבונות בנק והשקעות, ובודקים את כונת היחידי והיכן הוא רואה את מרכז החיים שלו.

שכיר ברילוקיישן שלא ניתק את התושבות שלו ממדינת ישראל חייב לדווח על הכנסותיו בחו”ל ולשלם את המס בישראל, תוך התייחסות לגובה המס שהוא שילם במדינה בה הוא גר ועובד.

חשוב לציין כי ישראל חתמה על אמנת מס עם מדינות רבות כמו ארצות הברית, גרמניה, אנגליה, צרפת ועוד. לכן השיטה של מיסוי רילוקיישן משתנה ממדינה אחת לאחרת, ואם המס שחל על העובד ברילוקיישן נמוך במדינה בה הוא עובד, וכל עוד יש אמנת מס בין המדינות, עליו להשלים את ההפרש בישראל.

סוגיות המיסוי ברילוקיישן נחשבות למורכבות מאוד לכן חייבים להתייעץ עם אנשי המקצוע, לתכנן נכון את חבות המס ולהסדיר נושאים חשובים כמו ביטוח לאומי ומס הכנסה כדי להימנע מתשלומים מיותרים ועל מנת לשמור על זכאות בביטוח לאומי ולקבל שירותים רפואיים בישראל.

מהן ההשלכות העיקריות עקב ניתוק תושבות מישראל והמעבר למעמד של תושב זר

לסוגיית הניתוק מתושבות בישראל יש השלכות רבות לא רק לצורך תשלום מס הכנסה. ההשלכות הנוספות הן המעבר למעמד של תושב זר לצורכי מס במדינת היעד ויש השלכות הנוגעות גם לענייני מיסוי מקרקעין, חבות מס רכישה ומס שבח וביטוח לאומי. כמו כן, יש לבדוק האם קיימת אמנת מס בין ישראל לבין מדינת היעד, וסוגיית המס ומעמד התושבות נבחנות בהתאם להוראות באמנת המס מאחר והן גוברות על דיני המס הפנימיים במדינת ישראל.

פעולות שיש לבצע כתושב חוץ בענייני מס הכנסה

בעזרת יועץ מס מנוסה מתייחסים לסוגיות כמו נטל מס הגירה, וחשוב לנסות לצמצם את מס ההגירה כאשר מחליטים לעשות רילוקיישן ולהתנתק מתושבות מישראל. אם מחזיקים בנכס בישראל כאשר מנתקים תושבות מישראל ניתן לשלם את מס ההגירה כאילו הנכס נמכר לפי שווק השוק העדכני, יש אפשרות לדחות את תשלום המס עד למימוש הנכס בפועל, וכך משלמים מס על החלק מרווח ההון הריאלי המחושב לפי תקופת החזקת הנכס.

בנוסף, יש להיעזר ברואה חשבון מנוסה למיסוי רילוקיישן כדי להכיר את שיטת המיסוי הנהוגה במדינת היעד, תוך התייחסות לאמנת המס בין המדינות, אם יש. הנושא מורכב מאוד לכן מומלץ לפני הרילוקיישן לפנות למשרד רואי חשבון המציע ייעוץ מס כדי להבין מהן ההשלכות של תהליך הרילוקיישן למדינת היעד.

מיסוי רילוקיישן בעזרת רואה חשבון מוסמך

מיסוי רילוקיישן הוא תחום מורכב הדורש ידע, הבנה וניסיון עשיר. משרד רואי חשבון המתמחה בתחום מיסוי רילוקיישן בודק לעומק את המידע הנדרש ומכין תוכנית עבודה מסודרת ומפורטת עבור הלקוח המתכנן רילוקיישן, תוך בדיקת כדאיות תהליך ניתוק תושבות מישראל לצורכי מס. התנהלות נכונה מול רשויות המס בארץ ובחו”ל מבטיחה שקט נפשי, חיסכון משמעותי בתשלומי מס ופתרונות יצירתיים ומותאמים אישית ללקוח, תוך ייצוג מול רשויות המס בארץ.

המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה