ניהול כספים

מאת: רו”ח יורם שיפר

ניהול כספים נכון, הוא מרכיב מרכזי וקריטי להצלחת העסק או הארגון. בעסקים הקטנים, ברוב המקרים מנכ”ל החברה שהוא לרוב גם הבעלים מנהל את פונקציית ניהול הכספים בעצמו, אך מגיע שלב בהתפתחות העסק שבו התהליך הפיננסי הופך למורכב יותר וכדי לנהל נכון ובצורה מיטבית את כספי החברה מומלץ לקבל שירות במיקור חוץ ממשרד רואי חשבון גדול, מקצועי, אמין ומוביל.

כל עסק חייב ניהול כספים מיטבי הכולל תכנון, ארגון, פיקוח ובקרה על כלל הפעולות הפיננסיות המתקיימות בעסק, לרבות ניהול אופן השימוש בכספי העסק ויישום עקרונות חשבונאיים וניהוליים למשאבי העסק. לניהול כספים במיקור חוץ או על ידי סמנכ”ל כספים בארגון יש מטרות מרכזיות כגון: מימון שוטף בהתאם לצורכי העסק, ניצול אופטימלי של כספי העסק, ניהול תזרים מזומנים, ניהול הון חוזר, הכנת דוחות פיננסיים, תכנון והכנת תקציב שנתי, חשבות שכר, תמחור, ייעוץ פיננסי, התנהלות נכונה מול בנקים וחברות מימון, ניהול אשראי, מעקב אחר גבייה מלקוחות, תשלום לספקים ועוד.

חשיבות של ניהול כספים

כל עצמאי וכל בעל עסק, בין אם הוא עוסק פטור ובין אם הוא עוסק מורשה או חברה בע”מ, חייב לבצע נכון את ניהול כספי העסק. הפונקציה של ניהול כספים היא קריטית לפעילות השוטפת ולהצלחת העסק, אך לרוב העצמאים ובעלי העסקים יש ידע בסיסי בלבד בתחום זה.

חשוב לציין כי עסקים רבים בישראל אינם מצליחים ואינם ממריאים בגלל ניהול בעייתי של תזרים המזומנים וההון החוזר. בפועל, רבים מהעסקים שנסגרים מדי שנה מגיעים למצב זה בגלל ניהול כספים כושל. כדי שלא להיכלל בסטטיסטיקה העגומה, יש להקפיד על ניהול פיננסי מיטבי בעסק, לכן חשוב לבצע רישום מדויק של ההכנסות וההוצאות, לעקוב אחר תזרים המזומנים, להפיק דוחות פיננסיים לצורכי פיקוח ובקרה ולקבל החלטות פיננסיות שקולות ומבוססות על נתוני אמת.

כל עסק שמוגדר כעוסק פטור או עוסק מורשה חייב לבצע רישום מדויק של ההוצאות וההכנסות, הרישום מהווה אבן יסוד לניהול כספים ומסייע לעצמאי לקבל החלטות נכונות יותר. ראוי לציין כי במסגרת שירותי ניהול הכספים במיקור חוץ, העוסק מקבל שירותי הנהלת חשבונות (אלא אם הוא מבצע הנה”ח בעצמו בעזרת מערכת מקוונת בענן), ובנוסף הוא זוכה למעטפת שירותים של משרד רואי חשבון הכוללת ליווי וייעוץ פיננסי ועסקי, תכנוני מס, חשבות שכר, ייצוג מול הבנקים ורשויות המס, עריכת דוחות חשבונאיים ופיננסיים וכדומה.

אם לעוסק אין ידע ויכולות לניהול כספים העסק שלו מתנהל בצורה בעייתית וכושלת, ותוך זמן קצר העסק עול להיקלע לקשיים משמעותיים, להפסדים כספיים גבוהים, לחובות ולבעיות תזרים מהותיות העשויות להביא לסגירת העסק.

תהליך נכון של ניהול כספים

כאמור, ניהול כספים מבוסס על עקרונות ניהוליים וחשבונאיים של המשאבים הפיננסיים של בית העסק או הארגון. בעלי עסקים קטנים ובינוניים וחברות רואים בתשלום למשרד רואי חשבון כנטל כלכלי וכהוצאה נוספת המשפיעה על הרווח, אך בפועל השירותים של משרד רואי חשבון מבטיחים ערך מוסף ויש להם חשיבות רבה להצלחת העסק.

משרד רואי חשבון מוביל מציע מעטפת שירותים רחבה הכוללת בין היתר את הפעולות הבאות:

*חשוב לציין שכל השירותים הבאים ניתן לקבל אצלנו במשרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’

  • ייעוץ וליווי פיננסי – צוות משרד רואי חשבון מונה רואי חשבון מוסמכים, מנהלי חשבונות, יועצי פרישה, יועצים פיננסיים ויועץ מס. המשרד מסייע ומלווה את העצמאים ובעלי העסקים משלב ההקמה ובחירת סוג ההתאגדות העסקית (עוסק פטור, עוסק מורשה, חברה בע”מ, שותפות וכו’), דרך ליווי פיננסי שוטף וכלה בייעוץ מותאם אישית.
  • הנהלת חשבונות – המשרד מספק שירותי הנהלת חשבונות, בדגש על ניהול ספרי החשבונות של העסק. יש לנהל את ספרי החשבונות בהתאם להנחיות והכללים שנקבעו בחוק, אחרת העסק חשוף לסנקציות קשות, לקביעת שומה על ידי פקיד השומה במס הכנסה ולפסילת ספרים.
  • תכנון מס – אחד מהשירותים הפיננסיים החשובים ביותר של משרד רואי חשבון הוא תכנון מס. באמצעות תכנון מס אופטימלי מקטינים את חבות המס, מגדילים רווחיות ומבטיחים ניצול אופטימלי של כספי העסק. בנוסף, המשרד מתמחה בייעוץ ובתכנון לקראת פרישה מהעבודה.
  • התנהלות נכונה מול הבנקים – יש קשר הדוק בין העסק לבין הבנקים, וכדי להתנהל נכון מול הבנקים המסחריים נדרש ידע. משרד רואי חשבון מייצג את העסק מול הבנקים ושאר הגופים הפיננסיים ויכול להשיג פתרונות אשראי מיטביים ומשתלמים יותר.
  • ניהול תזרים מזומנים – צוות מקצועי ומיומן של רואי חשבון ומנהלי חשבונות אחראי על ניהול תזרים המזומנים של העסק. ניהול תזרים מזומנים על ידי אנשי המקצוע משמש בעיקר לתכנון תקציבי, לקבלת החלטות נכונות, לחישוב רווחיות, למעקב אחר ההוצאות וההכנסות, להסקת תובנות לצורך ייעול העבודה וקיצוץ הוצאות מיותרות ועוד.
  • חשבות שכר – ניהול מקצועי ועל פי החוקים המורכבים של כלל ענייני השכר עבור עובדי ומנהלי העסק, לרבות שמירה על זכויות העובדים, הפרשות סוציאליות וחישוב השכר לפי תקנות המס העדכניות ביותר, חישוב נכון של פיצויי פרישה ופיטורים וכו’.
  • ייצוג מקצועי בפני רשות המיסים – במהלך הפעילות השוטפת העסק חייב להגיש דיווחים ולשלם מיסים בזמן, בהתאם לחוקים המחייבים. משרד רואי חשבון מייצג את העסק בפני רשויות המס השונות, מגיש דוחות בזמן וכד’.

בתהליך מקצועי ונכון לניהול הכספים של העסק, העצמאי או בעלי ומקבלי ההחלטות בחברה מקבלים תמונת מצב עדכנית על הפעילות העסקית והפיננסית של העסק או החברה, כולל מיפוי יחידות רווח בפעילות העסקית. השירות כולל גם אופטימיזציה של מסגרות האשראי, ייעוץ מקצועי לבחירת פתרונות ומקורות אשראי, בניית תקציב, בקרה חודשית או דו חודשית על ביצועי העסק, הפקת דוחות לצורכי מעקב ודיווח ועוד.

האם צריך ניהול כספים בכל ארגון?

כל עסק, כולל עסק קטן בבעלותו של עוסק פטור או מורשה, חייב לבצע ניהול כספים מיטבי ועל פי ההוראות והתקנות. בעסקים קטנים היקף הפעילות העסקית נמוך יחסית, לכן בדרך כלל הבעלים מבצע הנהלת חשבונות בעזרת תוכנה מקוונת, ולרוב משלמים לרואה חשבון כדי להכין את הדוח השנתי.

ככל שהפעילות העסקית והיקפי המכירות וההכנסות של העסק גדלות, כך הדרש ידע וניסיון בניהול הכספים, לכן מגיע השלב שבו מומלץ להעביר את המושכות לידי משרד רואי חשבון המציע מעטפת שירותים פיננסיים רחבה ובהתאמה אישית לצורכי הלקוח.

לכן, ניהול כספים מהווה פונקציה מרכזית וקריטית בכל עסק וחברה, אך אין להשוות את הפעילות של עוסק פטור או עוסק מורשה לפעילות הענפה של חברות, ארגונים ותאגידים. המורכבות של ניהול הכספים בחברות ובארגונים מחייב ידע, ניסיון, כלים מתקדמים והכרות מעמיקה עם החוקים הרלוונטיים. לכן, אין להקל ראש בחשיבות התפקיד של רואה חשבון מנוסה, ואחד מתפקידיו של רואה חשבון הוא לסייע למקבלי ההחלטות בעסק להבין מתי הם זקוקים לניהול כספים במיקור חוץ או על ידי הקמת מחלקת כספים בארגון.

ככל שהפעילות העסקית מתרחבת וגדלה כך התהליכים העסקיים והפיננסיים בעסק הופכים למורכבים ולמאתגרים יותר. לכן, כאשר עוברים רף מסוים של הכנסות והיקף עסקאות כדאי לקבל שירות לניהול כספים ממשרד רו”ח מוביל, וצוות מקצועי ומנוסה ינהל את ההיבטים השונים בפעילות הפיננסית של העסק.

כאשר מגיע השלב שבו משתלם לעסק לקבל שירות במיקור חוץ, רואה החשבון מתריע על כך בפני הבעלים ומקבלי ההחלטות.

יתרונות של מיקור חוץ בניהול כספים ולמה דרך משרד רואי חשבון זיו שיפר

משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ מציע מעטפת שירותים רחבה ללקוחותיו, השירות כולל בין היתר תכונן מס, ניהול כספים במיקור חוץ, חשבות שכר, ייעוץ מס, ייעוץ לפרישה, ייעוץ פיננסי, הנהלת חשבונות במיקור חוץ, גיוס אשראי מבנקים ובשוק האשראי החוץ בנקאי, ייצוג שוטף מול רשויות המס ועוד.

המשרד מציע שירות בפריסה ארצית רחבה לכל העצמאים, החברות והארגונים, וכל לקוח זוכה לשירותים בהתאמה אישית לצרכיו הייחודיים, ולליווי מקצועי של אנשי מקצוע מהשורה הראשונה בארץ.

למידע נוסף ולתיאום פגישה – אנא צרו איתנו קשר עוד היום באמצעות הטלפון, מייל או בווטסאפ.

המאמר מאת רו"ח יורם שיפר

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". רו"ח יורם שיפר הינו יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2 , invoice4u ועוד כמה וכמה מערכות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה. הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים, נשוי, אב ל 3 ילדים ובסך הכול ממש שמח בחלקו.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה