חובות מס הכנסה

שכירים ועצמאים כאחד נדרשים לשלם מס הכנסה בהתאם לגובה ההכנסות שלהם ועל פי שיטת המיסוי הנהוגה בישראל, כלומר לפי מדרגות מס, לאחר ניכוי הקלות ופטורים המגיעים לנישום. כל הנישומים חייבים להתנהל נכון מול רשות המיסים בישראל, והשאיפה היא לא להיות חייב כסף למס הכנסה או לכל רשות מס אחרת, אלא להגיע למצב שבו הם יכולים לקבל החזרי מס. אם עצמאים או שכירים מקבלים דרישת חוב למס הכנסה חשוב לבצע בדיקה יסודית ומקיפה בעזרת רואה חשבון או יועץ מס, מאחר שלא פעם מגלים טעויות בחישוב של פקיד השומה, ואם יש חובות למס הכנסה חשוב לפרוע את החוב בהקדם.

מה זה חוב מס הכנסה?

כדאי לדעת כי עצמאים ושכירים כאחד חייבים לשלם מס הכנסה בהתאם להוראות פקודת מס הכנסה, לכל שנת מס, וזאת על פי השיעורים שנקבעו בפקודה. באופן כללי, יש לשלם מס הכנסה על ההכנסה של תושב ישראל בין אם היא צמחה או הופקה בארץ או בחו”ל, ובנוסף יש נטל מס החל גם על תושבי חוץ שיש להם הכנסה שצמחה או הופקה בישראל ממקורות הכלולים בפקודה כמו משלח יד, עסק, שכר עבודה, ריביות, דיבידנדים, זכויות יוצרים ופטנטים.

בדרך כלל עצמאים ושכירים משלמים מס הכנסה ביתר, כלומר יותר מס ממה שהיה עליהם לשלם בפועל, לכן הם זכאים להחזרי מס. חובות מס הכנסה הם מקרה הפוך להחזרי מס, והמשמעות היא שהנישום לא שילם את התשלומים המגיעים למס הכנסה, לכן הוא צובר חוב.

ראוי לציין כי חובות מס הכנסה הם עניין נפוץ יחסית בקרב נישומים שהם משתמטי מס, אך במדריך זה נעסוק בחובות הנובעים מתשלום מס שנתי נמוך מהנדרש.

אם מקבלים דרישת תשלום לפירעון חוב מס הכנסה מומלץ שלא למהר ולשלם את החוב, חשוב לפנות למשרד רואי חשבון על מנת לקבל ייעוץ מקצועי ולבצע בדיקה יסודית. הבדיקה המקצועית מאפשרת לנישום לבחון האם הוא באמת בעל חוב למס הכנסה או לא, לאחר חישוב מקיף הכולל התייחסות לקיזוזים, הטבות וזיכויים המגיעים לנישום על פי חוק.

מה המשמעות של חוב מס הכנסה?

המשמעות של חוב מס הכנסה היא חוב של שכיר או עצמאי בעקבות תשלום נמוך מדי משיעור המס שהנישום צריך לשלם בפועל. יש גורמים שונים להצטברות חוב במס הכנסה ואנו נפרט עליהם בפסקה הבאה.

בתוך כך, חשוב לזכור כי שכירים ועצמאים משלמים מס בדרך שונה:

  • שכירים – שכירים משלמים מס הכנסה באמצעות ניכוי מס במקור דרך תלוש השכר שלהם, והמעסיק אחראי על העברת התשלום למס הכנסה. חבות המס שחלה על שכירים נקבעת לפי ההכנסה החייבת, תוך התייחסות לנקודות זיכוי והטבות המגיעות לשכיר.
  • עצמאים – עצמאים משלמים מס הכנסה בכל חודש או חודשיים, באמצעות פנקס מקדמות וניכוי מס במקור, ובהתאם למחזור העסקאות שלהם בתקופה מסוימת. במקרים מסוימים העצמאים משלמים מס ביתר מאחר שלא התחשבו בהטבות ובנקודות הזיכוי המגיעות להם על פי חוק.

אם פקיד השומה דורש תשלום חוב למס הכנסה מומלץ לפנות לייעוץ בנושא, ולאחר חישוב מקצועי ומעמיק וכל עוד התגלה כי יש חוב, יש לפרוע את החוב בהקדם כדי להימנע מצבירת ריבית גבוהה וקנסות. בהתאם לצורך ניתן לקבל הסכמה מפקיד השומה על פריסת תשלום החוב בכמה תשלומים.

גורמים להצטברות חוב במס הכנסה

כאמור, יש מגוון גורמים שיכולים להביא להצטברות חובות במס הכנסה, כאשר החוב נוצר בגלל אי התאמה בין תשלומי המס בפועל של הנישום (שכיר, עצמאי או תאגיד עסקי) או בגלל היעדר תשלומים למס הכנסה, למול חבות המס בשנת המס, בהתאם לחישוב של פקיד השומה.

הגורמים המרכזיים שיכולים להביא להצטברות חובות במס הכנסה הינם:

  • טעויות בחישוב הטבות מס – אם תובעים הטבת מס אך לא עומדים בקריטריונים או שהיא אינה בתוקף עלולים לצבור חוב במס הכנסה.
  • פיגור בתשלום המס – איחורים בתשלומי המס עלולים לגרור חובות במס הכנסה. המס מנוכה מהשכר של שכירים, לכן גורם זה אופייני לעצמאים בגלל פיגור בתשלום המקדמות או אי הגשת דוח שנתי במועד שנקבע בתקנות.
  • שתי עבודות במקביל – במקרים רבים עבודה אצל שני מעסיקים שונים ללא תיאום מס עלולה לגרום לחוב במס הכנסה.
  • אי דיווח על הכנסות (העלמת מס) – שכירים ועצמאים שאינם מדווחים על מקורות הכנסה נוספים או שהם מעלימים מס, בתום לב או בשוגג, עשויים לקבל דרישת תשלום לסגירת החוב במס הכנסה. חשוב לדווח על כל מקורות ההכנסה, לרבות עסק, משלח יד, שכר דירה, ריביות, דיבידנדים, הכנסות משוק ההון, פרסים, מתנות ועוד.
  • איחור בהגשת דוח שנתי – אם לא מגישים את הדוח השנתי בזמן, פקיד השומה יחשב את חבות המס ולרוב הוא ישלח דרישה לתשלום חוב.

איך לבדוק חוב למס הכנסה?

  • סימולטור ומחשבון מיסוי – באתר של רשות המיסים יש סימולטור לחישוב תשלומי המס החלים על הנישום, ויש מחשבוני מס נוספים באתרים שונים באינטרנט. כמו כן, אפשר לפנות לפקיד השומה באמצעות מערכת הפניות דיגיטליות באתר של רשות במיסים.
  • ייעוץ מקצועי – מומלץ לבדוק חובות למס הכנסה בעזרת אנשי מקצוע מנוסים כמו רואה חשבון או יועץ מס. לא פעם פקיד השומה שולח דרישת לתשלום חוב בטעות לכן חשוב לבדוק את הנושא בעזרת אנשי המקצוע ובראשם רואה חשבון.

כדאי לדעת כי החוק בישראל קובע כי בחלוף 6 שנים ממועד היווצרות החוב למס הכנסה חלה התיישנות על החוב, ואם פקיד השומה לא איתר זאת במועד, מס הכנסה אינו יכול לגבות את החוב. יחד עם זאת, החובות צוברים ריביות גבוהות והפרשי הצמדה, לכן אין להתעכב בתשלום החוב.

אם קיבלתם דרישת תשלום חוב בטעות – כדאי לפנות לרואה חשבון ממשרד זיו שיפר ושות’.

תהליך תיאום מס

תיאום מס מאפשר לשכירים שיש להם הכנסה ממספר מקורות לקבל הקלות בתשלום המס, בהתאם לתנאי הזכאות, וכך ניתן להימנע מתשלום מס עודף במהלך שנת המס. אם שנת המס הסתיימה אין אפשרות לבצע תיאום מס אך ניתן להגיש בקשה לקבלת החזר מס, עד 6 שנים אחורה.

נישומים רבים משוכנעים כי די בתיאום מס כדי להימנע מצבירת חובות למס הכנסה, לכן חשוב לזכור כי חישוב המס נעשה בפועל בתום שנת המס, לכן אין להסתפק רק בפעולת תיאום המס וחשוב לבדוק את ההכנסות ותשלומי המס באופן שנתי.

עוסק מורשה או עוסק פטור עם מספר מקורות הכנסה מעבר להכנסה מהעסק יכולים לבצע תיאום מס על ההכנסות שאינן מעסק, לדוגמה עצמאי שעובד כשכיר בשני מקומות עבודה.

חשוב להדגיש כי במקרה שלא משלמים את החוב בזמן, החוב למס הכנסה צובר ריבית והפרשי הצמדה, והסכום עלול להיות משמעותי בגלל תוספת הריבית וההצמדה. לכן, אין לוותר על ייעוץ וליווי מקצועי של רואה חשבון או יועץ מס.

ניהול מקצועי ויעיל של ענייני המס הוא קריטי ויכול למנוע חובות גבוהים למס הכנסה, וליווי מקצועי של רואה חשבון ו/או יועץ מס מהווה חלק בלתי נפרד מהתנהלות פיננסית נכונה, חכמה ותקינה עבור עצמאים, וגם לשכירים בעלי הכנסות גבוהות.

תשלום חוב מס הכנסה

הדרך הנוחה והיעילה ביותר לתשלום חוב מס הכנסה היא באמצעות האזור האישי באתר של רשות המיסים, וניתן לשלם בכרטיס אשראי או העברת בנקאית. עם זאת, עדיף לפנות לרואה חשבון או ליועץ מס כדי לבחון את החוב ולבצע בדיקה מעמיקה, ואם החוב תקף ניתן להסדיר את התשלום בעזרת גורם מקצועי.

אם החוב שריר ונכון כדאי לשלם אותו בהקדם כדי להימנע מריבית והצמדה.

שאלות ותשובות בנושא חוב למס הכנסה

מה יקרה אם לא נשלם את החוב?

במקרה זה החוב יצבור ריבית והצמדה, והסכום עשוי להיות משמעותי.

האם יש חוק התיישנות לחוב במס הכנסה?

בהחלט כן, יש התיישנות של 6 שנים לחוב למס הכנסה.

האם חוב מס הכנסה נמחק בפשיטת רגל?

במקרים מסוימים ניתן לקבל פטור מתשלום חלק מהחובות למס הכנסה כאשר נמצאים בהליך פשיטת רגל (חדלות פירעון), אך יש חובות ללא אפשרות לקבל פטור כמו מזונות, ארנונה, חוב למע”מ, שכר עובדים וכו’.

המאמר מאת רו"ח יורם שיפר

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". רו"ח יורם שיפר הינו יזם אינטרנט בלתי נלאה, מפתח המערכת UCAN2 , invoice4u ועוד כמה וכמה מערכות שנועדו לעזור לבעלי עסקים לעוף אל עבר הזריחה. הוא גם מנגן על חצוצרה, מופיע עם תזמורת כלי הנשיפה כלים שלובים, נשוי, אב ל 3 ילדים ובסך הכול ממש שמח בחלקו.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה