ניתוק תושבות ביטוח לאומי

המאמר מאת: רו”ח זיו כרסנטי

ישראלים רבים עוברים ליעדים שונים בחו”ל בתנאי רילוקיישן, ולרוב הם שוהים תקופה ממושכת מחוץ לגבולות מדינת ישראל. רבים מהם עובדים כשכירים ולכן הם אינם מודעים לכך שעליהם להגיש דוח למס הכנסה במסגרת תיקון 223 לפקודת מס הכנסה.

בחוק הביטוח הלאומי אין הגדרה מפורשת מיהו תושב ישראל, לכן נשענים על פסיקות של בתי המשפט ויש להתייחס גם להגדרה של מיהו תושב ישראל בפקודת מס הכנסה. על פי ביטוח לאומי כל אדם אשר מוגדר כתושב ישראל חייב בתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות, גם בעת שהייתו בחו”ל, וכך הוא יכול להיות זכאי לקצבאות וזוא זכאי לקבל שירותים רפואיים.

הסבר כללי על תושבות ביטוח לאומי

כאמור, תושב ישראל חייב בתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות, וכך הוא זכאי לקצבאות מהמוסד לביטוח לאומי ולקבלת שירותים רפואיים.

כדי להיות מוגדר כתושב ישראל יש לעמוד בשני מבחנים מרכזיים שמטרתם לבדוק את מרכז החיים של האדם:

מבחן אובייקטיבי – המבחן בודק האם מקום מגוריו של האדם הוא בפועל במדינת ישראל, לכן מתייחסים גם למקום מגורי משפחתו, למקום עבודתו ולנכסיו בארץ.

מבחן סובייקטיבי – האם האדם רואה בישראל כמרכז חייו.

חשוב לציין כי כל תושב ישראל ממשיך להיות רשום במוסד לביטוח לאומי כתושב המדינה, במשך 5 שנים לפחות מיום יציאתו מהארץ. לכן, בתקופה זו הזכאות של האדם נשמרת והוא זכאי לקצבאות ולשירותים הרפואיים במסגרת ביטוח בריאות ממלכתי.

במקרים מסוימים, בביטוח לאומי בוחנים את תושבות האדם גם לפני שעברו חמש שנים ממועד יציאתו לרילוקיישן בחו”ל. לאחר חמש שנים התושבות שלו נשללת בביטוח לאומי, אך ניתן להגיש ערעור על ההחלטה או להגיש בקשה להארכת התושבות בישראל ויש למלא שאלון לקביעת התושבות.

מה זה תהליך ניתוק תושבות ביטוח לאומי?

ההחלטה על ניתוק תושבות שמורה רק בידי המוסד לביטוח לאומי, וברוב המקרים יוחלט על הפסקת התושבות לאחר 5 שנים מרגע יציאת האדם מהארץ. באופן כללי, תושב ישראל שעזב את המדינה והעביר את מרכז חייו לחו”ל באופן מלא יכול לבקש מביטוח לאומי להפסיק את תושבותו גם לפני שחלפו 5 שנים מרגע יציאתו מהארץ. כדי להתנתק מהתושבות בביטוח לאומי יש למלא שאלון לקביעת תושבות לשוהה בחו”ל ולצרף אישורים ומסמכים המוכיחים על סיום מרכז החיים בישראל והעתקה מרכז החיים ליעד כלשהו בחו”ל.

אם האדם יודע כי מרכז חייו הוא בחו”ל באפשרות לבצע ניתוק תושבות בביטוח לאומי ובמס הכנסה. לניתוק תושבות בביטוח לאומי יש השלכות רבות מבחינת כיסוי ביטוחי ורפואי דרך ביטוח לאומי, וכדי לבצע את הניתוק יש למלא טופס בל 627 (שאלון קביעת תושבות לאדם ששוהה בחו”ל).

תושב ישראל המחליט לשהות בחו”ל תקופה ממושכת או שהוא בוחר להגר למדינה כלשהי ומפסיק בפועל להיות תושב המדינה נדרש לעדכן את המוסד לביטוח לאומי ואם הוא מבצע ניתוק תושבות הוא אינו חייב בתשלום דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות.

אם התושב לשעבר מחליט לחזור לישראל ו עליו להמתין חודש עבור על שנת שהייה מחוץ לגבולות המדינה, ועד 6 חודשים, כדי להיות זכאי לקבל שירותים רפואיים. תקופת ההמתנה לקבלת שירותים רפואיים אינה חלה על ילדיו של התושב החוזר (ילדים על גיל 18). יש אפשרות לפדות את תקופת ההמתנה בתשלום כספי או לחלופין ניתן לרכוש ביטוח בריאות עד תום תקופת ההמתנה.

איך רואה חשבון יכול לסייע?

חשוב מאוד להתייעץ עם רואה חשבון לפני שבוחרים לבצע ניתוק תושבות ביטוח לאומי, מאחר ויש למהלך זה השלכות משמעותיות ומגוונות על חיי האדם. רואה חשבון יבחן את המקרה ויעניק ייעוץ מקצועי לאדם על מנת לאפשר לו לקבל החלטה נכונה ושקולה. לא מעט ישראלים יוצאים מהארץ לתקופות ממושכות ורבים מהם בוחרים לשלם את המינימום לביטוח לאומי, או שהם מפסיקים לשלם על דעת עצמם וללא עדכון. התנהלות זו אינה חוקית וגם עלולה לשלול זכויות המגיעות לתושב חוזר, והתנהלות לא נכונה עלולה לפגוע בזכאות לשירותי בריאות ולקבלת קצבאות.

 

המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה