פתיחת עסק

המאמר מאת: רו”ח זיו כרסנטי

פתיחת עסק חדש כרוכה בהתלבטויות רבות, זהו צעד הנתפס לא פעם כמעשה מפחיד הדורש אומץ, וכל יזם הפותח עסק לוקח סיכונים. לכן, חשוב לפתוח את העסק לאחר תכנון אופטימלי ומומלץ לפנות לבעלי מקצוע מיומנים כמו רואה חשבון או יועץ מס ולקבל ייעוץ והכוונה.

אם אתם עומדים לפתוח עסק חדש, קטן או בינוני, עליכם לקבל החלטות רבות במגוון תחומים, ועליכם לבצע מספר שלבים הכרחיים מול הרשויות השונות כדי להירשם כעוסק ולהתחיל בפעילות העסקית. כדי להקל עליכם בתהליך הנדרש לפתיחת עסק חדש במדינת ישראל, צוות המומחים של משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ הכין עבורכם מדריך מקיף לפתיחת העסק החדש.

המדריך כולל את כל השלבים לפתיחת העסק ומידע נוסף. מדריך זה נועד לצורכי ידע ולמידה ואינו מהווה תחליף לייעוץ וליווי מקצועי של רואה חשבון. למידע נוסף ולתיאום פגישת ייעוץ התקשרו עכשיו או השאירו הודעת ווטסאפ.

כיצד להגיע להחלטה על הקמת עסק חדש?

ההחלטה להקים עסק חדש יכולה להגיע בכל גיל, גם לאחר שנים רבות בהן עבדתם כשכירים. יש יזמים שהחלו את דרכם כבר בגיל צעיר, ויש יזמים רבים אחרים שהחליטו להקים את העסק הראשון בחייהם בגיל מבוגר יחסית.

כאשר מחליטים להקים עסק חדש ישנם לא מעט לבטים ושיקולים, ובמקרים מסוימים גם הסביבה אינה תומכת בכם בהחלטה להפוך לעצמאים. חשוב לזכור כי מידי שנה מוקמים עשרות אלפי עסקים קטנים ובינוניים בישראל, אך רבים מהעסקים אינם מצליחים לשרוד את שנתם הראשונה, מסיבות שונות ומגוונות. לכן, כדי להגיע להחלטה נכונה העתידה להשפיע על חייכם, חשוב לבנות תוכנית עסקית מפורטת ומאורגנת, עדיף בעזרת מומחים, לזהות נכון הזדמנויות עסקיות בשוק, לגבש רעיון לפתיחת עסק מצליח ומשגשג, לפנות לייעוץ ולנהל את ספרי החשבונות של העסק כנדרש בתקנות.

כדאי לדעת כי לא מעט אנשים שחלמו להקים עסק חדש נמנעו מכך בגלל פחד ששיתק אותם, ביקורת מהסביבה הקרובה על כך שפתיחת עסק היא מעין משימת התאבדות, חשש מהתעסקות עם ביורוקרטיה, קושי למצוא רעיון להקמת העסק, קשיים בגיוס המימון הדרוש לפתיחת עסק חדש ועוד.

גיבוש רעיון להקמת העסק ומציאת התחום העסקי

אחד הקשיים העיקריים של יזמים המעוניינים להקים עסק חדש הוא לקבל החלטה איזה עסק להקים והיכן. לכן, יש ללמוד כיצד לזהות הזדמנויות עסקיות ורק אז לגבש רעיון לעסק החדש. עליכם לזכור כי רוב העסקים במדינת ישראל הם עסקים קטנים ובינוניים, ועסקים אלה מהווים את מנוע הצמיחה של המשק והם נחוצים ליציבות הכלכלה וליצירת מקומות עבודה. כיום, יש שפע הזדמנויות לפתיחת עסקים חדשים במגוון רחב של תחומים. המדינה צומחת, מתפתחת ומשגשגת, ולמרות שיש תחרות בענפים רבים, הביקוש למוצרים ולשירותים שונים הולך וגובר, לכן ניתן לזהות צרכים שונים ולהקים עסק המספק מענה לכך.

לא חייבים לגייס מיליונים ולהשקיע הרבה כסף כדי לפתוח עסק חדש. ניתן לפתוח עסק קטן, גם במקביל לעבודה הרגילה. כך מפחיתים סיכונים, בודקים את השוק, מתנסים בעבודה כעצמאים רוכשים מיומנויות חדשות ועוד. בהמשך הדרך אפשר להרחיב את הפעילות בבית העסק, למנף את ההצלחה, להשקיע בעסק הקיים וכדומה.

לאחר שמצאתם רעיון לעסק החדש שאתם מעוניינים עליכם לבצע בדיקת כדאיות לעסק. כל רעיון עסקי חייב להיות מבוסס על מוצר או שירות המספקים ערך ללקוחות ומענה לדרישות הייחודיות שלהם. כדי לבחון את ההיתכנות העסקית לרעיון שגיבשתם מומלץ לפנות ליועצים מנוסים או לרואי חשבון.

בדיקת כדאיות העסק

אם אתם רוצים לפתוח עסק חדש ומצליח אל תוותרו על בדיקת התכנות עסקית בעזרת המומחים של משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’.

בדיקת ההיתכנות העסקית אינה פשוטה, לכן עדיף לבנות תוכנית עסקית מאורגנת ובמסגרתה מבצעים בדיקת כדאיות כדי לבחון האם משתלם וכדאי להקין את העסק. אם אתם רוצים לבדוק את כדאיות הקמת העסק שחשבתם עליו באופן עצמי ועוד לפני התוכנית העסקית עליכם לענות על השאלות הבאות:

  • מהי מטרת העסק וחזונו?
  • מיהו קהל היעד של העסק?
  • האם הרעיון העסקי חדשני ואין דומה לו?
  • מה רמת התחרות בענף העסקי?
  • מה הביקוש למוצרים או לשירותים שהעסק מתכנן להציע?
  • מה היתרונות של העסק החדש לעומת המתחרים?
  • כמה כסף צריך לגייס להקמת העסק החדש?
  • מהו פוטנציאל ההכנסות והרווחים של העסק המתוכנן?

אנחנו, ממליצים לכל יזם לפנות לגורם מקצועי על מנת לבצע בדיקת התכנות עסקית. בדיקת התכנות עסקית על ידי גורם מקצועי כוללת התייחסות לפרמטרים רבים כמו פוטנציאל השוק, ביקוש למוצר או לשירות, מימון, תמחור, גיוס הון, תחרות בענף, חדשנות, טכנולוגיות ועוד. נכון, אפשר לפנות לחברות המתמחות במחקרי שוק ולרכוש מהן מחקר שוק עדכני ומעמיק, אך העלות גבוהה, לכן עדיף לפנות אלינו.

יש לציין כי במסגרת בדיקת ההתכנות העסקית, כמו גם בשלב בניית התוכנית העסקית עבורכם, מתייחסים לנקודות נוספות כגון:

  • תמחור המוצר או השירות – חשוב לנתח את רמת התמחור של מוצרי או שירותי העסק המתוכנן כדי להבין האם הוא יכול להצליח. יש לבדוק עלויות לייצור המוצר, חומרים, כוח עבודה, הוצאות שונות ועוד.
  • ביקוש בשוק – לעולם אין להקים עסק חדש ללא בדיקה ביקוש למוצר או לשירותי העסק.
  • פוטנציאל רווח – עסקים רבים נהנים ממחזור עסקאות גבוה, אך בשורה התחתונה הם מפסידים כסף או שהרווח שהם מייצרים אינו מספק. לכן, בבדיקת ההתכנות בודקים גם את פוטנציאל הרווחיות של העסק אותו ברצונכם להקים.
  • קהל יעד – יש לאפיין את קהל היעד של העסק ומוצריו, לנתח את הביקוש למוצר או לשירות שהעסק מציע ולבדוק האם ניתן לחדור לשווקים חדשים כדי למנץ את העסק ולהצליח.
  • יכולת פיננסית להקמת העסק – כל עסק חדש דורש השקעות, יש עסקים קטנים שההשקעה בהם נמוכה. אחת הבדיקות החשובות בעת בחינת ההתכנות העסקית היא מה היכולת הפיננסית שלכם, כמה כסף אתם יכולים לגייס כהון עצמי, מה דירוג האשראי שלכם, אילו פתרונות מימון מתאימים לכם, ובנוסף יש לבדוק מתי העסק יכול לעמוד על רגליו ולפרנס אתכם בכבוד, מאחר ועד אז עליכם להמשיך ולהשקיע בעסק כדי לאפשר לו לצמוח. בדיקת יכולת פיננסית מומלץ לבצע בעזרת רואה חשבון מנוסה.

במשרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ מציעים ליזמים בדיקה מקצועית להתכנות עסקית, ואם היזם מעוניין להקים את העסק אנו מתמחים בשירות מקצועי לבניית תוכנית עסקית מפורטת ומקיפה. לחצו על הקישור למידע נוסף על בניית תוכנית עסקית בעזרת המומחים שלנו.

התאגדות עסקית

לאחר שהחלטתם להקים עסק חדש עליכם לפתוח תיק ברשויות המס הרלוונטיות, כלומר מע”מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. באפשרותכם לפתוח תיק עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע”מ. לכל אחת מצורות ההתאגדות יש יתרונות וחסרונות.

במקרים מסוימים כדאי לפתוח עוסק פטור כדי למזער סיכונים ולהתחיל בקטן, אך חשוב לזכור כי העוסק הפטור אינו רשאי לגבות מע”מ לכן הוא לא יכול להתקזז על מע”מ תשומות וההכנסה השנתית שלו מוגבלת עד לגובה של 102,292 נכון לשנת 2022. יש מקצועות וסוגי עיסוק המפורטים בחוק אשר מחייבים רישום כעוסק מורשה, למשל עורכי דין, אדריכלים, מהנדסים, רואי חשבון, יועצים ועוד.

עוסק מורשה חייב להוציא חשבונית מס בגין כל עסקה, עליו לגבות מע”מ מהלקוחות והוא רשאי לקזז מע”מ תשומות. לעוסק המורשה אין מגבלה מבחינת מחזור העסקאות השנתי, הוא נדרש בדיווח חודשי או דו חודשי לרשות המיסים. כמו כן, אפשר להקים חברה בע”מ וכך נהנים מחבות מס מופחתת ומהגנה משפטית רחבה מאחר והעסק מהווה ישות משפטית נפרדת לבעליה.

אנחנו ממליצים לכם לעיין במדריכים נוספים שכתבנו כדי לבחור נכון את צורת ההתאגדות המתאימה ביותר למטרות העסקיות שלכם:

תהליך פתיחת תיק עצמאי (עוסק) ברשויות המס

לפתיחת עסק חדש יש לבקר בשלוש רשויות המס הבאות:

  • מס ערך מוסף – יש להצהיר על גובה ההכנסות הצפוי ובהתאם לכך ולסוג העיסוק מחליטים במע”מ מהי צורת ההתאגדות העסקית. ניתן לפתוח תיק במע”מ באופן מקוון או על ידי מייצג.
  • מס הכנסה – לאחר הרישום במע”מ יש לפתוח תיק במס הכנסה. כדי לפתוח תיק במס הכנסה עליכם למלא טופס 5329 (דו”ח פרטים אישיים והצהרה על מקורות הכנסה). אם אתם מתכננים להעסיק עובדים בעסק החדש עליכם לפתוח במס הכנסה גם תיק ניכויים. ניתן לפתוח את התיק באתר המקוון או בעזרת מייצג. לאחר הרישום מקבלים פנקס מקדמות בדואר.
  • ביטוח לאומי – כל עצמאי חייב לפתוח תיק עצמאי בביטוח לאומי ולשלם עבור עצמו את דמי הביטוח. גובה התשלום משתנה ומושפע לפי גילכם וגובה ההכנסות בעסק שהקמתם.

ניתן לפתוח תיקים ברשויות המס באופן מקוון ועצמי, ללא כל סיוע של גורם מקצועי. יחד עם זאת, כדאי להתייעץ עם צוות המשרד שלנו על מנת לקבל החלטות נכונות ואנחנו יכולים לבצע את פתיחת התיקים והרישום התקני ברשות המיסים ישירות מהמשרד, ולחסוך לכם זמן ובירוקרטיה.

פתיחת חשבון בנק

באופן כללי מומלץ לפתוח חשבון בנק ייעודי לטובת העסק, וחשוב ליצור הפרדה בין חשבון הבנק הפרטי לחשבון העסקי. עם זאת, רבין מהעוסקים הופכים את חשבון העובר ושב שלהם לחשבון עסקי, אך קשה יותר לעקוב כל על ביצועי העסק.

אנחנו במשרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ ממליתים לכם לפתוח חשבון בנק עסקי, לאחר סקר שוק מעמיק והשוואת עמלות, ריביות ופתרונות מימון. עסק החייב בניהול ספרים בשיטה הכפולה חייב על פי סעיף 19 להוראות ניהול ספרים לפתוח חשבון בנק עסקי נפרד מחשבון הבעלים.

גיוס לקוחות

הצלחה העסק החדש תלויה בין היתר בגיוס לקוחות. חשוב לזכור כי הלקוחות מספקים את ההכנסות לעסק שלכם, לכן יש להציע שירות מעולה, לשמור על קשר רציף עם הלקוחות, לנהל מועדון לקוחות, להעניק הטבות ללקוחות חוזרים ולשפר את השירות כל הזמן. כדי לגייס לקוחות יש לשווק את העסק, וכיום רוב מאמצי השיווק נעשים בדיגיטל. כדאי לבנות אתר מכירות לעסק, להשקיע במערכת לניהול לידים, לפרסם ולנהל קמפיינים בגוגל וברשתות החברתיות ולהיעזר במומחים.

בניית תהליך המכירה

לאחר הקמת העסק יש לגבש אסטרטגיה לשיווק ומכירות, ולקבוע את נהלי תהליך המכירה בבית העסק. לכל עסק יש מאפיינים ייחודית ותהליך שונה למכירות, ניתן להיעזר במומחים. תהליך המכירות בעסק מתחיל בחשיפת הלקוח למוצר או לשירות שהוא מעוניין בו, ניהול אפקטיבי ופרקטי של הלידים, פניה ללקוח (טלפון, מייל, הודעה וכו’), סגירת עסקה, תשלום ואספקת המוצר או השירות.

יש שיטות מתקדמות לניהול תהליך המכירה, וכיום יש תוכנות משוכללות שיכולות לסייע לכם לייעל ולקדם את המכירות בעסק.

ביקורת ובקרה על ביצועי העסק

חשוב לבדוק, לנטר ולנתח את ביצועי העסק כל הזמן, עדיף בעזרת מומחה כמו רואה חשבון. בדיקה ובקרה של העסק כוללת התייחסות מעמיקה לדוחות הפיננסיים, וניתוח הדוחות בזמן אמת מאפשר לכם להבין האם העסק מתקדם ומרוויח או שהעסק סובל מקשיים ומפסיד כסף.

בשורה התחתונה, משרד רואי חשבון זיו שיפר ושות’ מעניק לכם מעטפת שירותים רחבה וכוללת המסייעת לכם להקים ולנהל עסק מצליח ורווחי. הצוות שלנו מונה מומחים מהשורה הראשונה בארץ ואנו מתמחים בין היתר בבניית דוחות פיננסיים, ניתוח והסקת מסקנות ותובנות, דרכים לשיפור וייעול העסק והרווחיות, הפקת דוחות המראים את מצב העסק שלכם כמו דו”ח רווח והפסד, מאזן, דו”ח תזרים מזומנים, תכנון מול ביצוע וכו’.

צרו איתנו קשר עוד היום ונשמח ללוות אתכם ולסייע לכם בליווי העסק החדש.

היכנסו למאמרים מקצועיים נוספים

המאמר מאת רו"ח זיו כרסנטי

שותף מנהל במשרד רואי החשבון "זיו שיפר ושות – רואי חשבון". מפקח מס הכנסה בעברו ומומחה בפתרון מחלוקות וטיפול בענייני מס הכנסה. רו"ח זיו כרסנטי מנהל את הקשר מול רשויות המס, הוא נשוי ואב ל 3 ילדים.

סניפים
חיפה
יוחנן הסנדלר 20, חיפה
תל אביב
רח' חומה ומגדל 16 בית יואל קומה 1
טבריה
רח' יוחנן בן זכאי 41 טבריה